fot. materiały prasowe
Polskie filmy na 14. Millennium Docs Against Gravity
14. Millennium Docs Against Gravity pozostaje wierny hasłu „ODERWIJ SIĘ!”. Festiwal odbędzie się w dniach 12-21 maja w Warszawie i Wrocławiu, a także w Gdyni (17-26.05), Bydgoszczy (16-21.05) i po raz pierwszy w Lublinie (11-21.05). Prezentujemy tytuły polskich filmów, które znalazły się w programie.

„Happy Olo – pogodna ballada o Olku Dobie” (Sekcja: Bohaterowie są wśród nas)

reż. Krzysztof Paweł Bogocz, Marcin Macuk

Dokumentalny film drogi, przedstawiający sylwetkę Aleksandra Doby, który w wieku 67 lat przepłynął samotnie Atlantyk kajakiem napędzanym tylko siłą mięśni. Ten niezwykły wyczyn uhonorowano wieloma nagrodami, z tytułem Podróżnika Roku magazynu „National Geographic” na czele. Nieznany szerzej emeryt z Polic stał się bohaterem i inspiracją dla rzeszy osób na całym świecie, co sam Aleksander Doba komentuje z właściwym sobie dystansem. Film jest pełen refleksji i anegdot, a przede wszystkim jest swego rodzaju apoteozą optymizmu i dążenia do realizacji marzeń.


Kadr z filmu „Happy Olo – pogodna ballada o Olku Dobie”, fot. materiały prasowe


„Proces. Federacja rosyjska vs Oleg Sencow” (Sekcja: Człowiek w kinie)

reż. Askold Kurov/Estonia, Polska, Czechy

Sierpień 2015 roku. Sala sądowa w Rostowie nad Donem. Urodzony w Symferopolu na Ukrainie Oleg Sentsov, reżyser, producent i pro-ukraiński działacz, patrzy przez pręty klatki, a w jego oczach widać, że jest na granicy wytrzymałości. Dziś zostanie wydany wyrok w jego sprawie. Grozi mu 20 lat więzienia na Syberii. Jest oskarżony o prowadzenie antyrosyjskiego ruchu terrorystycznego i planowanie ataków na mosty, linie energetyczne oraz pomnik Lenina. Broni się odważnie i bez cienia wahania. Zaprzecza wszystkim oskarżeniom i sam oskarża swoich oskarżycieli.


„Przekonania”

reż. Tatiana Christowa/Rosja, Polska (Sekcja: Doc Alliance)

Akcja filmu dzieje się podczas obrad czterech różnych rosyjskich komisji wojskowych, przed którymi staje czwórka bohaterów. Wszyscy – choć każdy z innych powodów – domagają się uznania prawa do nieodbywania służby militarnej i skierowania do zastępczych służb cywilnych.

 

„Kiedy ten wiatr ustanie”(Sekcja: Doc Alliance)

reż. Aniela Astrid Gabryel

Film opowiada o krymsko-tatarskiej rodzinie żyjącej na terenie okupowanego Krymu. Cztery osobiste historie skupiają w sobie, jak w soczewce rozległe doświadczenia ludzi żyjących pod presją politycznego reżimu. Trudności, jakie dotykają tę rodzinę, dotyczą szerszej społeczności i wywołują silne emocje. Głównym motywem filmu nie jest jednak reżim sam w sobie, ale jego konsekwencje rzutujące na los zwykłych ludzi, którzy po prostu chcą żyć, kochać i mieć rodzinę.


Kadr z filmu  „Kiedy ten wiatr ustanie”, fot. materiały prasowe


„Dom/Łódź” (Sekcja: reż. Fetysze i kultury)

reż. Piotr Szczepański

W 2011 roku sześciu łódzkich muzyków zakłada spółdzielnię socjalną „Ogniwo“ ze środków dotacji z Unii Europejskiej. Był jeden warunek: twórcy spółdzielni musieli być bezrobotni, co w ich przypadku – a utrzymywali się ze zleceń – było łatwe do spełnienia. Efektem powołania spółdzielni był klub DOM, który szybko stał się ważnym obiektem kulturalnym na mapie Łodzi. Jego sześciu właścicieli prowadzi klub w celu  rozwijania własnych projektów muzycznych.

 

„Fugazi – Centrum wszechświata” (Sekcja: reż. Fetysze i kultury)

reż. Leszek Gnoiński

Dwie sale mieszczące 2500 osób, czternastometrowy bar w kształcie gitary, 350 artystów występujących  w klubie podczas jedenastu miesięcy działalności, trójkątne plakaty wiszące w całej Warszawie. Tak wygląda burzliwa historia jednego z pierwszych rockowych, niezależnych klubów muzycznych w wolnej Polsce. Klubu, który w 1992 roku stał się najważniejszym miejscem na mapie odradzającej się Warszawy i skupił wokół siebie niezwykłą społeczność młodych ludzi kochających muzykę i dobrą zabawę. Fugazi było centrum wszechświata dla ludzi chcących zmieniać rzeczywistość i oglądać świat z nowej perspektywy. To tutaj Kuba Wojewódzki uczył się robić wywiady, Grzegorz Miecugow i Jurek Owsiak prowadzili konferansjerkę, Tadeusz Nalepa i Czesław Niemen przychodzili na koncerty, a Marek Kotański organizował swoje akcje. Po Fugazi pozostała legenda, która żyje do dziś.


Kadr z filmu "Cipka", fot. materiały prasowe


„Cipka” (Sekcja: reż. Fetysze i kultury)

reż. Renata Gąsiorowska

Młoda dziewczyna spędza wieczór w mieszkaniu. Postanawia zorganizować sobie sesję przyjemności w samotności, jednak nie wszystko idzie zgodnie z planem.


„Punkt krytyczny. Energia odnowy”(Sekcja: Klimat na zmiany)

reż. Łukasz Bluszcz

Pierwszy, polski, pełnometrażowy film dokumentalny na temat zmian klimatu i nieuchronnej rewolucji energetycznej. Twórcy w jasny sposób pokazują, dlaczego klimat nagle się zmienia i przed jakimi wyzwaniami w związku z tym staje nasza cywilizacja. Dowiadujemy się, co sprawiło, że równowaga klimatu na Ziemi została zachwiana i jakie są tego skutki. Czy realna jest przyszłość oparta jedynie na węglu i ropie? Czy można poradzić sobie ze smogiem i co musi się wydarzyć, żeby nie doszło do tragedii na miarę zagłady dinozaurów? Odpowiedzi na te i wiele innych intrygujących pytań szuka aktor Marcin Dorociński.

  

„21 x Nowy Jork” (Sekcja: Miejsca)

reż. Piotr Stasik

Dokumentalny esej o kondycji współczesnego człowieka żyjącego w zachodnim społeczeństwie w XXI wieku, opowiedziany głosami 21 bohaterów spotkanych w nowojorskim metrze. Podróżni w różnym wieku, o różnych kolorach skóry pochodzą z różnych zakątków świata i z różnych powodów znaleźli się w Nowym Jorku. Kamera, z podziemia, wychodzi za nimi na powierzchnię, aby obserwować chwile z ich życia – od śmiesznych i absurdalnych do dramatycznych i pełnych smutku. Bohaterowie szukają miłości, ale nie mają na nią siły. Międzyludzkie więzy rozpadają się w zgiełku mediów społecznościowych.


„Jak zniszczyć wehikuły czasu” (Sekcja: Muza i wena)

reż. Jacek Piotr Bławut

Jedni zdobywają ośmiotysięczniki, a inni – jak Jeph Jermana – wsłuchują się w szmer płynącego strumienia. O tym właśnie jest ten film. O pasji, dzięki której w tym, co zwyczajne, można odkryć coś niezwykłego.

  

Kadr z filmu "Jak zniszczyć wehikuły czasu", fot. materiały prasowe


„Ucho wewnętrzne” (Sekcja: Muza i wena)

reż. Szymon Uliasz, Magdalena Gubła

Historia człowieka, który rzucił studia plastyczne i zaryzykował, aby spełnić swoje prawdziwe marzenie: grać na saksofonie. Nazywa się Mikołaj Trzaska.


„Nadal wracam. Portret Ryszarda Krynickiego” (Sekcja: Muza i wena)

reż. Adam Sikora

„Nadal wracam. Portret Ryszarda Krynickiego” to film dokumentalny poświęcony jednemu z najwybitniejszych polskich poetów naszej współczesności. Twórcy filmu przypominają życiorys Krynickiego: związek z pokoleniem Nowej Fali, przyjaźń ze Stanisławem Barańczakiem, działalność opozycyjną i represje, jakie spotykały pisarza w PRL-u, jego działalność w wolnej Polsce, w roli współzałożyciela Wydawnictwa a5 oraz tłumacza utworów Paula Celana, jego edytorską opiekę nad spuścizną Zbigniewa Herberta.


 

14. Millennium Docs Against Gravity Film Festival odbędzie się w dniach 12-21 maja w Warszawie i Wrocławiu, w dniach 11-14 maja w Lublinie, zaś w Gdyni 17-26 maja. Lokalna edycje festiwalu będzie miała miejsce także w Bydgoszczy (15-21 maja).

 


 

MR / Millennium Docs Against Gravity  10 maja 2017 11:33
Scroll