Tuż przed ponownym uruchomieniem kin otrzymaliśmy od władz wojskowych dwa wykazy filmów: na pierwszym – niezwykle ubogim – znalazły się te tytuły, które można wyświetlać, na drugim – kilkakrotnie obszerniejszym – te, których dystrybucja została zakazana.
Powojenne warunki, w których rozpoczynano realizację filmów animowanych w Polsce, były o wiele trudniejsze niż w filmie fabularnym, dokumentalnym czy oświatowym.
Władysława Nehrebeckiego zainspirowały postacie i wyczyny jego nastoletnich synów – Janka i Romka. Imiona filmowych bohaterów „pożyczył” z przedwojennej komedii Michała Waszyńskiego „Bolek i Lolek”
Choć z każdego niebezpieczeństwa Muminkom i ich przyjaciołom udaje się wyjść obronną ręką, chociaż każde nieszczęście ma swój kres i szczęśliwe zakończenie, Jansson udaje się utrzymać zalążek dziwnej, niesprecyzowanej tęsknoty, niepewności, który wplata w
Wybór dokonany przez Marcina Giżyckiego z okazji przeglądu "55 lat polskiej animacji"
Następna dekada to niewątpliwie Złoty Wiek polskiej animacji. Około 1960 roku pojawiło się w niej kilka indywidualności, których twórczość, wraz z filmami Lenicy i Giersza, odbiła się decydująco na kształcie produkcji tej gałęzi kinematografii w na