Ars Independent: rozmawiajmy o festiwalach!
Podczas trwającego obecnie festiwalu Ars Independent odbędzie się niezwykle interesujące forum na temat festiwali filmowych w Polsce i na świecie. To pierwsza publiczna, o tak wysokiej randze, dyskusja na ten temat zorganizowana w Polsce.
 
 Rola festiwali filmowych jest ogromna. Postronnemu obserwatorowi wydawać się może, że są to imprezy dla garstki uczestników. Nic bardziej mylnego. Festiwale mają znaczący wpływ na obieg filmów w Europie i na świecie, stanowią swoistą alternatywną dystrybucję. Jest to szczególnie istotne na Starym Kontynencie, który usiłuje walczyć nawet nie o pozycję, ale o przetrwanie z globalną machiną Hollywood.


Dyskusja na Ars Independent, fot. MFF Ars Independent
 
Festiwale filmowe gwarantują obieg filmu poza krajem produkcji - a pamiętajmy, że to właśnie dystrybucja filmów europejskich w Europie jest największym problemem naszych kinematografii. Na imprezach filmowych sprzedaje się gotowy film agentom, telewizjom, kinom czy innym festiwalom; prezentuje się, chociażby jak na w Berlinie i Warszawie rozpoczęte projekty w nadziei na znalezienie koproducenta. Wreszcie, w sferze wartości "miękkich", festiwale filmowe przyczyniają się obiegu myśli, idei, kontaktów, do tworzenia sieci kreatywnych między twórcami, producentami i różnymi graczami branż kreatywnych.  Osobną sprawą, o której w Katowicach będzie mówiło się kilkakrotnie, to wpływ festiwali filmowych na rozwój i promocję lokalnych ośrodków. Przykłady Cannes i z naszego podwórka - Gdyni - najlepiej pasują do tego zagadnienia.

"Znaczenie festiwali opiera się na ich roli w swoistej 'ekonomii symbolicznej' kina artystycznego", pisze Marcin Adamczak w książce "Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku". - "To właśnie festiwalowe konkursy mają potencjalną moc przysparzania filmom kapitału symbolicznego i zapoczątkowania mechanizmu konsekracji danego twórcy lub dzieła. Festiwale i laury na nich złożone są również swoistym logo, marką - umożliwiającą identyfikację i wyróżnienie filmu ze światowego strumienia artystycznych produkcji oraz chętnie umieszczaną i podkreślaną na plakatach filmów artystycznych".  W repertuarze kinowym na całym świecie królują te same wielkie hollywoodzkie produkcje - natomiast kino artystyczne reprezentują właśnie zwycięzcy festiwali w Cannes, Berlinie, Wenecji, zauważa Adamczak.

Jeden z najmłodszych festiwali filmowych w kraju Ars Independent (skądinąd organizowany przez miasto Katowice, jak widać świadome wpływu tego typu inicjatywy na kreowanie marki miasta). postanowił zorganizować dwudniowe forum, międzynarodowe i krajowe, podczas którego uczestnicy porozmawiają o  przyszłości festiwali filmowych. Forum „Przyszłość festiwali filmowych” odbędzie się 24 i 25 września 2012 roku w Rondzie Sztuki.


Teatr Muzyczny w Gdyni w czasie festiwalu, zdjęcie sprzed remontu, fot. A. Kędzierska, SFP

"Historię kina można by pisać historią festiwali – to jasne dla każdego kinomana. Wenecja, Locarno, Cannes, Berlinale i Viennale, Toronto i San Sebastian… ale nie tylko. Bo kuszące jest, by na miasta (Tallinn, Wilno, Wrocław, Karlove Vary, Tribekę) spojrzeć przez pryzmat „filmowej fiesty”, która je definiuje i naznacza. Nowe horyzonty Wrocławia, czarne filmowe noce Tallinna, wiosenne kino Wilna (festiwal Kino Pavasaris ) Gdynia – czyli okręt flagowy polskiej kinematografii. Genius loci tych miejsc – pod rękę z dobrymi duchami festiwali, czyli ludźmi, którzy je animują własnym entuzjazmem, pasją i miłością do kina. O tym chcemy w Katowicach rozmawiać, w te (i inne) festiwalowe miasta zajrzeć" - tak o idei Forum pisze jego organizatorka i pomysłodawczyni Anita Skwara.- "A kto płaci za rozkładane w nich Czerwone Dywany? Pasja - pasją, uczucia – uczuciami, ale Kino to też maszyneria pieniędzmi napędzana, a festiwalu (nawet najbardziej „OFF”) bez budżetu zrobić się nie da.  Jak przekonać sponsora (potencjalnego), że tupot nóg widzów biegnących na festiwalowy seans i później – ich oklaski da się przełożyć na wymierny zysk dla marki, miasta, społeczności lokalnej (o sławie i chwale nie wspominając)? Czym byłoby ładne, ale wielu innym lazurowo-wybrzeżnym miejscom podobne miasteczko Cannes, gdyby nie pewna decyzja sprzed 65 lat?  I wreszcie: Mapa Polski festiwalowej – legenda (i realia), ścieżki i oby – perspektywa autostrad. Czarne punkty i białe plamy. Dokąd zmierzamy, czego pragniemy i czy możemy działać wspólnie?"


Symbole - statuetki Krakowskiego Festiwalu Filmowego, fot. M. Warszawski

Do Katowic wybierają się organizatorzy festiwali polskich i zagranicznych. Poniedziałek zaplanowany jest jako dzień międzynarodowy. Rozpocznie się on od wykładu profesora Andrzeja Gwoździa, medioznawcy i filmoznawcy. Dla polskich uczestników szczególnie istotne znaczenie będzie miała dyskusja zaplanowana na 25 września, tzw. krajowa -  rozmowa, moderowana przez niżej podpisaną, dotyczyć będzie przede wszystkim relacji między organizatorami a samorządem, sponsorami, o ograniczeniach i możliwościach, z jakimi spotykają się animatorzy kultury filmowej. Wezmą w niej udział   Anna Sienkiewicz-Rogowska z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz przedstawiciele polskich festiwali filmowych, m.in. Krzysztof Gierat, Michał Chaciński, Jerzy Armata.

Szczegółową informację na ten temat opublikujemy w poniedziałek 24 września.

Ars Independent zaprasza!


Czerwony dywan - symbol Cannes, fot. SFP

Program Forum:


Forum „Przyszlość Festiwali Filmowych – Pomiędzy Lokalnością a Globalnością” / Future of Film Festivals Forum – Between The Local and The Global

Wydarzenie towarzyszące II edycji  MFF Ars Independent, Katowice 24 – 25 września.

Miejsce: Rondo Sztuki w Katowicach

Poniedziałek (24 .09.2012)

RONDO SZTUKI

10.00 – 10.30 – Powitanie

Wprowadzenie – organizatorzy prezentują cele i założenia  forum, przedstawienie uczestników. „Słowo autorskie” moderatorów spotkania

10.30 – 13.30  -  autorskie prezentacje uczestników forum

Prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź (Uniwersytet Śląski): Festiwale jako Pamięć Kina

Bruno Chatelin (filmfestivals.com): Festivals and Web

12.00 – 12.15 przerwa na kawę

Neeme Kari (Tallin Black Nights IFF): Festival’s Real Value and the Opportunity for the Local Economy,

Sergej Stanojkovski (Avvantura FF – Zadar): Zadar Festival – between Art And Economy

Anna Sienkiewicz- Rogowska (PISF): Polski Instytut Sztuki Filmowej – polityka festiwalowa

13.30 – 14.00 Lunch

14.00 – 15.30 Dyskusja panelowa  „Miejsce – Tożsamość  – Ekonomia. Festiwale filmowe a  integracja lokalnych/globalnych społeczności” / “Place – Identity – Economy. Festivals and integration of local/global communities”

15.30 – 15.45 przerwa na kawę

15.45 – 17.00 Dyskusja panelowa “Festiwal – media – odbiorca. Strategie interaktywności”.

17.30 – 20.00  spotkania One – on – One (impreza zamknięta)

20.30   udział w projekcji filmu Atomic Age (Kinoteatr Rialto)
 
Wtorek (25.09.2012)

RONDO SZTUKI

godz.10.30 – 12.30  Dyskusja panelowa – „Polskie festiwale filmowe – bariery, szanse, perspektywy…”

godz. 13.00 – 14,30 lunch/projekcje w Rondzie Sztuki

godz.15.00 – 17.00 otwarta debata – „Polskie festiwale – i co dalej?: Postulaty, wnioski, propozycje”

godz.17.00 pożegnanie gości Forum

Anna Wróblewska / Portalfilmowy.pl / Ars Independent  23 września 2012 07:57
Scroll