Baza / Edukacja i kultura filmowa
Baza / Edukacja i kultura filmowa
Zasady kierowania filmu na festiwale.
Festiwale mają ogromne znaczenie w promocji filmu, a niejednokrotnie przekładają się na późniejsze wyniki frekwencyjne. Należy jednak pamiętać, że w samej Polsce organizowanych jest ponad 150 festiwali, z czego większość jest lokalna i nie rokuje zawarciem umowy czy to z dystrybutorem, nadawcą telewizyjnym czy wykorzystaniem na innych polach eksploatacji. Pierwszym krokiem w skierowaniu filmu na festiwal jest opracowanie strategii dystrybucyjnej/ marketingowej, przeanalizowanie profilu filmu i dobranie odpowiedniego (pod względem potencjalnych korzyści) miejsca, w którym chcemy go zaprezentować.



 
fot. Akpa
Strategia marketingowa.
Jest to dokument przygotowywany przez dystrybutora w porozumieniu z producentem, który systematyzuje sposób myślenia o filmie i modelu promocji, dokonuje analizy SWAT, uszczegóławia w jaki sposób komunikować się z widzem. Pozwala kształtować to, co dzieję się w mediach poprzez m.in. festiwale, a więc należy go wykonać na jak wcześniejszym etapie realizacji filmu. Jest tak dlatego, że wszystkie działania marketingowe, promocyjne, dystrybucja, wszystkie są naczyniami połączonymi i bezpośrednio od siebie zależą.

Kolejnym aspektem skierowania filmu na festiwal filmowy jest indywidualne określenie tego, który z festiwali będzie najbardziej korzystny dla danego filmu. Jest to niezmiernie ważne z powodu obostrzeń festiwalowych, które odnoszą się do daty produkcji filmu (niektóre festiwale przyjmują tylko filmy premierowe, to znaczy takie, które nie zostały zaprezentowane na żadnym innym festiwalu, np. takim, który otrzymał kategorię „A” w rankingu międzynarodowym, lub nie starsze niż 4-6 miesięcy. Przyjmuje się, że datą produkcji jest data festiwalu, na którym został pokazany film).

Materiały promocyjne.
Materiały promocyjne stanowią bazę do jakiejkolwiek współpracy na linii producent – potencjalny nabywca filmu. Istotne jest więc przygotowanie materiałów filmowych pod kątem festiwali, tj. trailerów, fotosów, muzyki, egzemplarzy DVD. Warto także zatrudnić Press agenta oraz wykonać napisy filmu w kraju, w którym będzie on dystrybuowany.

 
sierpień 2011
oprac. Alicja Grawon  13 września 2011 15:45
Scroll