PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
BAZA WIEDZY
REGIONY FILMOWE
Pod koniec października 2014 roku środowisko filmowe zelektryzowała niezwykła wiadomość: Steven Spielberg będzie realizował film we Wrocławiu! To ukoronowanie kilkuletniej pracy Odra-Film nad budowaniem filmowej mapy Dolnego Śląska.
Scenariusz filmu, którego akcja rozgrywa się w czasie zimnej wojny w Berlinie i Nowym Jorku, napisali bracia Cohenowie i Matt Charman na podstawie oryginalnego tekstu tego ostatniego. W obsadzie wielkie gwiazdy: Tom Hanks, Mark Rylance, Sebastian Koch i Amy Ryan. „W przygotowaniach do realizacji wrocławskiej części zdjęć do filmu, realizowanej przez niemieckiego koproducenta, czyli Studio Babelsberg, od początku maja brała udział Wroclaw Film Commission (Wrocławska Komisja Filmowa). Została ona powołana przez samorządy Dolnego Śląska i Wrocławia do pomocy ekipom filmowym zainteresowanym realizacją filmów w województwie” – podkreśla Rafał Bubnicki, który w Odra-Film kieruje pracą Wroclaw Film Commission i Regionalnego Funduszu Filmowego. W nowym filmie Spielberga Wrocław gra Berlin z przełomu lat 50. i 60. Dziwne? Zupełnie nie. Już w momencie tworzenia komisji, o walorach zdjęciowych Wrocławia mówił Waldemar Krzystek: „Wrocław może udawać przedwojenny Berlin, stary Paryż czy miasta holenderskie. Dolnośląskie plenery oraz większe i mniejsze miasteczka są tak barwne i magiczne, że bardzo dobrze wyglądają w filmie”. 

Od początku 2014 roku Wroclaw Film Commission udzieliła różnego rodzaju pomocy 28 projektom filmowym. Wśród nich znalazły się również produkcje zagraniczne: bollywoodzki "Shandaar", niemiecki dokument o profesorze Aloisie Alzheimerze (reż. Philipp Alzmann), film dokumentalny BBC z serii "Great Continental Railway Journeys" (reż. Daisy Scalchi) poświęcony Wrocławiowi oraz zrealizowany w Polsce odcinek serii dokumentalnej "Globe Trekker", kręcony dla amerykańskiej sieci telewizyjnej PBS i dla Discovery Asia.
 
fot. Zrzut ze strony Wrocław Film Commission

Zanim jednak powstała komisja filmowa, od 2008 roku Odra-Film prowadziła regionalny fundusz filmowy, jeden z najstarszych, najbogatszych i najbardziej stabilnych w kraju. Wynika to z kilku faktów: fundusz (o charakterze koprodukcyjnym) działa w strukturach Odra-Film, dzisiaj samorządowej instytucji kultury, która zajmuje się przede wszystkim redystrybucją filmów i organizacją imprez filmowych. Na fundusz zrzucali się i prezydent miasta, i marszałek regionu, co jest rzadkim zjawiskiem w naszej mocno skomplikowanej rzeczywistości politycznej. W 2014 roku komisja dysponowała kwotą 1 921 450 zł, na którą złożyły się pieniądze z budżetów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego i Urzędu Miejskiego Wrocławia (po 800 000 zł) oraz wpływy Odra-Film z tytułu eksploatacji koprodukowanych filmów (ponad 300 000 zł). Same dochody z rozpowszechniania przekraczają roczne budżety innych polskich funduszy.

Wśród filmów fabularnych zrealizowanych z udziałem dolnośląskiego RFF-u znalazły się takie tytuły, jak m.in.: "Afonia i pszczoły" Jana Jakuba Kolskiego, "80 milionów" i "Fotograf" Waldemara Krzystka, "Sala samobójców" Jana Komasy, "Wygrany" Wiesława Saniewskiego, "Daas" Adriana Panka, "Bez wstydu" Filipa Marczewskiego, "W cieniu" Davida Ondrička czy "Jak całkowicie zniknąć" Przemysława Wojcieszka. Zwraca też uwagę katalog dokumentów, poświęconych w duże mierze historii i kulturze regionu: m.in. "Tadeusz Różewicz. Twarze" i "Moje pojednanie. Różewicz i Niemcy" Piotra Lachmana, "Za to, że żyjemy, czyli punk z Wrocka" Tomasza Nuzbana czy "Gdzie się podziało 80 milionów" Michała Rogalskiego.

Współpraca ze Stevenem Spielbergiem jest szansą, na którą Wrocław czekał wiele lat. Skorzystać na niej może cała polska kinematografia. Jest też ważnym argumentem w dyskusji o finansowych i podatkowych instrumentach, jakie należałoby zastosować, by takich przedsięwzięć było znacznie więcej.
Anna Wróblewska
Magazyn Filmowy SFP 40/2014
  28.03.2015
fot. Wroclaw Film Commision
Technologie: Filmowe Bieszczady
Filmowe regiony: Gdyński Fundusz Filmowy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll