Sukces wyjątkowy. Hołd jury złożony Wajdzie za całokształt i „Korczaka”, nagroda Cannes-Junior dla Macieja Dejczera za „300 mil do nieba” i Srebrna Palma aktorska dla Krystyny Jandy za „Przesłuchanie” Ryszarda Bugajskiego.
Pierwsza po 21 latach Złota Palma dla filmu polskiego! Oglądając „Pianistę” Polańskiego miałem dwukrotnie łzy w oczach, ja, stary wyjadacz, a jurorka Sharon Stone rozpłakała się głośno.
Festiwal był już trzykrotnie nominowany do nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „krajowe wydarzenie filmowe”.
W pierwszej edycji festiwalu, odbywającego się w kinie Apollo, uczestniczyło pięć wytwórni filmowych, które do konkursu zgłosiły 78 filmów. Obejrzało je około 6 tysięcy widzów. Festiwal zaczął się jednak prężnie rozwijać.
Kino polskie często odnosiło sukcesy w Wenecji, poczynając od Złotego Medalu dla „Ulicy Granicznej” Forda (1948), a później: Brązowego Medalu dla „Błękitnego Krzyża” Munka (1956), Złotego Lwa Cortometraggi dla „Ostatniego dnia lata” Konwickiego (1958), na
To jeden z najstarszych festiwali filmowych, istnieje od w 1952 roku.
Zachowując charakter wystawnego festynu, gali i smokingów, Cannes od dawna orientuje się na wielkie nazwiska reżyserskie i aktorskie, aby dogodzić tłumom fanatyków, koczujących przed pałacem festiwalowym.
W 1978 r. Berlin zrzekł się atrakcyjnej turystycznie daty (która przypadała na przełom czerwca i lipca), przenosząc festiwal na luty, by poprawić swoją pozycję wobec dwóch głównych konkurentów: Cannes i Wenecji.
Pierwszym krokiem w skierowaniu filmu na festiwal jest opracowanie strategii dystrybucyjnej/ marketingowej, przeanalizowanie profilu filmu i dobranie odpowiedniego (pod względem potencjalnych korzyści) miejsca, w którym chcemy go zaprezentować.
„Celuloid Człowiek Cyfra” to organizowana od 2006 r. katowicka impreza filmowa, która corocznie poświęcona jest konkretnemu twórcy filmu. Jako bohaterów kolejnych edycji, organizatorzy wybierają artystów, którzy w danym roku obchodzą swój jubileusz.