PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Wbrew optymistycznym prognozom, frekwencja w kinach w 2010 roku nie osiągnęła rekordowego pułapu z 2009 roku i wyniosła 37,5 mln widzów. Ze względu na stale rosnące ceny biletów (średnia cena: 18,75 zł) wzrosły wpływy do kas kinowych, po raz pierwszy przekraczając barierę 700 mln zł. Miało to związek z ekspansją filmów w technologii 3D, na które bilety są znacznie droższe.
Pierwszy kwartał 2010 roku charakteryzował się znakomitą frekwencją i obfitował w przeboje. Mowa przede wszystkim o „Avatarze 3DJamesa Camerona, który mimo premiery w 2009 roku, zdołał przyciągnąć w omawianym roku blisko 3 miliony widzów. Do sukcesu frekwencyjnego pierwszych miesięcy dołożyła się także „Alicja w Krainie Czarów 3DTima Burtona (1,102 mln), polskie komedie – "Ciacho" Patryka Vegi (956 tys.) i "Randka w ciemno" Wojciecha  Wójcika (670 tys.), oraz klasyczna animacja Disneya "Księżniczka i żaba" (586 tys.).

  "Śluby panieńskie", mat. promocyjny

Na obniżenie frekwencji znacząco wpłynęła żałoba narodowa po katastrofie w Smoleńsku. Przyczyniła się do tego także powódź oraz Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, kiedy potencjalni widzowie często stawiali wyżej oglądanie meczu w telewizji niż wycieczkę do kina. W tym trudnym dla branży kinowej okresie dobrymi wynikami mogły się pochwalić tytuły dla młodszych widzów: „Jak wytresować smoka 3D” (763 tys.) i "Disco robaczki" (612 tys.) oraz przygodowe superprodukcje: "Książę Persji: Piaski czasu" Mike’a Newella (594 tys.) i "Robin Hood" Ridleya Scotta (563 tys.).

W drugim półroczu sytuacja zaczęła się stabilizować za sprawą hitów kinowych zza oceanu takich jak: „Shrek Forever 3D Mike’a Mitchella (2,469 mln), „Harry Potter i Insygnia Śmierci cz. 1Davida Yatesa (1,167 mln), "Incepcja" Christophera Nolana (1,088 mln), "Saga Zmierzch: Zaćmienie" Davida Slade’a (802 tys.) czy "Zaplątani" Nathana Greno i Byrona Howarda (701 tys.). Głównie dzięki tym tytułom amerykańskie filmy osiągnęły rekordową frekwencję w polskich kinach w 2010 roku - 24,8 mln widzów - co stanowi ponad 66 % całkowitej widowni! 

Wzrost oglądalności filmów amerykańskich odbił się negatywnie na frekwencji tytułów rodzimej kinematografii. Całkowita oglądalność polskich filmów wyniosła około 5,4 mln widzów, co stanowi 14,40 % widowni. To zdecydowany spadek w porównaniu z rokiem 2009, kiedy to polskie filmy obejrzało ponad 8,4 mln widzów, czyli ponad 1/5 rocznej widowni. Zabrakło przebojów z ponad milionową publicznością. Tę granicę symbolicznie pokonał najpopularniejszy polski film roku – "Śluby panieńskie" Filipa Bajona. Dużo widzów zgromadziły omówione już "Ciacho" i "Randka w ciemno", a także inne komedie: "Śniadanie do łóżka" Krzysztofa Langa (683 tys.), "Skrzydlate świnie" Anny Kazejak-Dawid (328 tys.) czy kryminalny "Trick" Jana Hryniaka (300 tys.). Sporą widownię miał również polski kandydat do Oscara - „Wszystko co kochamJacka Borcucha (233 tys.), jednak pozostałe tytuły raczej zawiodły. Więcej widzów można było spodziewać się po „RóżyczceJana Kidawy-Błońskiego (105 tys.), zdobywcy Złotych Lwów FPFF w Gdyni 2010, czy "Essential Killing" Jerzego Skolimowskiego (74 tys.). Pozostaje mieć nadzieję, że w roku 2011 frekwencja na polskich filmach ulegnie poprawie.


Paweł Zwoliński
Magazyn Filmowy SPF 15/2011
  1.01.2016
fot. Materiał promocyjny
Box Office 2015. Podsumowanie
Box Office 2009: polskie kino coraz lepiej
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll