Scenarzyści
Biblioteka scenarzysty
LEKTURY PODSTAWOWE
(w kolejności alfabetycznej nazwisk autorów)
- W.M.Akers TWÓJ SCENARIUSZ JEST DO KITU! 100 sposobów na jego udoskonalenie. Wydawnictwo Myśliński, 2019. Przewodnik po największych pułapkach drzemiących przed scenarzystą ze wskazówkami jak ich unikać. Obszerne omówienie i wartościowe doradztwo w dziedzinie konstrukcji scenariusza, budowania postaci, kreacji scen, suspensu, pisania dialogów itd.
- L.Aronson SCENARIUSZ NA MIARĘ XXI WIEKU, wyd. Warszawska Szkoła Filmowa i Narodowe Centrum Kultury, 2015. Monumentalny przewodnik po współczesnych technikach pisania scenariuszy filmowych; przegląd struktur narracyjnych i strategii w dewelopmencie literackim.
- S.Field, W.Rilla PISANIE SCENARIUSZA FILMOWEGO, Wydawnictwo ART-Program, 1998. Klasyczna i obecnie unikalna w Polsce pozycja podręcznikowa. Syd Field, guru w branży, jako pierwszy opracował dokładnie tzw. paradygmat scenariusza filmu fabularnego. Jego rozwiązania i wskazówki warsztatowe są najczęściej cytowane w innych podręcznikach scenariopisarstwa.
- J.Fleischer CZTERY WYKŁADY O PISANIU SCENARIUSZA FABULARNEGO, Wydawnictwo PWSFTViT, 1997, oprawa zeszytowa. Przewodnik dla początkującego scenarzysty, omawiający przystępnie 4 fazy pracy autora: pomysł (idea), zarys (outline), szkic scenariusza (treatment) oraz sam scenariusz (screenplay).
- R.G.Frensham JAK NAPISAĆ SCENARIUSZ, Wydawnictwo Literackie, 1998 (z posłowiem Tadeusza Lubelskiego). Podręcznik brytyjskiego organizatora kursów scenariopisarskich. Podręcznik wydany w serii wydawniczej „Ucz się sam” co podkreśla recenzent, oceniając książkę jako „samouczek dla zawodowców”.
- W.Goldman PRZYGODY SCENARZYSTY , wyd. IF Agencja Scenariuszowa, 1999. Autobiografia znanego amerykańskiego scenarzysty opisująca ciekawie realia Hollywood, pełna wskazówek warsztatowych, z zacytowanym całym scenariuszem filmu „Butch Cassidy i Sundance Kid”.
- W.Górska VISUAL STORYTELLING.JAK OPOWIADAĆ JĘZYKIEM WIDEO, Wydawnictwo Naukowe PWN 2019. Celem publikacji jest stworzenie praktycznego przewodnika po multiplatformowym świecie telewizji, Internetu i filmu, odsłaniający krok po kroku sekrety i techniki narracji, gdzie dotychczasowy konsument treści audiowizualnych staje się realizatorem. Autorka skupia się na tym, jak opowiadając słowem, obrazem, dźwiękiem i ciszą działać na wyobraźnię i emocje widza, by wywołać dokładnie taki efekt, na jakim twórcy zależy.
- M.Hendrykowski SCENARIUSZ FILMOWY. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe UAM 2017. Filmoznawcza, ale z licznymi odniesieniami do praktyki, wszechstronna analiza wszystkich form i odmian scenariusza oraz jego rozlicznych funkcji, włącznie z opisem dramaturgii, zasad pisania i potencjalnym wykorzystaniem, wraz z rankingiem autora dot. polskich scenariuszy oryginalnych, adaptowanych oraz samych scenarzystów.
- A.Hiltunen ARYSTOTELES W HOLLYWOOD. Wydawnictwo Myśliński, 2018. Autor bada kluczowe koncepcje i logikę „Poetyki” Arystotelesa oraz wybrany dramat Sofoklesa, aby odnieść spostrzeżenia dramaturgiczne Arystotelesa do współczesnego teatru, filmu, telewizji i multimediów.
- L.Hunter KURS PISANIA SCENARIUSZY, Wydawnictwo Filmowe, 2013. Klasyczny, obszerny podręcznik scenariopisarstwa, opisujący fazy pracy krok po kroku, według legendarnego kursu autora, realizowanego na UCLA w Kalifornii.
- H.Jacey KOBIETA W ROLI GŁÓWNEJ. Jak tworzyć niezapomniane postaci kobiece w scenariuszach filmowych, Wydawnictwo Myśliński, 2015. W książce omówione zostały takie problemy jak: motywacje scenarzysty przy tworzeniu postaci kobiecych i ich historii, różnice między historią bohatera i historią bohaterki, postrzeganie ról społecznych i jego wpływ na charakterystyki postaci kobiecych, sposoby przetworzenia stereotypów na temat kobiet.
- M.Karpiński NIEDOSKONAŁE ODBICIE. Warsztat scenarzysty filmowego, wydanie IF Agencja Scenariuszowa 1995 (pod innym tytułem), następnie Rabid 2004 i Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe 2006. Kilkakrotnie wznawiana pierwsza książka polskiego autora, doświadczonego scenarzysty, o zawiłościach scenariopisarstwa. Jako podręcznik, pozycja odwołująca się - w formie dowcipnych gawęd - zarówno do standardów amerykańskich, jak i własnych, ciekawych doświadczeń warsztatowych.
- B.Kosecka, K.Kubisiowska LEKTURY NA EKRANIE czyli mały leksykon adaptacji filmowych, Wydawnictwo Znak, 1999. Omówienie relacji między utworem literackim a filmem na przykładzie analizy adaptacji 22 najbardziej znanych arcydzieł różnych autorów, z uwypukleniem polskich lektur szkolnych.
- K.Miławska-Ratajczak DIALOG W ROLI GŁOWNEJ, wyd. TAiWPN Uniwersitas, 2018. Podtytuł książki to „Polszczyzna we współczesnym kinie na przykładzie wybranych autorów” który dobrze charakteryzuje treść tej pozycji. Autorka analizuje naukowo, ale z humorem, tzw. strategie stylistyczno-językowe filmów znanych polskich reżyserów.
- J.Ostaszewski HISTORIA NARRACJI FILMOWEJ, wyd. TAiWPN Uniwersitas, 2018. Celem autora – filmoznawcy – jest przedstawienie zarysu przemian narracji i stworzenie typologii rodzajów narracji rozumianych jako modeli sposobów opowiadania. Godne uwagi scenarzysty analityczne i wnikliwe spojrzenie na warianty przedstawiania perypetii filmowych postaci w historii kinematografii.
- A.Pilar SCENARIUSZ W PRZERWIE NA KAWĘ, Wydawnictwo Akademickie Dialog, 2019. Pożyteczna i dowcipna instrukcja pisania scenariusza „na raty”, w ramach 10-minutowych ćwiczeń, omawiająca kolejno temat, strukturę, szkic scenariusza, cechy bohaterów, dialog, przeróbki, ostateczną redakcję i prezentację całości.
- R.U.Russin, W.M.Downs JAK NAPISAĆ SCENARIUSZ FILMOWY, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2012 (ze wstępem J.Machulskiego). Najczęściej wznawiany podręcznik scenariopisarstwa w Polsce, omawiający problemy warsztatowe scenarzysty od podstaw pracy twórczej, poprzez omówienie struktury scenariusza i pozostałych zagadnień, po problematykę sprzedaży gotowego tekstu.
- M.Schabenbeck FORMAT SCENARIUSZA FILMOWEGO, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2008 (wstęp: C. Harasymowicz). Zbiór zasad; podręcznik formatowania scenariusza czyli jak go napisać w ujednoliconym standardzie, spopularyzowanym przez amerykański przemysł filmowy.
- O.Schütte PRACA NAD SCENARIUSZEM, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005. Książka dla czytających scenariusze zawodowo, omawiająca m.in. podstawy dramaturgii, rozwój postaci w scenariuszu itp.; przykładowe analizy wybranych filmów niemieckich.
- O.Schütte SZTUKA CZYTANIA SCENARIUSZA, Wydawnictwo Biblioteka PWSFTViT, 2015. Rozwinięta i zmieniona wersja poprzednio omówionej pozycji, podkreślająca rolę współpracowników lub recenzentów scenarzysty: producenta, dramaturga, redaktora, script-doctora, konsultanta. Przykładowe analizy, także 2 polskich filmów (Trzy kolory.Biały oraz Edi).
- L.Seger DOSKONALENIE DOBREGO SCENARIUSZA, Wydawnictwo Myśliński, 2012. Podręcznik dla script-doctorów, konsultantów, redaktorów, autorów i współautorów, dotyczący „szlifowania” i uatrakcyjnienia scenariusza filmowego.
- L.Seger SCENARIUSZ DLA ZAAWANSOWANYCH, Wydawnictwo Myśliński, 2013. Zbiór przemyśleń i porad znanej konsultantki scenariuszowej na temat możliwości udoskonalenia gotowego scenariusza, z uwzględnieniem wypracowania własnego stylu. Twórcze rozwinięcie wcześniej omówionej pozycji tej autorki.
- L.Sher CZY Z TEGO BĘDZIE DOBRY FILM?, Wydawnictwo Myśliński, 2011. Książka dla oceniających teksty, opisująca podstawowe zasady analizy scenariusza filmowego i ucząca m.in. redakcji raportu scenariuszowego oraz profesjonalnej oceny treatmentów.
- J.S.Stawiński NOTATKI SCENARZYSTY, dwa tomy, Wydawnictwo Czytelnik 1979 (tom 1) i 1983 (tom 2). Autobiografia zawodowa znanego polskiego literata i scenarzysty, z bogactwem anegdot, z obszernymi fragmentami własnych scenariuszy.
- Ch.Vogler PODRÓŻ AUTORA. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2010. Inspirujący podręcznik dotyczący archetypów i różnych koncepcji narracji; zespół wskazówek praktycznych dla autorów którzy mogą dostrzec w swoim utworze drzemiący potencjał i nowe perspektywy rozwoju scenariusza.
- P.Wereśniak ALCHEMIA SCENARIUSZA FILMOWEGO czyli nieznośny ból dupy, wyd.FILM S.A., oprawa zeszytowa; dodatek do miesięcznika FILM nr 5/2000, tekst dostępny także online:https://piotrweresniak.com/2009/04/11/alchemia-scenariusza-filmowego/ . Krótki i dowcipny poradnik dla początkujących scenarzystów, lapidarnie przypominających o podstawowych regułach pisania scenariuszy.
- A.Wojnarowski RYNEK I ŹRÓDŁA FINANSOWANIA SCENARIUSZY FILMOWYCH W POLSCE, wyd.Dolnośląski Zespół Filmowy, wyd.Poligraf, 2022. Autor omawia rynek scenariuszowy oraz wymienia podstawowe sposoby i źródła finansowania- od stypendiów PISF (z dokładnym trybem pozyskania środków) po opisane kolejno różne stałe i okazjonalne (w tym festiwalowe) konkursy scenariuszowe. Pozycja jest skróconą wersją pracy doktorskiej autora na UWr napisanej w p.2015-18.
Większość znanych reżyserów i scenarzystów publikowała swoje scenariusze w całości lub we fragmentach, w formie:
- dosłownego przytoczenia ich treści
- w wersji noweli czy mikropowieści
- w formie opisu okoliczności powstania tekstu
- w autobiografii lub omówieniu własnej twórczości
Tych pozycji jak tak wiele, że nie można wyróżnić specjalnie żadnej pozycji; początkujący scenarzysta winien czytać wszystko co mu w ręce wpadnie, toteż w tym miejscu podajemy jedynie garść przykładów z polskiego rynku, wg powyższej klasyfikacji:
ad 1. K.Zanussi SCENARIUSZE FILMOWE (4 tomy); M.Karpiński RÓŻYCZKA I INNE SCENARIUSZE FILMOWE
ad 2. J.Purzycki WIELKI SZ; J.Sokół WIELKIE RZECZY
ad 3. J.Machulski NAGA PRAWDA O SEKSMISJI; J.Głowacki PRZYSZEDŁEM czyli jak pisałem o Lechu Wałęsie dla Andrzeja Wajdy
ad 4. K.Zanussi FILMY KTÓRYCH JUŻ NIE NAKRĘCĘ
ad 2. J.Purzycki WIELKI SZ; J.Sokół WIELKIE RZECZY
ad 3. J.Machulski NAGA PRAWDA O SEKSMISJI; J.Głowacki PRZYSZEDŁEM czyli jak pisałem o Lechu Wałęsie dla Andrzeja Wajdy
ad 4. K.Zanussi FILMY KTÓRYCH JUŻ NIE NAKRĘCĘ
NOWOŚCI WYDAWNICZE
- B.Snyder URATUJ KOTKA!, wydawnictwo W.A.B., 2023. Jak głosi podtytuł "Ostatnia książka o pisaniu jaką przeczytasz", z obszerną przedmową filmoznawcy i scenarzysty Michała Oleszczyka, który m.in. udowadnia że przedstawione w książce zasady pisania scenariusza nadają się świetnie do zastosowania także w polskiej branży scenariopisarskiej.
- A.Wojnarowski WSPÓŁCZESNY SCENARIUSZ FILMOWY. ODMIANY,FORMATY.PROGRAMY, wyd. Fundacja Dolnośląski Zespół Filmowy i wyd. Poligraf, 2023. Obszerna (531 s.) i pełna adaptacja pracy doktorskiej autora na temat definicji, historii i form scenariuszowych, m.in. ze szczególnym uwzględnieniem formatowania scenariusza filmowego w Polsce, oraz charakterystyki kształtu scenariuszy filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych, a także praktyki finansowania scenariopisarstwa oraz omówieniem klkudziesięciu aplikacji i programów ułatwiających pisanie scenariusza.
- J.Nash SAVE THE CAT! PISZE SERIALE, Wydawnictwo Akademickie Dialog, 2023. Bliski przyjaciel B.Snydera (autora URATUJ KOTKA!), pokazuje w sposób przejrzysty, z polotem i humorem, jak świetnie metoda Save the Cat! sprawdza się w pisaniu seriali. Autor omawia poszczególne kroki, biorąc na warsztat popularne seriale, takie jak „The Mandalorian”, „The Office”, „Rick & Morty” i wiele innych. Pozycja którą powinien poznać każdy polski scenarzysta i reżyser seriali.
- S.Buttny PRZEMIANA BOHATERA. PROCESOWE NARZĘDZIA DLA SCENARZYSTÓW I REŻYSERÓW, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2024. Autor przedstawia tzw. procesowe podejście do przemiany bohatera jako istotnego i najciekawszego zagadnienia dramaturgii filmowej, z wykorzystaniem osiągnięć teorii i praktyki Psychologii Zorientowanej na Proces, korzystając m.in. z badań Arnolda Minelli. W 12 rozdziałach analizuje różne aspekty postaci bohatera filmu przechodzącego proces przemiany zewnętrznej i wewnętrznej w różnych uwarunkowaniach swojego życia ekranowego, meandrów akcji, wpływów danego środowiska w jakim się obraca, swoich celów i przeszkod w ich realizacji itd. podając liczne przykłady (włącznie ze streszczeniami) filmografii krajowej i zagranicznej
MJZ / SFP 11 września 2017 15:33