Aktualności
A. Marek Drążewski
fot. SFP
58. KFF: Wydarzenia Industry, na których trzeba być
Panel „It’s Short Time” z udziałem przedstawiciela Europejskiej Nagrody Filmowej i programerami Cannes, Berlinale i Wenecji oraz Forum Dokumentu i Animacji SFP to tylko dwa z wielu wydarzeń branżowych Krakowskiego Festiwalu Filmowego, których przegapić nie można.
Grupa gości, którzy pojawią się na „It’s Short Time”, wydarzeniu współorganizowanym przez Studio Munka – SFP i Krakowski Festiwal Filmowy, jest tak imponująca, że każdy, kto widzi swoje shorty na międzynarodowych festiwalach, musi się na niej zjawić. W Krakowie obecni będą:
- Christoph Bovermann, odpowiedzialny za procedury przyznawania nagród filmom animowanym, fabularnym, dokumentalnym i krótkometrażowym w ramach Europejskiej Nagrody Filmowej;
- Sarah Schlüssel, od 2014 koordynatorka programu i asystentka kuratora Berlinale Shorts, a także koordynatorka festiwalu i członkini komisji selekcyjnej Days of Cinema w Ramallah;
- Enrico Vannucci, doradca ds. filmów krótkometrażowych na MFF w Wenecji i Quebec City Film Festival, a także programer krótkich metraży na Torino Short Film Market;
- Vim Vanacker, szef działu scenariuszowego oraz kierownik projektu European Short Pitch, a także członek komisji selekcyjnej konkursu filmów krótkometrażowych na MFF w Cannes.
Rozmowę poprowadzi Laurence Boyce, który przez lata był związany z MFF w Leeds, a potem kierował festiwalem filmów krótkometrażowych GLIMMER, obecnie związany z festiwalem Black Nights w Tallinie.

Kogo, jeżeli nie tych prelegentów pytać o to, jak polski film może zaistnieć w międzynarodowym obiegu festiwalowym i co należy zrobić, żeby otworzyć przed nim jak najwięcej szans – także na dystrybucję pozafestiwalową? Panel odbędzie się we wtorek, 29 maja, w godzinach 10.30-11.30 w Małopolskim Ogrodzie Sztuki (sala MOS 3). Będzie to jedno z wielu otwartych dla wszystkich akredytowanych na Krakowskim Festiwalu Filmowym gości.  

– Nasze wydarzenia toczą się dwutorowo – przypomina w rozmowie z Portalem SFP Katarzyna Wilk, dyrektorka KFF Industry. – Obok otwartych dla akredytowanych gości paneli, konferencji i pitchingów, zapraszamy na szereg spotkań szkoleniowych i typu one-on-one, na których producenci i reżyserzy mogą spotkać się z konkretnymi potencjalnymi partnerami produkcyjnymi, dystrybucyjnymi, festiwalowymi, a także z konsultantami i innymi ekspertami. W tym roku wśród naszych licznych zagranicznych gości znaleźli się m.in. przedstawiciele najważniejszych festiwali dokumentalnych na świecie: IDFA w Amsterdamie, DOK Leipzig w Niemczech i Visions du Réel w Szwajcarii (na te spotkania wymagana jest wcześniejsza rejestracja).

Za zamkniętymi drzwiami, dla wybranych uczestników, toczyć się będą szkolenia Doc Lab Poland, współorganizowane przez Fundację im. Władysława Ślesickiego, których zwieńczeniem będą pitchingi: Docs to Start i Docs to Go. – W ramach intensywnych warsztatów polscy producenci i reżyserzy przez kilka dni będą przygotowywać się do finalnej prezentacji. W osiągnięciu wyznaczonego celu pomagają im uznani tutorzy z kraju i  z zagranicy, w tym jeden z najbardziej wziętych agentów sprzedaży Stefan Kloos z Rise and Shine Filmsales czy Debra Zimmerman, prowadząca amerykańską instytucję Women Make Movies, wspierającą światową dystrybucję filmów realizowanych przez kobiety – komentuje Katarzyna Wilk. – To, co nas wyróżnia spośród wielu innych imprez branżowych na świecie, to fakt, że  żaden inny festiwal nie przedstawia tak szerokiej gamy polskich projektów dokumentalnych i animowanych. W tym roku w prezentacjach Docs to Start przedstawionych zostanie 14 produkcji w fazie developmentu, a na Docs to Go – 8 w fazie postprodukcji. Z kolei na pitchingu Animated in Poland omówionych zostanie 5 animacji. Wiele z tych projektów później trafia do programu Krakowskiego Festiwalu Filmowego i wędruje również na inne przeglądy i festiwale na całym świecie. W tym roku z poprzednich edycji Doc Lab Poland do programu zakwalifikowało się aż 7 filmów, w tym otwarcia: „Koncert na dwoje” Tomasza Drozdowicza,  „Over the Limit” Marty Prus czy nagrodzony w Wenecji „Książę i Dybuk” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego.

Doc Lab Poland i Krakowski Festiwal Filmowy organizują wspólnie również Co-production Market. W tym roku ułatwi on nawiązanie kontaktu m.in. z przedstawicielami kinematografii estońskiej, która jest bohaterką festiwalowego cyklu „Focus on….”. – Każdego roku w ramach tego cyklu Krakowski Festiwal Filmowy przedstawia kinematografię innego kraju – wyjaśnia Katarzyna Wilk. – W tym roku bohaterem będzie Estonia. Od dwóch lat łączymy konferencję „Focus on…” z Co-production Market. Najpierw, w części panelowej, goście z Estonii, przedstawiciele tamtejszych instytucji filmowych, szkół, telewizji itp. – przedstawią swój model pracy, opowiedzą „jak to się robi w Estonii” – skąd bierze się finansowanie, jak wygląda zainteresowanie koprodukcjami, edukacja filmowa i promocja. Po tej części informacyjnej będzie można przejść na indywidualne spotkania – dodaje. Ponadto w ramach Co-production Market będzie można wziąć udział w prezentacjach i tzw. round tables, w trakcie których poruszone zostaną tematy związane m.in. ze współpracą z TVP i ARTE G.E.I.E., oraz koprodukcją z Francją i Niemcami. Co-produaction Market połączony z Focus on Estonia odbędzie się w środę, 30 maja, w godzinach: 10.00 – 18.30, w Krakowskim Parku Technologicznym.

Jednym z ważniejszych wydarzenia KFF Industry będzie Forum Dokumentu i Animacji Stowarzyszenie Filmowców Polskich (2 czerwca 2018, 11.00, Kraków, ul. Rajska 12 - Małopolski Ogród Sztuki, sala MOS 1). W tym roku najważniejsze spotkanie środowiska polskich dokumentalistów i animatorów odbędzie się pod hasłem: „Nasze filmy – Nasze tantiemy”.

Wydarzenia KFF Industry uzupełni skierowana do międzynarodowych dystrybutorów i agentów sprzedaży prezentacja Docs to Buy, w ramach której goście obejrzeć będą mogli nowe polskie filmy dokumentalne, które poszukują pól dystrybucji. Organizatorzy zapowiadają także masterclassy (w tym z Siergiejem Łoźnicą, laureatem Smoka Smoków), panel o muzyce w dokumencie (współorganizowany z Festiwalem Muzyki Filmowej), panel prawny o prawnych aspektach wykorzystania muzyki w filmie oraz szereg spotkań networkingowych. – Spośród innych festiwali i ich wydarzeń branżowych, które mają już pewne wypracowane wspólne formuły i rozwiązania, wyróżnia nas to, że nikt inny tak mocno nie postawił na polskie produkcje, przede wszystkim dokumentalne – przypomina Katarzyna Wilk.

Szczegółowy program KFF Industry można znaleźć pod adresem:
www.krakowfilmfestival.pl/industry/kff-industry
Dagmara Romanowska / SFP  28 maja 2018 00:01
Scroll