Węgiel Film Festival. Energetyczne święto debiutantów i studentów
Po pandemicznych ograniczeniach Węgiel Film Festival, organizowany przez Szkołę Filmową w Katowicach, staje się imprezą jednoczącą studentów najważniejszych polskich szkół kształcących filmowców.

Wypełniona po brzegi sala projekcyjna Szkoły Filmowej, gdzie odbywają się spotkania i projekcje

19. Węgiel Film Festiwal odbywał się w dniach 12-15 maja 2022 roku w nowej siedzibie Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego, po której oprowadza profesor Krystyna Doktorowicz, dziekan wydziału. To imponujący nowoczesnym, ale silnie nawiązującymi do otoczenia designem i architekturą budynek, wkomponowany w otaczające go rewitalizowane kamienice (wkrótce opublikujemy artykuł poświęcony tej inwestycji).  Osią festiwalu jest konkurs etiud studenckich, mocno obudowany spotkaniami, wydarzeniami towarzyszącymi, studiami przypadku. W piątek 13 maja, kiedy pojawiliśmy się na festiwalu, bohaterem dnia była Szkoła Filmowa w Łodzi. Studenci i wykładowcy otwierali wystawę fotografii, Nastka Gonera opowiadała o swoim filmie „Ostatnie lato końca świata”, a uczestnicy imprezy mogli wziąć udział w warsztatach aktorskich. Integralną częścią festiwalu jest Student Film Market, podczas którego odbywają się pitchingi, warsztaty i spotkania.

Studenci i wykładowcy PWSFTViT na otwarciu wystawy fotografii

Imponuje lista gości i wydarzeń. Łukasz Ronduda opowiada o „Wszystkich naszych strachach”, dziekan wydziału produkcji z Łodzi Anna Pachnicka, Magnus van Horn i producent Mariusz Włodarski o „Sweat”. Konrad Tambor z PISF doradza, jak złożyć wniosek o mikrobudżet, Witold Płóciennik przybliża działalność  Związku Zawodowego Filmowców, a Jerzy Kapuściński i Michał Hudzikowski zapraszają do Studia Munka SFP.

 
Spotkanie z Michałem Hudzikowskim i Jerzym Kapuścińskim ze Studia Munka SFP

Prezentuje się Gdyńska Szkoła Filmowa, katowicka i Warszawska. Nominowany do Oscara Tadeusz Łysiak mówi o „małym debiucie w wielkim świecie”, Piotr Domalewski, Tomasz Ziętek i Hubert Miłkowski o „Hiacyncie”. Twórcy „Kontroli” na czele z Nataszą Parzymies doradzają, jak zrobić serial internetowy i podbić nim telewizję. Najlepsi reżyserzy castingu przybliżają młodym ludziom proces kompletowania obsady. Dużo uwagi poświęcono debiutom, o trudnych początkach rozmawiają o nim m.in. Tomasz Jurkiewicz, Agnieszka Smoczyńska, Bartosz Blashke, Michał Chmielewski oraz producenci debiutanckich obrazów. Ze studentami spotykają się wykładowcy, producenci, jurorzy, m.in. Ewa Puszczyńska, Aneta Hickinbotham, Joanna Malicka, Andrzej Fidyk. Producenci "Innych ludzi" zapoznali gości z kulisami realizacji najlepszego debiutu ostatniej Gdyni. A jako że w szkołach powstają głównie „szorty”, szczególne znaczenie ma sesja pitchingowa, podczas której już na etapie edukacji można nauczyć się prezentacji projektu przed wymagającą branżową widownią – udział w niej wzięli przedstawiciele m.in. Krakowskiej Fundacji Filmowej czy New Europe Film Sales. Imprezę docenią także osoby aspirujące do zawodów filmowych – specjalnie dla nich katowicka szkoła przygotowała warsztaty i konsultacje, przygotowujące do wymagających egzaminów wstępnych.

Organizatorzy - Anna Huth, Krystyna Doktorowicz, Jan P. Matuszyński

To pierwsza edycja, którą prowadzi Jan P. Matuszyński, wykładowca Szkoły Filmowej im. K. Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jak sam przyznaje, chciał wykorzystać swoje doświadczenia i kontakty, żeby zbudować odpowiadający potrzebom studentów program i zaprosić do Katowic gości, którzy mogą podzielić się z nimi swoimi doświadczeniami. Tak się też stało, większość osób pozytywnie odpowiedziała na zaproszenie: - Sam chcę się dzielić swoją wiedzą ze studentami, po to, żeby młodsi koledzy lepiej poznali rynek i jego wyzwania – tłumaczy dyrektor artystyczny Festiwalu. - Nasi goście to osoby aktywne zawodowo, z  dorobkiem i pozycją. Przekazują młodszym kolegom wiedzę o rynku, jakiej program szkolny nie może zapewnić. I chociaż jesteśmy w Szkole Filmowej w Katowicach, zaprosiliśmy studentów z Łódzkiej Szkoły Filmowej, z Warszawskiej, Gdyńskiej. 

Warsztaty na hali zdjęciowej

Każdego dnia Festiwalu prezentuje się inna szkoła, a wokół tej obecności budowane są różne wydarzenia. To sprzyja budowaniu integracji.  - Zacząłem się zastanawiać, gdzie obecnie jeżdżą studenci szkół filmowych. Do Koszalina, gdzie prezentowane są debiuty, do Gdyni, na KFF? Na żadnej z tych imprez pokazy filmów studenckich nie są główną częścią imprezy. Poza Węgiel Film Festiwal nie ma imprezy stricte studenckiej, gdzie prezentowane są wyłącznie etiudy i odbywają się wydarzenia skierowane do studentów. Student Film Market jest częścią branżową dla studentów, która już przy pierwszej edycji wzbudziła ogromne zainteresowanie.  Jest tu wiele do zrobienia, a jest to ogromnie potrzebne. Czuję, że teraz po pandemii bardzo potrzebujemy osobistego kontaktu – mówi Matuszyński.

Laureaci Festiwalu

W niedzielny wieczór poznaliśmy laureatów konkursu. Najlepszym filmem fabularnym został „Eden House” (reż. Adelina Borets) „Za wizualnie bezkompromisową niepokojącą opowieść o brutalności współczesnego świata gdzie zinstrumentalizowana religia wchodzi w głębokie relacje ze światem przestępczym”. Nagrodę Specjalną - Nagrodę DI Factory otrzymał film „Mother's Day” (reż. Patryk Kaflowski), a Nagroda Cafe Ole Studio Dźwiękowe  za najlepsze zdjęcia „When Sicades Become Silent” (reż. Aitor Sanchez).  Nagroda ORKA - laur od publiczności - powędrowała do Mileny Dutkowskiej za „The Hero”.
 
- Będziemy zastanawiać się, w jaki  sposób ten festiwal dalej rozwijać, żeby studenci, widzowie i goście mieli z tego jeszcze więcej pożytku – zapowiada Jan P. Matuszyński.

Marcin Filipowicz, Bartosz Blashke, Agnieszka Smoczyńska, Konrad Tambor (PISF), Michał Chmielewski, Tomasz Jurkiewicz

Trzymamy kciuki i już czekamy na przyszłoroczną, jubileuszową edycję Węgiel Film Festival.


Tomasz Ziętek, Hubert Miłkowski, Piotr Domalewski

Autorem zdjęć jest Krzysztof Szlapa  


Anna Wróblewska / artykuł redakcyjny  19 maja 2022 23:39
Scroll