"Żalanasz", reż. Marcin Sauter
fot. DOC LAB POLAND
Dwa nowe filmy Marcina Sautera na DOC LAB POLAND HOT SELECTION 2018
9 listopada odbędzie się czwarty już pokaz z cyklu DOC LAB POLAND HOT SELECTION 2018, prezentującego najciekawsze filmy dokumentalne ostatnich lat. Widzowie zobaczą dwa nowe filmy Marcina Sautera: autorskie dokumenty, do których twórca napisał scenariusz, zrobił zdjęcia i które wyreżyserował: „Urosłam kiedy spałaś” i „Żalanasz”. Oba filmy były prezentowane w ramach programu DOC LAB POLAND.
9 listopada
Centrum Łowicka, ul. Łowicka 21, Warszawa, godz. 19.00
Wstęp wolny. Po projekcji organizatorzy zapraszają na spotkanie twórcami filmu.

UROSŁAM KIEDY SPAŁAŚ
2018, 49 min.
Klasę Karaliny w konserwatorium w Mińsku ukończyło 30 uczniów. W kraju pozostała jedna osoba. Reszta wyemigrowała, rozsiani są teraz po całym świecie. Totalitarna Białoruś pustoszeje. Uciekają z niej wykształceni ludzie. Absolwenci białoruskich uczelni, młoda inteligencja szuka szczęścia, kariery i godnego życia za granicą. Film opowiada o emigracji, nostalgii, tęsknocie za rodziną, przyjaciółmi i krajem. Filmowa podróż Karaliny na wschód do ukochanej babci, która czeka na nią w wyludnionej wiosce Achaniany jest podróżą w czasie. Do krainy dzieciństwa i wspomnień. Film miał światową premierę w tym roku w Konkursie Polskim na 58. Krakowskim Festiwalu Filmowym. 

Scenariusz i reżyseria: Marcin Sauter, zdjęcia: Marcin Sauter, dźwięk: Marcin Lenarczyk, montaż: Katarzyna Orzechowska, kierownictwo produkcji: Sandra Banach, producent: Marcin Sauter, produkcja: Bydgoska Kronika Filmowa, koproducent: Renata Łukasiak, koprodukcja: Telewizja Polska, Belsat Tv

ŻALANASZ
2017, 42 min.
Żalanasz (po polsku: Puste Miejsce) było piękną, kwitnącą osadą nad brzegiem morza Aralskiego. Miejscem dostatnim, pełnym życia i radości. Przez ambitne plany sowieckich dygnitarzy stała się pustynną wioską zasypywaną zatrutym pestycydami piachem. Mieszkańcy przystosowali się do nowych, postapokaliptycznych warunków, tak, jak człowiek przyzwyczaja się do swojej choroby. Osiedli w pustce. W miejscu bez czasu, gdzie wspomnienia są marzeniami, a codzienność oczekiwaniem na powrót morza. Pamięć o morzu jest tu namacalna, żywa i dużo ważniejsza od teraźniejszości. Pozwala przetrwać.
Film był pokazywany i nagradzany na wielu prestiżowych międzynarodowych festiwalach, między innymi Nagrodą dla Najlepszego Krótkiego Dokumentu na festiwalu IDFA w Amsterdamie, Złotą Żabą w Konkursie Krótkometrażowych Filmów Dokumentalnych Festiwalu Camerimage, Nagrodą dla Najlepszego Filmu na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Budapeszcie, Nagrodą dla Najlepszego Dokumentu w ramach Nagród Dokumentalnych TRT w Turcji i Nagrodą SFP na Krakowskim Festiwalu Filmowym.

Scenariusz i reżyseria: Marcin Sauter, zdjęcia: Marcin Sauter, muzyka: Jerzy Rogiewicz, dźwięk: Marcin Lenarczyk, montaż: Michał Marczak, Ziemowit Jaworski, Katarzyna Orzechowska, producent: Barbara Ławska, producent kreatywny: Michał Białożej, produkcja: Studio Filmowe Kronika

DOC LAB POLAND HOT SELECTION to cykl pokazów najciekawszych i najbardziej nagradzanych polskich filmów dokumentalnych ostatnich lat i spotkań z twórcami. Pierwsza projekcja („Królowa ciszy” Agnieszki Zwiefki”) odbyła się w grudniu 2016 roku, w 2017 roku organizatorzy zorganizowali 6 projekcji, między innymi filmów „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka, „Badjao. Duchy z morza” Elizy Kubarskiej i „Miss Holocaust” Michaliny Musielak. Tegoroczne HOT SELECTION otworzył 12 września pokaz laureata Festiwalu IDFA, filmu „Call me Tony” w reżyserii Klaudiusza Chrostowskiego. Drugim prezentowanym w ramach cyklu filmem był nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji „Książę i Dybuk”, trzecim – obsypany nagrodami „Over the limit” Marty Prus. Cykl jest częścią programu Doc Lab Poland Warsaw Days, wspartego przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, w ramach którego podczas Warszawskiego Festiwalu Filmowego zostały też zorganizowane warsztaty dla filmowców i wykłady otwarte dla szerszej publiczności.

DOC LAB POLAND to największy w Polsce program dla profesjonalnych dokumentalistów, łączący konsultacje merytoryczne projektów filmowych z prezentacjami dla potencjalnych partnerów: producentów, dystrybutorów, agentów sprzedaży. W 2018 r. w DOC LAB POLAND bierze udział w sumie 21 projektów dokumentalnych w fazie developmentu lub montażu, reprezentowanych przez zespoły składające się z reżysera i producenta. Dodatkowym, ważnym elementem programu jest market koprodukcyjny organizowany dla kolejnych ok. 50 producentów z Polski i zagranicy. W ramach publicznych prezentacji oraz marketu koprodukcyjnego podczas tegorocznego Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbyło się ok. 800 indywidualnych spotkań branżowych. Uczestnicy programu otrzymali nagrody o łącznej wartości 86 tys. zł.

W grudniu zostanie ogłoszony nabór na piątą edycję programu.
AK / DOC LAB POLAND  31 października 2018 11:17
Scroll