Wojciech Wiszniewski, zwany Szajbusem. Nie jest postacią zapomnianą, ciągle ktoś – najczęściej koledzy z czasów studiów w łódzkiej Szkole Filmowej – przypomina w towarzyskich rozmowach, jak to z Szajbusem bywało.
Referat Filmowy Biura Informacji i Propagandy Komendy Głównej Armii Krajowej utworzony został jeszcze w 1942 roku. Jego organizacją zajęli się reżyserzy Antoni Bohdziewicz, szef referatu, i Jerzy Zarzycki, szef operatorów.
Ustawa o kinematografii, chwalona za to, że ustanowiła racjonalne, przejrzyste reguły gry produkcji filmowej, już od początku, od chwili uchwalenia zawierała tykającą bombę zegarową
Dawno, dawno temu w czasach, gdy nie było jeszcze telewizji, był sobie seans filmowy. Schronienie kinomanów i bezdomnych kochanków. Składał się on z kroniki, dodatku i filmu fabularnego.
W dramatycznych okolicznościach toczy się prywatyzacja spółki Studio Filmowe KRONIKA Polska Kronika Filmowa.
Trzydzieści lat temu wprowadzono w Polsce stan wojenny. Pamiętam dobrze ten ponury ranek, w którym – jak ujął to lapidarnie Bohdan Smoleń – „nie było Teleranka, a do drzwi załomotała „Załoga G”. Jak wygląda obraz stanu wojennego w polskim filmie dokument
Pierwszym docenionym na świecie artystą związanym z polskim kinem był Bolesław Matuszewski.
W drugiej połowie lat trzydziestych daje się łatwo wskazać dwa wyraźne zjawiska: wzmocnienie pozycji twórców niezależnych oraz natrętną propagandę.
Przedstawiając historię współczesnego filmu dokumentalnego Tadeusz Lubelski posługuje się czterema umownymi kategoriami. Dwie pierwsze pochodzą od nazwisk czołowych polskich dokumentalistów tego czasu: Marcela Łozińskiego i Andrzeja Fidyka.
Wynalazek kinematografu braci Lumière dotarł do Polski bardzo szybko. Pierwsze pokazy z użyciem nowego aparatu odbyły się już w listopadzie 1896 roku w Krakowie. Na ziemiach polskich szybko przyjęła się także idea kinoteatru wędrownego.