Scenarzyści
FAQ
Co to jest scenariusz?

Scenariusz to opowieść, która może stanowić podstawę do realizacji filmu: to co film przedstawia obrazem i dźwiękiem, scenariusz opowiada słowami.  Opowieść ta stanowi materiał roboczy niezbędny do realizacji filmu, pozwala aktorom poznać postacie, producentowi przewidzieć jakie będą potrzebne środki do realizacji zdjęć, a technikom jak przygotować plan zdjęciowy.

Jednak z racji jego formy werbalnej scenariusz jest także przestrzenią w jakiej można stworzyć film z rzadko spotykaną w świecie filmu wolnością. Wiadomo przecież, że słowo pisane jest o wiele tańsze od kamery czy zatrudnienia gwiazd filmowych. Napisanie scenariusza pozwala więc zaangażować się w kino z rozmachem jaki tylko autor potrafi sobie wyobrazić, nie przeszkadzają mu ograniczenia materialne czy techniczne, może proponować zarówno wyścig rydwanów z "Ben Hura" czy zatopienie "Titanica".

Pisanie scenariusza to wymyślanie opowieści filmowych tak, jakby jedyną przeszkodą były inteligencja i wyobraźnia autora. W końcu marzyć o niemożliwym to najlepsza i jedyna metoda, żeby to niemożliwe ziścić.


Kto to jest scenarzysta?

"Scenarzysta to człowiek, który wie, że jest dla filmu najważniejszy, ale musi udawać, że najważniejszy dla filmu jest reżyser. Reżyser jest zresztą tylko trochę mniej zakłamany. On też wie, że dla filmu jest najważniejszy, ale udaje, że najważniejszy jest producent. Mówi tak dopóki nie dostanie pieniędzy na film. Potem gra już w otwarte karty. Dla uzupełnienia dodam, że producent kłamie, że najważniejszy jest dla niego widz kinowy. Ale otrząśnijmy się z tych kłamstw i wróćmy do scenarzysty. Najczęściej to on wymyśla film. Chwyta z powietrza jakieś napięcia, łapie słowa z rozmów przyjaciół, odszukuje w pamięci własne wzruszenia, albo obrazy złowione kątem oka i wysnuwa z nich nitkę fabuły. Próbuje to sprzedać. Wie, że nikt mu nie powie: cudownie napisałeś. Marzy o tym, aby usłyszeć: musisz to poprawić. Jest zadowolony nawet, gdy mówią mu: musisz to całkowicie przerobić. 1 z 20 napisanych scenariuszy staje się filmem. Gdy film jest dobry, chwali się reżysera. Gdy jest marny, wszystko można zwalić na scenariusz. Scenarzysta pracuje w samotności. Odbiera pouczenia i nagany podczas narad z reżyserem i producentem. Pisarze odmawiają mu wstępu na literacki parnas. Reżyserzy bardzo rzadko biorą go ze sobą na festiwale. 1 na 10 scenarzystów może ze swej pracy utrzymać rodzinę. Ten jest profesjonalistą. 1 na 100 zarabia prawdziwe, duże pieniądze a niektórzy krytycy pamiętają jego nazwisko."

 
Piotr Wojciechowski, pisarz, reżyser filmowy, publicysta kulturalny, wykładowca.

Temat

To główne przesłanie emocjonalne historii lub główna myśl. Oba przypadki wyrażone są przez głównego bohatera lub inne narzędzia narracyjne albo przez stosunek autora do własnej opowieści. Temat wywołuje reakcję emocjonalną czytelnika / publiczności, która powinna pociągnąć za sobą proces poznania. Na przykład w filmie „Titanic” uczucie Jacka pokazuje Rose, że miłość może pokonać strach przed unicestwieniem i trwać wiecznie.

Aby ułatwić zdefiniowanie tematu odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Czy historia wyraża jakąś główną myśl? Jeśli tak, to czy można opisać ją w kilku słowach?
  • Czy jest w tej historii fundamentalne przesłanie emocjonalne? Czy jest wyraziste? Uniwersalne?
  • Co jest naprawdę ważne dla głównego bohatera? Czy jego lub jej głębsze emocjonalne potrzeby wydają się nam znajome i czy możemy wyciągnąć wnioski dla siebie?

/ SFP  15 czerwca 2012 10:00
Scroll