Agnieszka Holland i Joanna Szymańska
fot. Grzegorz Milej
Off Camera Pro Industry - myślmy praktycznie
Jak robi się filmy, które łączą jakość artystyczną z komercyjnym sukcesem? Jak pracuje się nad scenariuszem serialu? Czym różni się praca na planie w USA i w Polsce? Ostatni dzień wydarzeń Off Camera Pro Industry 2017 przyniósł nowe spotkania i kolejną porcję praktycznych wskazówek zawodowych.
Film, który podoba się krytyce, branży i do tego przyciąga do kin setki tysięcy, a nawet miliony widzów, co przekłada się na konkretne wpływy finansowe. Marzenie to bliskie jest wielu producentom i reżyserom. Wygląda na to, że zespołowi z firmy Watchout Productions udało się znaleźć sposób na jego realizację, a w każdym razie jest on tego bardzo bliski.

W 2015 roku Piotr Woźniak-Starak razem ze scenarzystą Krzysztofem Rakiem opowiadał na Off Camera Pro Industry o walce o „Bogów” i drodze do rekordowego wyniku filmu w box office (pisaliśmy o tym TUTAJ). W tym roku młody producent przyjechał do Krakowa ze swoim biznesowym partnerem, również producentem - Krzysztofem Terejem, żeby przybliżyć uczestnikom wydarzenia kulisy realizacji „Sztuki kochania”. Od 27 stycznia do dziś film obejrzało 1,7 miliona widzów i ma on już zapewnioną dystrybucję zagraniczną. Doświadczenia wyniesione przez Watchout Productions z lat spędzonych z „Bogami” okazały się bezcenne. W trakcie panelu „Jak dobrze wybrać temat na film? ‘Sztuka kochania’ oczami producentów” Woźniak-Starak i Terej wielokrotnie podkreślali, że stali się dzięki nim o wiele bardziej efektywni i mogli za mniejsze pieniądze osiągnąć więcej. Podobnie, jak pozostali goście Off Camera Pro Industry, postawili w rozmowie na otwartość i szczerość, dzięki czemu słuchacze mogli poznać wiele tajemnic ich filmowej kuchni.

Bez wątpienia Watchout Productions stara się wprowadzić na nasz rynek mocny producencki model pracy nad filmem - model, co należy podkreślić, w którym liczy się końcowa jakość, dobra (często również bardzo nowatorska jak na nasze standardy) organizacja, skrupulatny development oraz wpływy z dystrybucji. Innymi słowy: dobry produkt dla widza.


Agnieszka Kruk, fot. Grzegorz Milej.

Wiele inspiracji, a przede wszystkim praktycznych informacji wynieść można było również z panelu-warsztatu przygotowanego przez Agnieszkę Kruk, scenarzystkę i script coacha, wieloletnią dyrektor festiwalu Script Fiesta. Prelegentka, która w minionym roku zajęła się na Off Camera Pro Industry tematem współpracy pomiędzy producentem i scenarzystą, teraz pokazała jak w Polsce powstają scenariusze do seriali obyczajowych. Kruk nie tylko przeprowadziła uczestników przez kolejne etapy - od formatowania do materiału przedstawionego stacji telewizyjnej, ale i przybliżyła mechanizmy pracy w zespołach scenariuszowych, a nawet podpowiedziała, z jakich programów komputerowych tu najlepiej korzystać.

  Dzień, a zarazem całe wydarzenie zamknęła kameralna rozmowa z Agnieszką Holland. Twórczyni odpowiadała zarówno na pytania związane z warsztatem reżysera filmowego, jak i ze swoimi artystycznymi wyborami czy doświadczeniami wyniesionymi z rynku amerykańskiego. Posłuchać i podyskutować można było o różnicach w organizacji planu w Europie i w USA, o pracy nad scenariuszem i relacji reżysera z aktorem, a także o znaczeniu szwenkiera na planie, niejednokrotnie postaci kluczowej dla realizowanego materiału. Nie zabrakło historii o „Pokocie”, „Gorejącym krzewie”, „House of Cards”, „Treme” czy „Prawie ulicy”. Rozmowa dotyczyła także kina gatunków i kina autorskiego, a także tematów historycznych w polskich produkcjach. Charyzma i pozytywna energia gościa udzieliła się wszystkim słuchaczom, którzy spotkanie zapamiętają na długo nie tylko dzięki tematom poważnym, ale i barwnym anegdotom.

Off Camera Pro Industry nie ograniczyło się do wykładów, warsztatów i rozmów round table. Przez trzy dni polscy producenci i reżyserzy mogli przedstawiać swoje projekty na zagranicznym ekspertom i potencjalnym koproducentom na spotkaniach one-on-one. Gościem specjalnym wydarzenia była Linda Beath, strateg biznesowy z wieloletnim doświadczeniem w branży filmowej, która poprowadziła warsztaty i indywidualne konsultacje dla producentów.

Partnerami Off Camera Pro Industry byli Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych (KIPA) oraz Sekcja Młodych KIPA. Partnerami - Szkoła Wajdy oraz EAVE ON DEMAND. Koordynatorką programu była producentka Joanna Szymańska.


Dagmara Romanowska/AK / artykuł redakcyjny  8 maja 2017 10:09
Scroll