75. MFF w Cannes za nami. Nagroda jury dla Skolimowskiego!
Przedstawiamy laureatów 75. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes. Złotą Palmę otrzymał Ruben Östlund. Nagrodę jury przyznano Jerzemu Skolimowskiemu za "IO".

Jerzy Skolimowski odbiera Nagrodę Jury / fot. mat. prasowe

ZŁOTA PALMA
"Triangle Of Sadness" reż. Ruben Östlund

Grand Prix (ex aequo)
"Close" reż. Lukas Dhont
"Stars At Noon" reż. Claire Denis

Najlepszy aktor
Song Kang Ho za film "Broker"

Najlepsza aktorka
Zar Amir Ebrahimi za film "Holy Spider"

Nagroda Jury (ex aequo)
"IO" reż. Jerzy Skolimowski
"The Eight Mountains", reż. Felix van Groeningen

Najlepszy scenariusz
Tarik Saleh za film "Boy From Heaven"

Nagroda specjalna
"Tori And Lokita", reż. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne,

Najlepszy reżyser
"Decision To Leave" reż. Park Chan-wook
 
Grand Prix Międzynarodowego Tygodnia Krytyki
"La Jauría" reż. Andres Ramirez Pulido

Nagrody przyznało jury w składzie: Vincent Lindon (przewodniczący), Jasmine Trinca, Joachim Trier, Noomi Rapace, Jeff Nichols, Asghar Farhadi, Rebecca Hall, Ladj Ly i Deepika Padukone.

Aż pięć nagrodzonych filmów na polskie ekrany wprowadzi firma Gutek Film: „Triangle of Sadness”, Io”, „Tori et Lokita", „Decision to Leave”, „Holy Spider”.


Polska obecność w Cannes

W tym roku polska obecność w Cannes była wyjątkowo widoczna. Nagrodę jury wręczono Jerzemu Skolimowskiemu za głośny "IO", którego bohaterem jest osioł z polskiego cyrku przekazywany z rąk do rąk. Odbierając nagrodę reżyser wymienił z imienia dwóch zwierzęcych aktorów, którzy zagrali w jego filmie: Taco i Rocco. Owacje na stojąco i znakomite recenzje zebrała także Agnieszka Smoczyńska. Jej "Silent Twins" był zaprezentowany w sekcji Un Certain Regard. Film polsko-ukraińsko-francusko-chilijski Dmytro Sukholytkyy-Sobchuka „Pamfir” był pokazany w sekcji Quinzaine des Réalisateurs, natomiast animowana etiuda Olgi Kłyszewicz zakwalifikowała się do sekcji studenckiej La Cinef.

Polacy, a właściwie Polki, były obecne w składach jurorskich. Joanna Kulig oceniała filmy w sekcji Un Certain Regard, dziennikarka Mariola Wiktor dołączyła do jury sekcji FIPRESCI, a reżyserka Agnieszka Holland przewodniczyła jury filmów dokumentalnych.

Polish Cinema Pavilion
 
W Cannes tradycyjnie nie mogło zabraknąć Polish Cinema Pavilion - stoiska prowadzonego przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej.

Ważnym celem działalności stoiska była promocja rodzimego kina, zwiększenie liczby międzynarodowych koprodukcji i pomoc w kontaktach polskich filmowców z zagranicznymi partnerami. Informacje o planowanych polskich projektach odwiedzający mogli znaleźć w specjalnie przygotowanych na tę okazję broszurach. Stoisko znajdowało się w pobliżu Pałacu Festiwalowego, przy plaży, tuż obok pawilonu brytyjskiego.

fot. mat promocyjne PISF

Polski pawilon odwiedzali producenci, przedstawiciele festiwali filmowych i zagracznicznych targów filmowych. Tutaj odbyło się też spotkanie prasowe z współtwórcami filmu „IO”.

Stowarzyszenie Filmowców Polski z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej i branżowym „Deadline” zorganizowało rozmowę producentek „Silent Twins” Klaudią Śmieją, Anitą Gou i Ewą Puszczyńską na temat możliwości kręcenia filmów w Polsce.

Polscy i zagraniczni filmowcy mieli okazję się lepiej poznać podczas kolacji, która służyła wymianie kontaktów. Był na niej obecny prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich Jacek Bromski. W spotkaniu udział wzięli również dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Radosław Śmigulski, Stacey Farish z „Deadline Hollywood”, producenci Marta Gmosińska i Mariusz Włodarski z Lava Films, Aneta Hickinbotham (Aurum Film), Ewa Puszczyńska (Extreme Emotions) i wielu innych.

Polski akcent pojawił się również w programie Producers on the move, który każdego roku wyłania grono 20 najbardziej obiecujących producentów filmowych. Wśród nich znalazł się Kuba Kosma, producent i współreżyser „Wszystkich naszych strachów”.
MR / SFP  28 maja 2022 21:20
Scroll