PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Z Roberto Olla, dyrektorem zarządzającym Eurimages, w nowym numerze „Magazynu Filmowego” (nr 1/2017), rozmawia Marcin Radomski. Oto fragment wywiadu, który w całości będzie można przeczytać na łamach pisma już 16 stycznia.
Przedstawiciele 37 krajów członkowskich Funduszu Rady Europy Eurimages – European Cinema Support Fund, wspierającego koprodukcje filmowe i dystrybucję europejskiego kina, przyjechali w dniach 12-15 grudnia do Krakowa na specjalną sesję Komitetu w związku z 25-leciem członkostwa Polski w Funduszu.

Marcin Radomski: Polska jest członkiem Eurimages od 25 lat. Jak zmieniało się polskie kino przez te lata?

Roberto Olla
: Polskie kino ma wielu utalentowanych filmowców. Wielu z nich jest od dawna rozpoznawanych za granicą, stali się częścią światowego dziedzictwa kultury. Przez ostatnie 25 lat Eurimages ułatwiło produkcję części filmów reżyserowanych przez polskich autorów (nowych i bardziej doświadczonych) i przyczyniło się – poprzez model koprodukcji – do ich szerszego rozpowszechnienia poza Polską.

Fundusz działa od 1988 roku i wsparł do tej pory 1810 europejskich koprodukcji kwotą 540 milionów euro. Jak zmieniał się model pozyskiwania funduszy w Europie?

Do niedawna filmy były finansowane w ramach krajowych programów wsparcia publicznego z pieniędzy telewizji czy środków od dystrybutorów. Dziś istnieją zachęty podatkowe, jak również fundusze regionalne, które stały się ważnym podmiotem wspierającym produkcję. Poprzedni model finansowania skupiał się na „jakości” i „treści”, dzięki czemu producenci mogli otrzymać większe wsparcie (np. za oryginalność scenariusza lub jego komercyjny potencjał), nowe zmiany spowodowały zwrócenie większej uwagi w kierunku rentowności produkcji (np. miejsce, w którym wydawane są pieniądze na produkcję może partycypować w kosztach lub finansować kolejny projekt). Innymi słowy, w ostatnich latach produkowanych jest więcej filmów, ale nie zawsze idzie to w parze z ich jakością.

Jakie są obowiązki dyrektora zarządzającego Eurimages? A jakie zadania wykonuje przedstawicielka Polski w komitecie Funduszu, Irena Strzałkowska?

Dyrektor zarządzający dba o przestrzeganie regulacji i przepisów prawnych przez wszystkich członków Funduszu oraz zarząd. Dostaje listę potrzeb wyrażanych przez profesjonalistów przed zarządem. Fundusz wymaga również stałej modyfikacji w celu utrzymania użytecznego instrumentu finansowego na rynku międzynarodowym. Irena Strzałkowska jest bardzo doświadczonym i profesjonalnym członkiem Eurimages. Mam wielki podziw dla jej pracy i często konsultuję się z nią przed podjęciem decyzji strategicznych. Ostatnie słowo należy jednak do zarządu.

Od 25 lat Eurimages wsparł finansowo ponad 60 polskich koprodukcji. Czy to dużo w porównaniu z innymi krajami?

Powiedziałbym, że to średni wynik. Polska koprodukuje teraz dużo więcej niż 15 czy 20 lat temu. Im bardziej zainwestuje w koprodukcje, tym zwiększą się międzynarodowe szanse dla polskiego kina. Nowy system stymulowania mniejszościowych koprodukcji wprowadzony przez Polski Instytut Sztuki Filmowej z pewnością sprawdzi się w nadchodzących latach.

Marcin Radomski
Magazyn Filmowy 1/2017
  31.12.2016
Rozmowa z Ireną Strzałkowską
Polsat: Nie szukamy projektów wyłącznie dla milionowej widowni
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll