fot. materiały prasowe
Off Camera Pro Industry: Podzielmy się doświadczeniem
Jak się robi komercyjną telewizję? Gdzie leżą granice nagości na ekranie? O których debiutach będzie się mówić w najbliższych miesiącach? W Krakowie rozpoczęły się spotkania branżowe Off Camera Pro Industry, towarzyszące 10. festiwalowi Netia Off Camera.

W sumie przez trzy dni (4-6 maja) profesjonaliści z Polski i zagraniczni filmowcy będą mogli nawiązywać ze sobą kontakty, dzielić się swoimi doświadczeniami i konsultować swoje projekty z ekspertami z Torino Film. Program, jak co roku, koordynuje producentka Joanna Szymańska.


Jak zwykle, program Off Camera Pro Industry naszpikowany jest wykładami, panelami i warsztatami. Na sam początek Kancelaria Porwisz i Partnerzy przyjrzała się problematyce związanej z pokazywaniem nagości na ekranie. Ryzyku prawnemu z tym związanemu poświęcony był wykład "Jeszcze miłość czy już pornografia? Co wolno pokazać na ekranie".

 

Joanna Szymańska z uczestnikami spotkania, fot. Grzegorz Milej


Mocnym akcentem rozpoczęły się też tzw. spotkania round table. Idea jest prosta: ekspert z dużym doświadczeniem i mała, góra kilkunastoosobowa grupa rozmówców. Za zamkniętymi drzwiami, bez postronnych słuchaczy. Przeprowadzona w tak kameralnych warunkach rozmowa pozwala na większą otwartość i szczerość niż w trakcie panelu czy otwartego warsztatu. Pierwszym gościem, z którym w takiej właśnie formule mogli spotkać się uczestnicy branżowych wydarzeń Off Camery 2017 był Dyrektor Departamentu Programowego telewizji TVN -Edward Miszczak. Ekspert, który swoją funkcję sprawuje od niemal 20 lat, przybliżył "w pigułce" jak robi się telewizję komercyjną w Polsce. Czy jest tu miejsce dla nowych talentów - początkujących producentów, scenarzystów i aktorów? Jak najbardziej. Czy można z zewnątrz przyjść ze swoim pomysłem - dróg jest kilka, warto najpierw zapukać z pomysłem do regionalnego funduszu, z którym stacja utrzymuje na bieżąco kontakt. Albo do Studia Munka, z którym również telewizja współpracuje. Jaka przyszłość czeka medium jako takie, gdy tak dynamicznie rozwijają się platformy pokroju Netflixa czy Showmax? Jak kształtuje się i zmienia rynek telewizyjny w Polsce? Gdzie zaglądają widzowie i dlaczego? Jak wyglądają badania oglądalności i zainteresowań odbiorców? Czy będąc producentem lepiej najpierw rozmawiać z takim partnerem, jak telewizja, czy może z dystrybutorem? Jak w takiej stacji, jak TVN wygląda programowanie? Na co powinno się zwracać uwagę w budowaniu strategii marketingowej? Jak wygląda współpraca z TVN-em jako koproducentem? Czy TVN widzi opcję realizacji filmów z przeznaczeniem do dystrybucji kinowej? To jedynie część z tematów, które zostały poruszone w trakcie trwającej niemal półtorej godziny i zakończonej wymianą kontaktów rozmowy.

 

Wykład "Jeszcze miłość czy już pornografia? Co wolno pokazać na ekranie", fot. Michał Lichtański


Otwarty charakter i formę tzw. case study miał natomiast panel przygotowany przy okazji obchodów 15-lecia Wajda School i poświęcony nadchodzącym pełnometrażowym debiutom: "Atakowi paniki" w reżyserii Pawła Maślony (producent: Jan Kwieciński) oraz "Zgody" Macieja Sobieszczańskiego(producent: Zbigniew Domagalski). Na premiery obu produkcji będziemy musieli poczekać jeszcze kilka miesięcy. Przedstawione w Krakowie robocze fragmenty obiecują jednak filmy, o których będzie się mówić. "Atak paniki" to wyrazista historia z wieloma bohaterami, którzy w pewnym momencie doświadczają tytułowego ataku. "Zgoda" to z kolei kino historyczne, którego akcja rozgrywa się w roku 1945 w stworzonym przez komunistyczne służby bezpieczeństwa obozie pracy dla Niemców, Ślązaków i Polaków. SB dokonuje czystek, a bohaterowie - w imię uczucia - starają się oszukać system.

 

Filmowcy szczegółowo przybliżyli słuchaczom proces realizacji i finansowania - od pierwszego draftu scenariusza po pracę na planie. Paweł Maślona i Jan Kwieciński skoncentrowali się na kolejnych zmianach w scenariuszu, które w pewnym momencie zatrzymały całą machinę produkcyjną. Maciej Sobieszczański i Zbigniew Domagalski przybliżyli natomiast wyzwania pracy nad filmem realizowanym w mastershotach - związanych przede wszystkim z inscenizacją, wpływem muzyki i dźwięku, ale również z montażem. Pewnym jest, że oba projekty doczekały się finalizacji dzięki pełnemu zaufaniu na linii reżyser - producent.

 

W piątek i sobotę Off Camera Pro Industry zaprasza na spotkania m.in. z Emmą Tillinger Koskoff, Agnieszką Holland, Janem P. Matuszyńskim i Agnieszką Kruk.

 

 

Dagmara Romanowska   5 maja 2017 10:19
Scroll