Ubiegły rok z całą pewnością można zaliczyć do wyjątkowych.Ryszard Kirejczyk, dyrektor SFP-ZAPA
18 autorów zdjęć filmowych poszerzyło grono członków Stowarzyszenia Twórców Obrazu Filmu Fabularnego (Polish Society of Cinematographers) podczas Walnego Zebrania Członków 18 grudnia 2011 roku.
[Jerzy Kawalerowicz] „O powstaniu Stowarzyszenia zadecydowała potrzeba zjednoczenia środowiska filmowego.”
W 2010 roku do ZAPA przystąpiło ponad 450 autorów i ich spadkobierców oraz 27 producentów.
Zdaniem Głowackiego - mimo, że piło się tak dużo i tak często - powstało więcej wartościowych filmów i książek niż w po ’89 na trzeźwo.
To był high life, świątynia artystów, miejsce, gdzie powstał pomysł na „Do widzenia, do jutra…” Morgensterna, „Nóż w wodzie” Polańskiego, „Walkower” Skolimowskiego i wiele innych filmów, które nie przeszły do historii światowego kina.
Na rynku filmowym KIPA spełnia ważną rolę reprezentując środowisko, uzupełniając luki w wiedzy filmowej czy angażując się w nowe przedsięwzięcia, czego najbardziej wyrazistym przykładem są Regionalne Fundusze Filmowe.
Ochrona zawodów filmowych w Polsce przedstawia wiele do życzenia (w przeciwieństwie do niektórych kinematografii zachodnich). Klasyczne związki zawodowe są dość anemiczne a ich rola sprowadza się do opiniowania nielicznych resortowych aktów prawnych.
Najważniejsze jest jednak to, że stawki tantiem ZAPA za scenariusze filmowe są najniższe w Polsce
Program Polskie Kino Młodego Widza został stworzony z myślą o młodej widowni. Jest zaproszeniem do aktywnego uczestnictwa w kulturze filmowej i do spędzania wolnego czasu w kinie. Promuje polskie kino dla dzieci i młodzieży w Polsce i zagranicą.