fot. Kino Świat
Po premierze "Kleru": najważniejsze polskie otwarcia
Po spektakularnym sukcesie „Kleru” Wojciecha Smarzowskiego, wynik 935 357 widzów uznano za „otwarcie wszechczasów”. Prezentujemy największe otwarcia ostatnich kilkunastu lat.
Określenie „otwarcie wszechczasów” jest jednak nieprecyzyjne. W PRL-u bowiem nie znano pojęcia otwarcia. Dystrybucja była w dużej mierze scentralizowana, choć miała swoje lokalne, regionalne ośrodki, które pełniły funkcję redystrybutorów – tzw. Okręgowe Przedsiębiorstwa Rozpowszechniania Filmów (OPRF-y). Tak na marginesie, niektóre przetrwały do dzisiaj i są liczącymi się, prężnymi samorządowymi instytucjami kultury, organizującymi imprezy, prowadzącymi kina i działalność produkcyjną (Odra-Film, Silesia Film).
Filmy wchodziły na ekrany w poniedziałek, zdarzało się, że praktycznie bez żadnej reklamy. Filmowcy pamiętają, jak w poniedziałkowe poranki kierowca rozwoził kopie do OPRF-u a kierownicy kin wprowadzali je na ekrany, okraszając witryny kin fotosami i plakatami (niejednokrotnie wybitniejszymi niż same filmy). Pojęcie otwarcia oraz weekendu, jak i inne kluczowe pojęcia branży kinowej (zapożyczone z rynku amerykańskiego), de facto używane jest w Polsce od lat 90. Rynek kinowy bowiem, w znanym nam obecnie kształcie, ukształtował się dopiero ćwierć wieku temu. Jak wspomina Sławomir Salamon, przestawianie trybu wyświetlania filmów na piątek – czwartek trwało aż trzy lata, a mniejsze kina w małych ośrodkach jeszcze przez długie lata zmieniały repertuar w poniedziałek.
"Kler", fot. B. Mrozowski
Dla pokolenia dzisiejszych 20- czy 30-latków pojęcie otwarcia i pierwszego weekendu jest nieodłączną częścią wiedzy o rynku kinowym. Wiedza o nim nie byłaby dzisiaj tak szeroka, gdyby nie polski serwis boxoffice.pl – to jego wyniki podajemy co tydzień od dnia założenia naszego portalu. Serwis powstał w 2002 roku i rejestruje weekendy otwarcia od tego właśnie roku. Chociaż podstawowe dane o filmach na polskich ekranach (nie wszystkich niestety) znajdziemy już od produkcji, które trafiły na nie w 1990 roku. To zdecydowanie największe źródło wiedzy o polskim kinie.
Czy można powiedzieć, że „Kler” w istocie „zrobił” weekend otwarcia? Zdecydowanie tak. Jak wspominałam, znamy weekendy otwarcia od roku 2002. Z tym, że dopiero pod koniec lat 90. pojawiły się w Polsce pierwsze multipleksy. Wystarczy zerknąć na filmy z pierwszej dekady XX wieku, które znalazły się w tej tabeli i widać, o ile mniejszą liczbą kopii (wówczas jeszcze 35 mm) dysponowały. Tak dobre wyniki, jak pierwszej dwudziestki otwarć, możliwe są tylko przy rozwiniętej sieci kin wielosalowych.
Możemy więc zdecydowanie pogratulować twórcom „Kleru” spektakularnej wygranej z Greyem, Shrekiem, Luke;m Skywalkerem i Patrykiem Vegą.
Tytuł Premiera Widzowie Ekrany Widzowie
ogółem
1. KLER 28.09.2018 935 357 478
2. PIĘĆDZIESIĄT TWARZY GREYA 13.02.2015 834 479 305 1 814 116
3. SHREK TRZECI 29.06.2007 793 381 136 3 352 805
4. GWIEZDNE WOJNY: CZĘŚĆ VII 18.12.2015 789 568 601 3 009 949
5. PITBULL. NIEBEZPIECZNE... 11.11.2016 767 519 350 2 884 415
6. LISTY DO M. 3 10.11.2017 736 812 549 3 011 467
7. BOTOKS 29.09.2017 711 906 487 2 319 702
8. MADAGASKAR 2 01.01.2009 700 373 130 2 239 644
9. HOBBIT 3 26.12.2014 693 563 435 2 244 104
10. KOBIETY MAFII 22.02.2018 683 806 473 2 037 082
11. GWIEZDNE...: OSTATNI JEDI 14.12.2017 677 292 608 2 096 279
12. HOBBIT 2 27.12.2013 612 956 425 1 931 643
13. 2012 11.11.2009 604 994 141 1 562 083
14. WP3: POWRÓT KRÓLA 01.01.2004 592 741 150 2 116 441
15. LISTY DO M. 2 13.11.2015 588 418 328 2 968 645
16. SHREK 2 02.07.2004 565 595 101 3 395 226
17. HOBBIT 28.12.2012 547 047 385 2 112 490
18. WP1: DRUŻYNA PIERŚCIENIA 15.02.2002 518 901 109 2 529 799
19. SPECTRE 06.11.2015 502 009 350 1 764 206
20. CIEMNIEJSZA STRONA GREYA 10.02.2017 500 757 404 1 475 238
Czy można powiedzieć, że „Kler” w istocie „zrobił” weekend otwarcia? Zdecydowanie tak. Jak wspominałam, znamy weekendy otwarcia od roku 2002. Z tym, że dopiero pod koniec lat 90. pojawiły się w Polsce pierwsze multipleksy. Wystarczy zerknąć na filmy z pierwszej dekady XX wieku, które znalazły się w tej tabeli i widać, o ile mniejszą liczbą kopii (wówczas jeszcze 35 mm) dysponowały. Tak dobre wyniki, jak pierwszej dwudziestki otwarć, możliwe są tylko przy rozwiniętej sieci kin wielosalowych.
Możemy więc zdecydowanie pogratulować twórcom „Kleru” spektakularnej wygranej z Greyem, Shrekiem, Luke;m Skywalkerem i Patrykiem Vegą.
Tytuł Premiera Widzowie Ekrany Widzowie
ogółem
1. KLER 28.09.2018 935 357 478
2. PIĘĆDZIESIĄT TWARZY GREYA 13.02.2015 834 479 305 1 814 116
3. SHREK TRZECI 29.06.2007 793 381 136 3 352 805
4. GWIEZDNE WOJNY: CZĘŚĆ VII 18.12.2015 789 568 601 3 009 949
5. PITBULL. NIEBEZPIECZNE... 11.11.2016 767 519 350 2 884 415
6. LISTY DO M. 3 10.11.2017 736 812 549 3 011 467
7. BOTOKS 29.09.2017 711 906 487 2 319 702
8. MADAGASKAR 2 01.01.2009 700 373 130 2 239 644
9. HOBBIT 3 26.12.2014 693 563 435 2 244 104
10. KOBIETY MAFII 22.02.2018 683 806 473 2 037 082
11. GWIEZDNE...: OSTATNI JEDI 14.12.2017 677 292 608 2 096 279
12. HOBBIT 2 27.12.2013 612 956 425 1 931 643
13. 2012 11.11.2009 604 994 141 1 562 083
14. WP3: POWRÓT KRÓLA 01.01.2004 592 741 150 2 116 441
15. LISTY DO M. 2 13.11.2015 588 418 328 2 968 645
16. SHREK 2 02.07.2004 565 595 101 3 395 226
17. HOBBIT 28.12.2012 547 047 385 2 112 490
18. WP1: DRUŻYNA PIERŚCIENIA 15.02.2002 518 901 109 2 529 799
19. SPECTRE 06.11.2015 502 009 350 1 764 206
20. CIEMNIEJSZA STRONA GREYA 10.02.2017 500 757 404 1 475 238
"Listy do M 3", materiały promocyjne
Należy zaznaczyć, że wbrew pozorom, pojęcie weekendu otwarcia nie musi być ścisłe. Czasem filmy pojawiają się na ekranach w czwartki lub nawet środy. Czasem też do wyniku otwarcia dołącza się wyniki z pokazów przedpremierowych. Ale to oczywiście nie zmienia spektakularnego sukcesu otwarć pierwszej dwudziestki filmów wprowadzonych na polskie ekrany w ostatnich kilkunastu latach. Warto też wiedzieć, że tabela najbardziej frekwencyjnych otwarć nie pokrywa się stuprocentowo z najbardziej dochodowymi.
Tabela najważniejszych otwarć zgrabnie pokazuje specyfikę polskiego rynku kinowego. Chodzimy do kina na to, co wszyscy – na blockbustery, na filmy familijne, obowiązkowo również w Walentynki. Poza tym jednak chętnie wybieramy polskie kino – sześć tytułów z pierwszej dwudziestki to produkcje krajowe.
Powiązane
Tabela najważniejszych otwarć zgrabnie pokazuje specyfikę polskiego rynku kinowego. Chodzimy do kina na to, co wszyscy – na blockbustery, na filmy familijne, obowiązkowo również w Walentynki. Poza tym jednak chętnie wybieramy polskie kino – sześć tytułów z pierwszej dwudziestki to produkcje krajowe.
Anna Wróblewska / artykuł redakcyjny / Box Office.pl 6 października 2018 17:01
Pozostałe