fot. materiały prasowe
Władysław Ślesicki. Retrospektywa i wystawa
Fundacja im. Władysława Ślesickiego zaprasza do warszawskiego kina Iluzjon na retrospektywę i wystawę poświęconą reżyserowi w dniach 1 – 5 XII. Podczas retrospektywy pokazane zostaną najciekawsze i najczęściej nagradzane filmy fabularne i dokumentalne Ślesickiego, a goście wystawy poznają jego drogę artystyczną. Dodatkowymi wydarzeniami będą: koncert do wizualizacji z filmów reżysera i publiczne czytanie jego książki w Big Book Cafe. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny.

W dziesiątą rocznicę śmierci reżysera, Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego zaprasza do warszawskiego Kina Iluzjon na wydarzenia poświęcone twórcy „W pustyni i w puszczy” i „Rodziny człowieczej” oraz innych filmów fabularnych i wielokrotnie nagradzanych dokumentów. Retrospektywę zakończy koncert pt. „Dźwięki z pustego obszaru” zespołu Marzeny Majcher z wizualizacjami zaczerpniętymi z fragmentów pokazywanych filmów. Zapowiedzią retrospektywy będzie spotkanie z książką „Z Tomkiem i Moniką w pustyni i w puszczy” 25 listopada w Big Book Cafe.

 

- Jednym z zadań naszej Fundacji jest przybliżanie twórczości mojego ojca, Władysława Ślesickiego, który został zapamiętany jako reżyser „W pustyni i w puszczy”, ale największe sukcesy odnosił jako dokumentalista mówi Adam Ślesicki, syn reżysera. - Dlatego szczególnie zapraszam na projekcje, na których prezentujemy właśnie te wcześniejsze prace. Będą to oczywiście najbardziej nagradzane: „Płyną tratwy”, „Rodzina człowiecza”, czy „Zanim opadną liście”, ale też mniej znane filmy. Ciekawostką może być fakt, że w jednym z nich, pt. „Góra” wystąpiła moja mama, Barbara Ślesicka: film opowiada o nauczycielce, która codziennie pokonuje wiele kilometrów w górach, by dotrzeć do szkoły.

 

 

PROGRAM WYDARZEŃ:  25 listopada oraz 1 5 grudnia 2018 r.

                                              

25 XI niedziela, Big Book Cafe, ul. Dąbrowskiego 81, Warszawa

12.00 – czytanie książki „Z Tomkiem i Moniką w pustyni i w puszczy”, oraz spotkanie z synem Władysława Ślesickiego, producentem filmowym Adamem Ślesickim                                                                                               

1 XII – sobota, Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50A, Warszawa

18.00 – wernisaż wystawy, promocja książki – Kino Iluzjon – foyer                                 

19.00 – projekcja „Droga daleka przed nami” – Kino Iluzjon – sala Mała Czarna             

 

2 XII niedziela, Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50A, Warszawa

16.00 – projekcja „W pustyni i w puszczy” cz. I – Kino Iluzjon – sala Mała Czarna

18.00 – projekcja „W pustyni i w puszczy" cz. II – Kino Iluzjon – sala Mała Czarna                                                                                

3 XII poniedziałek, Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50A, Warszawa

19.00 – projekcja –zestaw dokumentalny I – Kino Iluzjon –sala Mała Czarna      

                                  

4 XII wtorek, Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50A, Warszawa

19.00 – projekcja – zestaw dokumentalny II – Kino Iluzjon –sala Mała Czarna    

                                  

5 XII środa, Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50A, Warszawa

19.00 – projekcja – zestaw dokumentalny III – Kino Iluzjon –sala Mała Czarna

21.00 –koncert – „Dźwięki z pustego obszaru” – muzyka do filmów Władysława Ślesickiego - Marzena Majcher z zespołem: Andrzej Wojciechowski, Michał Pałka-Keff.
            – Kino Iluzjon –   sala Stolica

22.00 – finisaż wystawy – Kino Iluzjon – foyer.   

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny (na podstawie ograniczonej puli wejściówek, które można odbierać od 16 listopada).

 

ZESTAW DOKUMENTALNY I

„Gdzie diabeł mówi dobranoc”

„Ludzie z pustego obszaru”

„Spacer w Bieszczadach”

„Opowieść o drodze”

 

ZESTAW DOKUMENTALNY II

„Wśród ludzi”

„Ludzie i ryby”

„Płyną tratwy”

„Góra”

 

ZESTAW DOKUMENTALNY III

„Zanim opadną liście”

„Rodzina człowiecza”

„Chyłe pola”


Tytuł wystawy i retrospektywy „Władysław Ślesicki – jest niepowtarzalny” został zaczerpnięty z napisanego w 1966 r. przez Stanisława Janickiego artykułu: Ślesicki należy do tych reżyserów, którzy choć mówią stale o tym samym potrafią powiedzieć coś nowego. Może właśnie na tym polega talent i wrażliwość artysty? Ślesicki jest niepowtarzalny. Na szczęście! Bo mrówki po plecach zaczynają mi chodzić, że znalazłby się ktoś, kto zacząłby go naśladować. Zbyt wiele takich potworków zrealizowanych przez znakomitych kopistów oglądaliśmy już na ekranie. Wystawa została przygotowana przez Piotra Pławuszewskiego oraz zespół Centrum Kultury Zamek w Poznaniu i zaprezentowana po raz pierwszy na festiwalu OFF Cinema w 2013 roku.

 

 

 

Tematem, do którego często powracał Władysław Ślesicki był los mieszkańców polskiej prowincji, chyba najpiękniej przedstawiony w „Rodzinie człowieczej”. Film został doceniony w Wenecji, gdzie otrzymał Grand Prix oraz w Krakowie, gdzie został wyróżniony Złotym Lajkonikiem (1966 r.). Wśród innych nagradzanych dokumentów znalazły się „Płyną tratwy” (Złoty Smok na Krakowskim Festiwalu Filmowym w 1962 r.) oraz „Zanim opadną liście...” (Srebrny Lajkoniki na KFF w 1964 r.).

 

 

W programie Kina Iluzjon znalazł się również nakręcony wspólnie z Kazimierzem Karabaszem dokument „Ludzie z pustego obszaru”, opowiadający o młodzieży z warszawskiej Pragi (1957 r.) oraz fabuły. Najpopularniejszą z nich „W pustyni i w puszczy” (1973 r.) - obejrzało ponad 30 mln widzów, dzięki tej frekwencji zdobyła w polskim box office drugie miejsce, zaraz po „Krzyżakach”. Filmem otwarcia retrospektywy będzie natomiast „Droga daleka przed nami”, w której Ślesicki opowiedział wojenną historię młodych harcerzy z Szarych Szeregów po upadku Powstania Warszawskiego. Film inspirowany był jego własnymi przeżyciami.

 

 

 

 - Mój tata był bardzo uważnym, wnikliwym obserwatorem i taki właśnie, obserwacyjny charakter ma wiele jego filmów, zwłaszcza dokumentalnych – bez komentarza, czasem z minimalnymi dialogami. To podejście dokumentalisty towarzyszyło mu też w pracy nad filmami fabularnymi, dlatego na przykład w filmie o przygodach Stasia i Nel, oprócz samej warstwy przygodowej widzimy bardzo interesujące obrazy przedstawiające Afrykę. Oczywiście była to już Afryka lat 70 XX wieku, ale miejscami niewiele się różniła od tej sienkiewiczowskiej, dziewiętnastowiecznej. Moim zdaniem ten aspekt filmu jest równie interesujący - zauważa Adam Ślesicki.

 

 

MR / Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego  13 listopada 2018 11:46
Scroll