PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
BAZA WIEDZY
FESTIWALE
Jedyny międzynarodowy festiwal w Japonii uznany przez Międzynarodową Federację Stowarzyszeń Producentów Filmowych (FIAPF) to największy festiwal filmowy Azji. Odbywa się od 1985 roku (z nakładem ogromnych środków) w Shibuya Panteon - reprezentacyjnym kinie stolicy Japonii.
Pierwszą edycję festiwal otwarto arcydziełem "Akiry"Kurosawy Ran, a zakończono "Harfą birmańską"Kona Ichikawy. Jury, kierowane przez producenta Davida Puttnama, zgromadziło takie osobistości, jak: Miloš Forman, Bernardo Bertolucci, István Szabó, Shohei Imamura i Sonia Braga. Przyznało ono główną nagrodę – zwaną Sakura Grand Prix – japońskiemu filmowi "Typhoon Club Shinji Somai". Dobór głównego jury pozostaje stałą troską festiwalu, skoro w dalszych edycjach jurorami byli, m.in.: Wim Wenders, Gregory Peck, Vittorio Storaro, Nikita Michałkow, Abbas Kiarostami, Aki Kaurismäki, Karel Reisz i Volker Schlöndorff.

fot. Olga Barbasiewicz, Muzeum Azji i Pacyfiku

Festiwal w pewnej mierze faworyzuje filmy azjatyckie, zwłaszcza chińskie, tajwańskie i południowokoreańskie, ale skutecznie zabiega również o filmy z reszty świata - nawet te, które miały już prapremierę w Cannes czy Berlinie. Sakurę otrzymywały takie filmy jak: "Kola" Jana Svěraka, "Amores perros" Alejandro Gonzáleza Iňárritu, "Tamta strona ciszy" Caroline Link, "Tulpan" Siergieja Dworcewoja czy "Nietykalni" Oliviera Nakache i Erica Toledano. Choć zdarzały się decyzje tak dziwaczne jak główna nagroda dla filmu albańskiego "Slogany" Gjergja Xhuvaniego. Z filmów polskich wyróżniono "Dotknięcie ręki" Krzysztofa Zanussiego (nagroda za najlepszą rolę męską dla Maxa von Sydowa). W 1995 roku na przewodniczącego jury wybrano Krzysztofa Kieślowskiego, który jednak z powodu choroby w ostatniej chwili zrezygnował i musiał go zastąpić Henry Verneuil.
Festiwal tokijski początkowo odbywał się co drugi rok. Eksperymentowano, czy publiczność zainteresuje się programem opartym w dużej mierze na filmach zagranicznych. Powodzenie frekwencyjne przeważyło szalę. Od dwunastu lat MFF w Tokio odbywa się co rok, w drugiej połowie października.
Impreza zdziałała bardzo dużo na rzecz otwarcia kin japońskich na filmy zagraniczne, uprzednio nie stanowiące nawet połowy tamtejszego repertuaru. Kino festiwalowe odwiedzał – jako następca tronu – obecny cesarz Japonii, gdzie miał okazję obejrzeć Ostatniego cesarza Bernarda Bertolucciego o ostatnim panującym władcy Chin.
Organizatorzy MFF w Tokio organizują ambitne przeglądy retrospektywne, sięgając daleko poza kino azjatyckie. Dużym rozgłosem cieszyła się pierwsza na świecie tak kompletna retrospektywa nestora kina, Davida Warka Griffitha, nieco zapomnianego w ojczystej Ameryce. Uznanie zdobyły również przeglądy filmów Aleksandra Dowżenki i Roberta Bressona. Poszukiwania przeprowadzone przez festiwal w archiwach rosyjskich, odkryły szereg klasycznych filmów japońskich uznanych już za zaginione, które - po restauracji - zostały udostępnione widzom festiwalu. W 1997 roku do programu włączono opartego na sztuce Karola Wojtyły"Brata naszego Boga" w reżyserii Krzysztofa Zanussiego. Spoza sal projekcyjnych odnotować trzeba ciekawą dyskusję o realizmie, jaką zorganizowano a’propos duńskiego manifestu Dogma 95 Larsa von Triera i jego kolegów. W roku 2008 festiwal zadeklarował szczególne zainteresowanie tematem ekologii, więc „wiodącym kolorem festiwalu” stała się zieleń.
Nowy dyrektor generalny MFF w Tokio, Yasushi Shina, ogłosił, że 26. edycja imprezy rozpocznie się 17 października br.



Jerzy Płażewski
Magazyn Filmowy SFP, 26, 2013
  14.12.2013
Festiwal w Hawanie
Historia Festiwalu w Montrealu
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll