Klasyfikacja filmów do danego gatunku jest przedmiotem licznych badań. Katarzyna Ziembicka przedstawia złożoność problemu, opierając się na pismach badaczy, zgłębiających sposób postrzegania sztuki filmowej.
Niebagatelnym wydarzeniem w historii polskiego kina była premiera wyróżnionego w Cannes filmu „Kanał” w reżyserii Andrzeja Wajdy.
W drugiej połowie lat pięćdziesiątych dokonał się przełom w sposobie postrzegania sztuki kina w Polsce.
Refleksja nad filmem w powojennej Polsce ogniskowała się wokół dwóch, skrajnie odmiennych rozwiązań modelowych.
18 autorów zdjęć filmowych poszerzyło grono członków Stowarzyszenia Twórców Obrazu Filmu Fabularnego (Polish Society of Cinematographers) podczas Walnego Zebrania Członków 18 grudnia 2011 roku.
W miarę stopniowego rozkwitu młodej sztuki kina przybywało badaczy i krytyków, którzy poddawali analizie jej związek z tradycyjnymi sztukami.
"X Muza" była zapowiedzią nowego myślenia o sztuce, w wielu punktach znacznie wyprzedzając późniejsze sformułowania teoretyków kultury.
[Jerzy Kawalerowicz] „O powstaniu Stowarzyszenia zadecydowała potrzeba zjednoczenia środowiska filmowego.”
Bez odbiorcy, wykonującego podczas projekcji właściwej tylko sztuce filmowej pracy umysłowej, film nie może zaistnieć jako skończona całość.
W latach 60. kształtowanie języka filmowego zakończyło się ostatecznie i tym samym film został uznany za dzieło sztuki.