Etiuda&Anima. Rozdano Nagrody Sekcji Filmu Animowanego SFP
Po raz pierwszy Zarząd Sekcji Filmu Animowanego, korzystając z gościnności festiwalu Etiuda&Anima w Krakowie, rozdał branżowe nagrody dla twórców i współtwórców filmów animowanych. Ceremonia odbyła się 2 grudnia 2022 w Małopolskim Ogrodzie Sztuk.
Celem przyznawania branżowych NAGRÓD jest przede wszystkim wyróżnienie w poszczególnych profesjonalnych kategoriach, które wynikają m.in. z etapów i procesu powstawania filmów animowanych. Pomysłodawcą i inicjatorem przyznawania Nagród jest Zarząd Sekcji Filmu Animowanego Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Tegoroczni Laureaci Nagrody’21 wyłonieni zostali przez członków Kapituły, w skład której weszli: przewodnicząca Kapituły: Alicja Witkowska, Anita Kwiatkowska-Naqvi, prof. Jacek Adamczak, Jan Maciej Ptasiński i Artur Wrotniewski. Kapituła obejrzała 29 profesjonalnych filmów animowanych wyprodukowanych w roku kalendarzowym 2021 oraz tych, które miały premierę pomiędzy 1 stycznia 2021 a 31 grudnia 2021 roku. Nagrody zostały przyznane w ośmiu kategoriach.

Ceremonię wręczenia nagród prowadziły Paulina Pikiewicz i  Weronika Stencel, natomiast nagrody wręczały: przewodnicząca Sekcji Alicja Witkowska i wiceprzewodnicząca Anita Kwiatkowska-Naqvi.

Widownia w Małopolskim Ogrodzie Sztuk, wśród publiczności m.in. Robert Sowa i Zbigniew Czapla, fot. Maciej Zygmunt / Etiuda&Anima

Najlepszym filmem autorskim zostały "3 geNARRACJE" Pauliny Ziółkowskiej "za podjęcie trudnego tematu, ukazującego odwieczną, pokoleniową rolę kobiet, wnikliwe ujęcie problemu wyrażonego ekspresyjną animacją i odważnym zastosowaniem kolorów, które kształtują dynamiczne i oryginalne kompozycje kadrów, dopełniają wyrazistą formę filmu i znakomicie niosą treść". Film też uhonorowano nagrodą za najlepszą animację autorstwa reżyserki, a także Alicji Błaszczyńskiej i Maxa Litvinova. Nagroda ta została przyznana "za ukształtowanie mocnej i wyrazistej formy wizualnej filmu, dzięki wprowadzeniu płynnej, jednocześnie dynamicznej animacji, która nadała ekspresji wyrazu tworząc oryginalne kompozycje kadrów w ten sposób doskonale dopełniając formę całego filmu".

Alicja Witkowska, Anita Kwiatkowska-Naqvi, Joanna Jasińska-Koronkiewicz, fot. Maciej Zygmunt / Etiuda&Anima

Nagroda za  najlepszy film / serial dla dzieci trafiła do Joanny Jasińskiej-Koronkiewicz za film "Ole Śpijsłodko" - "za odważne i naturalne podjęcie tematu śmierci  w obszarze filmu dla młodego widza oraz niezwykłą delikatność w przedstawieniu poważnego tematu. Szczególnie zaś za autorską i pełną ekspresji malarskiej technikę realizacji,która stanowi pomost pomiędzy tym co nieuchronne, a tym co piękne".  W tej kategorii przyznano też wyróżnienie honorowe za najlepszy serial dla dzieci – za film "Chichraszek" dla Marzeny Nehrebeckiej, "za szczere i naturalne poczucie humoru wykreowanych bohaterów, uwiarygodnione znakomitą jakością procesu animacji oraz za wysoką jakość artystyczną w lekkiej formie".

fot. Maciej Zygmunt / Etiuda&Anima

Najlepszym debiutem został "Książę w cukierni" Katarzyny Agopsowicz. Kapituła doceniła "subtelne poczucie humoru i pełną wrażliwości adaptację literatury jak i oryginalnej plastyki w obszar filmu animowanego. Reżyserka z pełnym pietyzmem i szacunkiem dla twórców w sposób kreatywny, nadała temu dziełu nowy wymiar i odkryła w nim, dzięki animacji, nowe znaczenia wzbudzające pełne refleksji emocje". Przemysław Świda otrzymał nagrodę za najlepsze zdjęcia / compositing w tym filmie - "za doskonałe, bo niewidoczne dla oka, perfekcyjne użycie narzędzi postprodukcyjnych, przetwarzanie i komponowanie obrazu z jednoczesnym zachowaniem naturalności zabiegów, tak aby nie naruszyć wyrafinowanej kompozycji kadru i materii rysunku, będących kluczowymi elementami formy filmu".
 
Najlepsze opracowanie plastyczne znalazło się w filmie Tomasza Siwińskiego "Miłość w czasach gospodarki opartej na węglu". Nagroda trafiła do reżysera. "Zauroczyło nas oryginalne opracowanie malarskie filmu, które wykracza daleko, poza naturalną rolę plastyki, dopełniającej zazwyczaj klimat filmu animowanego. Środki plastyczne w tej realizacji, są nie tylko adekwatne do charakteru opowieści, ale stanowią ważny i równorzędny ze scenariuszem i animacją, niezbędny środek wyrazu, który kształtuje pełne mocnych napięć wizualnych kadry, fundamentalne dla opowiadanej historii" - uzasadniła kapituła.

Nagroda za najlepszy scenariusz powędrowała do Andrzeja Jobczyka za scenariusz do jego filmu "Airborn" "za wnikliwą obserwację natury i rzeczywistości, wstrząsające ujęcie tematu naszej cywilizacji, którego często nie chcemy widzieć. Scenariusz w którym metafora wizualna, tak istotna dla animacji filmowej, stanowi o sile przekazu całej formy, jak i aktualności zawartych w nim pytań".

Alicja Witkowska, Michał Jankowski, fot. Maciej Zygmunt / Etiuda&Anima

Nagroda za najlepszą muzykę skomponowaną do filmu i ścieżkę dźwiękową w filmie powędrowała do Aleksandry Gryki i dla Michała Jankowskiego za film Marty Pajek "Figury niemożliwe i inne historie I": "za szczególną metafizyczną syntezę dźwięku, muzyki i obrazu, gdzie te trzy abstrakcyjne byty, jakimi są animowany obraz, muzyka i dźwięk, stają się jedną wyrafinowaną materią powołującą do życia bohaterów".

WRÓB / SFP  3 grudnia 2022 19:53
Scroll