fot. materialy prasowe
62. KFF: znamy selekcję międzynarodowego konkursu krótkometrażowego
Krótkie fabuły, dokumenty i animacje twórców z najróżniejszych zakątków świata przybliżą nam codzienność inspirujących i intrygujących bohaterów, a także przeniosą nas w czasie i przestrzeni. W Konkursie Międzynarodowym Krótkometrażowych Filmów Fabularnych znalazł się obraz Karoliny Porcari "Victoria", a w gronie dokumentalnych produkcji  o Złotego Smoka powalczy "Moody" w reżyserii Karoliny Karwan i Tomasza Rattera. Oba filmy wyprodukowało Studio Munka SFP.
Szansę na Złotego Smoka, rekomendację do Europejskiej Nagrody Filmowej oraz uproszczoną ścieżkę do Oscara ma 13 filmów dokumentalnych, 13 fabularnych i 13 animacji, a wśród nich 6 produkcji polskich.

Filmy animowane

“Filmy animowane, które będą prezentowane w podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego, to crème de la crème animacji. Filmy o tematyce społecznej, przedstawiające dramaty jednostek, ale również filmy eksperymentalne i mieszające gatunki. Co zaskakujące, nadesłano do festiwalowej selekcji wyjątkowo wiele ciekawych wizualnie filmów zrealizowanych w trudnej i wymagającej technice animacji lalkowej. Niewątpliwy renesans tej techniki charakteryzuje nowatorskie modelowanie lalek i dekoracji oraz często umowne odzwierciedlenie przestrzeni.” - podsumowuje Wiola Sowa, animatorka, kuratorka animacji.

Jeden z ulubionych pisarzy Polaków Etgar Keret tym razem pojawi się w Krakowie w roli animatora. W filmie “A Brief History of Us” w swoim charakterystycznym stylu w krótkiej formie mierzy się z tematem długoletniej relacji i jej następstw. Marta Pajek powraca z ostatnią (a chronologicznie pierwszą) częścią wielokrotnie nagradzanego tryptyku “Figury niemożliwe i inne historie”. Najnowsza część jest postapokaliptyczną wizją świata, w którym człowiek i jego istnienie nie znaczą więcej niż ułamek sekundy. Animację wyróżnia pojawienie się dialogu, a głosu głównej bohaterce udzieliła wybitna aktorka teatralna Anna Polony.

Ponadto dowiemy się m.in. jak mógłby wyglądać świat bez ludzi (“Bez nas”), o świecie widzianym oczami dzieci (“Kozie zaklęcie”, “Luce i skała”), a także jakie niezwykle różnorodne historie skrywa świat przeszłości (“Holy Holocaust”, “Wiśniowa skała”, “Do zobaczenia”). Polskimi akcentami w konkursie poza filmami Pajek i Kereta jest także “Twierdza” Sławka Zalewskiego na podstawie opowiadania Sławomira Mrożka z Jerzym Stuhrem w roli narratora.

Filmy fabularne

W kategorii fabularnej Polskę reprezentować będą dwa filmy: “Victoria” (reż. Karolina Porcari) z Katarzyną Figurą w roli 50-letniej Amelii, której życie ulega przemianie, kiedy doznaje pierwszego orgazmu przy użyciu wibratora oraz “Obecność obowiązkowa” (reż. Adam Ziajski), czyli zaskakująca i oryginalna opowieść o bohaterze zamkniętym w klaustrofobicznym pokoju, gdzie kolejne tygodnie upływają mu na wyszukiwaniu coraz to bardziej absurdalnych czynności przeplatanych postapokaliptycznymi wizjami o końcu świata.

Katarzyna Figura w filmie “Victoria”, reż. Karolina Porcari, fot. Studio Munka SFP

“Spokój i powaga, kiedy indziej żart, groteska, a nawet lekka prowokacja. Krótkie fabuły na festiwalu – nie tylko w sekcjach konkursowych – to podróż pełna smaków, barw i melodii, miejsc bliskich i całkiem dalekich, a pociągających. Prezentowane filmy dzieli niemal wszystko: temperament i styl, tematyka, bohaterowie, ale łączy ciekawość świata i człowieka, szczerość twórczych poszukiwań i otwartość pytań. Empatia. “ - podsumowuje Dagmara Romanowska, krytyczka filmowa, kuratorka fabuł na Krakowskim Festiwalu Filmowym.

Z kolei postapokalipsy w stylu retro będzie można doświadczyć za sprawą bułgarskich “Przebiśniegów na końcu pociągu”, a w rejony postindustrialnego miasta górniczego przeniesie nas (kolejką linową!) film “Chiatura”. “Na żywo” obejrzymy transmisję z podróży chińską taksówką, która przybiera niespodziewany obrót, a “W stronę morza” zabierze nas zmęczona matka syna z upośledzeniem umysłowym. Wśród zakwalifikowanych filmów także obraz o współczesnym niewolnictwie, które nie jest odległym problemem, a może dziać się tuż przed naszymi oczami (“Gąsienica”).

Filmy dokumentalne

“Jak zawsze szczególną uwagę przykuwają rozmaite historie rodzinne, od rozwiązywania zagadek odnalezionych domowych archiwach po wstrząsające wiwisekcje relacji. - tłumaczy Maciej Gil, filmoznawca, selekcjoner KFF. - “Jest wśród nich nowy film dobrze na Krakowskim Festiwalu Filmowym znanego Jaya Rosenblatta.

Nominowany w tym roku do Oscara za film “Kiedy byliśmy łobuzami” (prezentowany w ramach 60.KFF) Rosenblatt powraca na festiwal ze swoim najnowszym dziełem “​​Jak minął rok?”, w którym co roku, począwszy od najmłodszych lat, zadaje swojej córce te same pytania związane z jej życiem. Temat śmierci podejmują dla odmiany filmy “​​Już czas byś umarła” - wstrząsające studium odchodzenia oraz “Laboratorium nr 2” którego bohaterem jest pracownik prosektorium tuż przed emeryturą. Cielesność i jej różne wymiary pojawiają się w filmach: “Hardcore” - o sparaliżowanym miłośniku techno, “Anna” - o kobiecie ukształtowanej przez opinie innych na temat jej wagi, “Mów mi mamuśka” - o matce trójki dzieci, która pracuje jako sex workerka. Za sprawą filmu “Maldita. Pieśń miłości do Sarajewa” poznamy jednego z najbarwniejszych bośniackich artystów - Božo Vreća.

Pełna lista filmów zakwalifikowanych do międzynarodowego konkursu krótkometrażowego znajdują się TUTAJ .

Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach od 29 maja do 5 czerwca w krakowskich kinach oraz od 3 do 12 czerwca 2022 online na terenie całej Polski.


MR / KFF  13 kwietnia 2022 11:00
Scroll