PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Polski Instytut Sztuki Filmowej udziela dofinansowania na stypendia scenariuszowe oraz rozwój projektu w ramach czterech priorytetów programu „Produkcja Filmowa”.
W ramach developmentu polscy przedstawiciele branży filmowej mogą korzystać ze środków krajowych, a także zagranicznych. Podstawowym źródłem dofinansowania developmentu w kraju jest:

1. Polski Instytut Sztuki Filmowej (PISF):  Program „Produkcja Filmowa”.

Polski Instytut Sztuki Filmowej udziela dofinansowania na stypendia scenariuszowe oraz rozwój projektu w ramach I i II Priorytetu PO Produkcja Filmowa.
Beneficjentami w I Priorytecie są scenarzyści, natomiast w II producenci filmowi.




O stypendium scenariuszowe
nie mogą ubiegać się debiutujący scenarzyści bez dorobku literackiego lub filmowego. Stypendium jest udzielane scenarzyście, piszącemu dzieło nowatorskie, będące wytworem jego własnej twórczości. Nie można ubiegać się o  stypendium na napisanie scenariusza, który będzie adaptacją innego już istniejącego dzieła. Dopuszczalnym wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy scenarzysta jest jednocześnie autorem dzieła, jakie ma być przedmiotem adaptacji i jednocześnie wyłącznym właścicielem autorskich praw majątkowych do tego dzieła.

Stypendium scenariuszowe podlega zwrotowi w całości w terminie 14 dni od dnia zbycia przez stypendystę autorskich praw majątkowych do scenariusza na rzecz producenta filmowego lub innej osoby. Dotyczy to również zbycia praw do scenariusza w zakresie innym niż wyprodukowanie filmu i jego eksploatacja. Jeśli scenarzysta otrzymał dwa kolejne stypendia i żaden ze scenariuszy nie został zakupiony przez producenta, scenarzysta traci na dwa lata prawo do ubiegania się o stypendium. Okres dwóch lat licząc od ukończenia ostatniego stypendium scenariuszowego (tj. od daty formalnej akceptacji scenariusza w PISF). Scenarzyści, którzy otrzymali nagrodę za najlepszy scenariusz na FPFF w Gdyni, po pozytywnym przejściu wszystkich procedur kwalifikacyjnych otrzymują stypendium w pierwszej kolejności.

Stypendium będzie wypłacane w ratach:
1.60% dotacji - po podpisaniu przez stypendystę umowy z PISF;
2.30% dotacji - po złożeniu w PISF scenariusza wraz z recenzją przyszłego reżysera lub producenta;
3.10% dotacji - po formalnej akceptacji scenariusza w PISF.

W ramach rozwoju projektu filmowego producent może aplikować o  dofinansowanie adaptacji utworu literackiego, jednakże tylko pod warunkiem udokumentowania, że skutecznie nabył prawa do wykorzystania pierwowzoru do napisania adaptacji i wykorzystania jej do ewentualnej produkcji i eksploatacji filmu.

Dofinansowanie przyznane na rozwój projektu będzie wypłacane w ratach:

1.60% dotacji - po podpisaniu umowy,
2.30% dotacji - po złożeniu scenariusza i oświadczenia o wykonaniu części zadania będącego przedmiotem umowy zawartej z PISF oraz po rozliczeniu I raty dotacji,
3.10% dotacji - po rozliczeniu zadania będącego przedmiotem umowy zawartej z PISF i złożeniu poprawnego pod względem formalnym i  rachunkowym wniosku o dofinansowanie produkcji przygotowanego w  ramach rozwoju projektu filmu.

Po otrzymaniu dotacji na produkcję filmową, producent zwraca dotację otrzymaną na rozwój projektu przy wypłacie I raty dotacji przyznanej na produkcję. Producenci, którzy nie otrzymali dotacji na etapie rozwoju projektu, mają prawo umieścić w planowanych kosztach produkcji filmu koszty poniesione na etapie rozwoju projektu, ale nie mogą ich rozliczać z dotacji przyznanej na produkcję filmu. Jeżeli producent ma w realizacji dwa projekty w stadium rozwoju (z dofinansowaniem PISF), nie może składać wniosku na kolejny projekt. Prace nad rozwojem projektu nie mogą trwać dłużej niż dwa lata. Odstępstwo od tej reguły jest możliwie jedynie w  szczególnych przypadkach, po uzyskaniu zgody Dyrektora PISF. Zgodę na powyższe producent powinien uzyskać nie później niż miesiąc przed upływem terminu zakończenia prac, ustalonego w umowie. Jeżeli producent skorzysta dwa razy z rzędu z dofinansowania na rozwój projektu i ani jeden z tych projektów nie rozpocznie produkcji (tj. zdjęć do filmu) w ciągu dwóch lat od złożenia i zaakceptowania w PISF Raportu końcowego z wykorzystania dotacji na rozwój ostatniego z dofinansowanych projektów, producent traci na dwa lata prawo do ubiegania się o dofinansowanie rozwoju projektu w  PISF. Jeżeli w ciągu dwóch lat od daty zaakceptowania przez PISF Raportu końcowego z wykorzystania dotacji na rozwój projektu producent nie złoży wniosku o dofinansowanie produkcji rozwijanego projektu, III rata dotacji na rozwój tego projektu nie będzie przekazana.

2. Polski Instytut Sztuki Filmowej: Fundusz „Co-Developmentowy”

Producenci z Polski i z Niemiec mogą składać wnioski o dofinansowanie rozwoju projektów filmowych także w ramach Polsko-Niemieckiego Funduszu Co-Developmentowego.
Utworzony przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Medienboard Berlin-Brandenburg GmbH i Mitteldeutsche Medienfoerderung GmbH Fundusz Co-Developmentowy umożliwia polskim i niemieckim koproducentom podjęcie współpracy już w fazie rozwoju projektu.
  Z funduszu mogą być dofinansowane projekty rozwoju pełnometrażowego filmu fabularnego, filmu animowanego i twórczego filmu dokumentalnego. Projekt musi posiadać wartość artystyczną i wykazywać potencjał potrzebny do zdobycia widowni europejskiej, a przynajmniej widowni w Polsce i w Niemczech. Projekty filmów telewizyjnych mogą otrzymać wsparcie tylko w wyjątkowych przypadkach.
Dofinansowanie udzielane jest w formie nieoprocentowanej pożyczki. Maksymalna wysokość pożyczki wynosi z reguły 30.000 euro. Warunkiem złożenia wniosku o dofinansowanie rozwoju projektu filmowego jest zawarcie umowy o co-developmencie przez co najmniej jednego producenta polskiego z co najmniej jednym producentem z Niemiec z regionu, w którym działa MDM i Medienboard. Zespół koproducentów powinien zapewnić profesjonalną produkcję projektowanego filmu.
oprac. Alicja Grawon
  3.10.2011
Dokumentacja
Listy polskich filmów 1990-2009
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll