fot. Gutek Film
„Zabij to i wyjedź z tego miasta” oraz „Nędznicy” ze „Złotymi Taśmami” SFP
Koło Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich (polska sekcja FIPRESCI) przyznało nagrody dla filmów wprowadzonych na ekrany polskich kin w 2020 roku. Nagrodzone „Złotymi Taśmami” filmy to: „Zabij to i wyjedź z tego miasta” Mariusza Wilczyńskiego oraz „Nędznicy” Ladja Ly.
- Długo zastanawialiśmy się czy w pandemicznym, kulawym roku Złote Taśmy przyznawać. Ale ekipy filmowe kręciły nowe filmy w ostrym reżimie sanitarnym, czasem przypłacając to chorobą, w przerwach między kolejnymi falami COVID-19 otwierały się kina, odbywały się festiwale – „na żywo”, hybrydowo i tylko wirtualnie. W niełatwym czasie producenci i dystrybutorzy wprowadzali swoje tytuły na ekrany lub od razu do Internetu. Dlatego chcemy również i my dać sygnał, że kino – mocno dotknięte pandemią – jednak żyje. Przesunęliśmy termin wyborów o dwa miesiące, głosowanie odbyło się dwuetapowo – najpierw nominowaliśmy po pięć filmów w każdej z kategorii, potem wskazywaliśmy naszych faworytów – mówi Barbara Hollender, przewodnicząca Zarządu Koła Piśmiennictwa SFP.

Laureaci „Złotych Taśm” 2020

W kategorii filmu polskiego:
Złota Taśma – „Zabij to i wyjedź z tego miasta”, reż. Mariusz Wilczyński (Gutek Film)
Wyróżnienia – „Jak najdalej stąd”, reż. Piotr Domalewski (Forum Film)
„Sala samobójców. Hejter”, reż. Jan Komasa (Kino Świat)

W kategorii filmu zagranicznego:
Złota Taśma – „Nędznicy”, reż. Ladj Ly (M2 Films)
Wyróżnienia – „Szarlatan”, reż. Agnieszka Holland (Gutek Film)
„Babyteeth”, reż. Shannon Murphy (Best Film)

„Złote Taśmy” to nagroda, którą krytycy filmowi Stowarzyszenia Filmowców Polskich zrzeszeni w Międzynarodowej Federacji Prasy Filmowej FIPRESCI, przyznają nieprzerwanie od 1985 roku. Historia nagród przyznawanych przez polskich krytyków filmowych sięga 1956 roku. Początkowo nosiły one nazwę Syrenki Warszawskiej i przyznawane były w kategoriach najlepszego filmu polskiego, polskiego - krótkometrażowego i zagranicznego. Nagroda krytyków, zrzeszonych ówcześnie w Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich, w krótkim czasie zyskała duży prestiż, a to ze względu na niezależność od politycznej koniunktury.

Po wprowadzeniu stanu wojennego i delegalizacji Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, środowisko krytyków zostało podzielone. Utworzono Stowarzyszenie Dziennikarzy PRL, które przejęło prawo do przyznawania Syrenki Warszawskiej. Część krytyków przystąpiła do Stowarzyszenia Filmowców Polskich, ustanawiając w 1985 r., jako Samodzielne Koło Piśmiennictwa (dzisiaj Koło Piśmiennictwa), swoją coroczną nagrodę za najlepszy obraz Polskich ekranów, w kategoriach filmu polskiego i zagranicznego.

Wśród laureatów nagrody znajdują się twórcy i dzieła, których wartość artystyczną i podziw kolejnych pokoleń widzów potwierdził czas. Na liście zagranicznych tytułów, które zdobyły „Złote Taśmy” znajdziemy filmy takich mistrzów jak Bergman, Fellini, Antonioni, Visconti, Bunuel, Bresson, Tarkowski, Menzel, Forman, Weir, Haneke czy Farhadi. W gronie polskich reżyserów uhonorowanych „Złotymi Taśmami” znajdują się: Wajda, Munk, Has, Kutz, Różewicz, Skolimowski, Zanussi, Kieślowski, Smarzowski czy Szumowska.

W ubiegłym roku (za filmy wprowadzone na ekrany polskich kin w 2019 roku) „Złote Taśmy” otrzymali: W kategorii film polski „Boże Ciało” Jana Komasy, w kategorii zagranicznej „Ból i blask” Pedro Almodóvara. Krytycy zrzeszeni w Kole Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich (polska sekcja FIPRESCI) przyznali także wyróżnienia. W kategorii film polski otrzymały je: „Supernova” Bartosza Kruhlika i „Mowa ptaków” Xawerego Żuławskiego, a w kategorii film zagraniczny: „Wysoka dziewczyna” Kantemira Bałagowa i „Joker” Todda Phillipsa.
gw / SFP  14 kwietnia 2021 09:00
Scroll