Baza / Technologia i archiwa
Baza / Technologia i archiwa
Rynek gier wideo: pierwsze wyniki badania
Jakie platformy do grania i gatunki gier są najchętniej wybierane przez Polaków? Polskie biuro Kreatywnej Europy przedstawiło wyniki badań polskiej sceny gamingowej przeprowadzonych z okazji Digital Dragons 2015. Wyniki te posłużą do przygotowania raportu, który ukaże się we wrześniu 2015 roku.
Partnerami inicjatywy są Creative Europe Desk Polska, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Krakowski Park Technologiczny, Grupa Onet, GryOnlie.pl oraz Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

„Dzięki badaniu mogliśmy przyjrzeć się przekrojowi polskich graczy i przełamać stereotypy. Okazało się, że obecnie po szeroko pojęte gry wideo sięga więcej kobiet niż mężczyzn, a ponad połowa grających to ludzie dorośli”, czytamy w komunikacie.

Już w tej chwili możemy poznać kilka interesujących faktów.  Na potrzeby badania wyróżniono następujące kategorie według platformy sprzętowej: gry PC (instalowane na komputerze stacjonarnym lub laptopie), konsolowe (np. na PlayStation 4 czy Xboksie One), mobilne (smartfony, tablety), przeglądarkowe, społecznościowe (dostępne w portalach typu Facebook) oraz na tradycyjne telefony komórkowe.

Na czym gramy?

  PC to nadal najpopularniejsza platforma sprzętowa do grania w naszym kraju. W produkcje zainstalowane na komputerze osobistym zagrało 42proc. respondentów, przeglądarkowe 38 proc., a społecznościowe 36 proc.. Na szczególną uwagę zasługuje jednak najszybciej rosnąca grupa graczy mobilnych – tych znalazło się aż 40 proc. w porównaniu z 28  proc. w 2014 roku. Na smartfonach i tabletach grają głównie młodzi, najłatwiej zaprzyjaźniający się z tego typu urządzeniami – połowa graczy mobilnych należy do kategorii wiekowej 15-24.

Na końcu ponownie znaleźli się konsolowcy z reprezentacją na poziomie zaledwie 15 proc.. Choć o PlayStation 4 i Xboksie One (oraz kilku innych maszynkach do gier) mówi się i pisze bardzo często, zwłaszcza w poważnych serwisach branżowych, w Polsce posiada je stosunkowo niewielki odsetek graczy. Tego typu urządzenia są często wybierane przez niezależnych finansowo graczy po 25 roku życia – prawie połowa grających na konsolach ma stałe zatrudnienie. Ważną przyczyną takiego stanu rzeczy wydaje się być wysoka cena gier konsolowych (średnio powyżej 200 zł za nowy tytuł).



W co gramy?


Trzy najpopularniejsze gatunki na komputerach osobistych nie powinny być dla nikogo szokiem: strategie i RPG-i (ex aequo po 43 proc.) oraz strzelanki (40 proc.) – to gry typowe dla platformy od zawsze kojarzonej z klawiaturą i myszą. Z kolei konsolowcy najczęściej wybierają zręcznościowe gry akcji (55 proc.), sportowe i wyścigi (po 54 proc.) – a więc to, w co najprzyjemniej się gra na padzie, czyli również bez niespodzianek. Natomiast w przypadku produkcji mobilnych, przeglądarkowych i społecznościowych na prowadzenie wybijają się gry logiczne.

Free-to-play

Sporą popularnością w Polsce bez względu na platformę cieszą się tzw. gry free-to-play, czyli takie, z których można korzystać za darmo, a jedyny koszt wiążą się z opcjonalnymi mikropłatnościami lub popremierowymi dodatkami. Zazwyczaj są to gry sieciowe, umożliwiające wspólną rozgrywkę z innymi graczami. Przykładem może być popularne w naszym kraju League of Legends czy World of Tanks. Doświadczenie z tego typu produkcjami ma 2/3 wszystkich badanych graczy, a spośród osób, którym zdarzyło się kiedyś grać w „darmówki” 2/3 robiło to w ciągu ostatniego miesiąca.

WRÓB / Creative Europe Desk Polska  31 maja 2015 10:39
Scroll