Baza / Produkcja
Baza / Produkcja
Podstawy developmentu filmowego - część V
FINANSOWANIE DEVELOPMENTU Prace związane z rozwojem projektu filmowego powinien inspirować, prowadzić i finansować przede wszystkim producent filmu. Jego jednym z zadań, o czym była mowa powyżej, jest zdobycie środków m.in. te cele. Mogą być – i są to najpierw własne zasoby. Ale gdy wchodzą honoraria literackie i inne związane z obsługą prac developmentowych, kosztowne dokumentacje tematu czy wstępne dokumentacje scenograficzne, itp., producent rozgląda się wśród potencjalnych sponsorów.
Obecnie w Polsce funkcjonuje wiele podmiotów zajmujących się promocją kultury, pracami rozwojowymi w mediach, itd. zarówno publicznych jak niepublicznych. Są tu narodowe i regionalne instytucje kultury, instytucje filmowe, fundacje, stowarzyszenia i agencje. Wymienienie ich wszystkich nie ma tu sensu, więc skupmy się na dwóch zasadniczych podmiotach które oferują wsparcie finansowe w szczególności dla producentów poszukujących środków na development filmowy* .

Jeden to oczywiście Polski Instytut Sztuki Filmowej, który w swoich programach operacyjnych corocznie przeznacza kilka milionów złotych na development i stypendia dla scenarzystów. W programie operacyjnym „Produkcja filmowa” znajduje się pięć podprogramów tzw. priorytetów: stypendia scenariuszowe, rozwój projektu (development), produkcja filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Na rok 2012 zaplanowano 1 mln zł. dla scenarzystów i  5,5 mln złotych na prace developmentowe (dla producentów), z podziałem na filmy fabularne (3,5 mln zł),dokumentalne (0,75 mln zł) i animowane (1,25 mln zł)**. Oprócz tego PISF jest moderatorem polsko-niemieckiego programu co-developmentowego dla koprodukcji.


fot. AKPA

Drugi to program Unii Europejskiej MEDIA, który właśnie zajmuje się dofinansowywaniem różnych prac studialnych, przygotowawczych, tzw. eventowych i szkoleniowych oraz zajmujących się wdrażaniem nowych technologii - a nie samą produkcją. Kluczową pozycję zajmuje w nim Media development, gdzie alokowane są środki zarówno dla pojedynczych projektów jak i ich zestawów pakietowych (por.przypis nr 5). Biuro programu MEDIA (Media Desk) i jego strona internetowa pozwalają uzyskać także informacje o grantach z funduszy Programu Kultura i funduszu Eurimages. Oba z wyżej wymienionych podmiotów udostępniają druki wniosków i wzory kosztorysów developmentu.

Warto może dodać że przygotowując wniosek o dofinansowanie z któregoś z wymienionych programów, producent musi uwiarygodnić swoją pozycje (m.in. dołączyć komplet aktualnych dokumentów rejestrowych) i posiadanie własnych zasobów do sfinansowania developmentu (wg głównej zasady: do 50% kosztorysu), przy czym niektóre grupy wydatków nie mogą być kwalifikowane formalnie do dotowanych. Należą do nich: zakupy środków trwałych, zakupy sprzętu biurowego, komputerów i oprogramowania, pokrycie wydatków związanych z odsetkami, karami itp.nieuzasadnionymi celem dotacji kosztami działalności producenta, pokrycie kosztów ogólnych, wydatków niewłaściwie udokumentowanych, wynagrodzeń osobowych pracowników zatrudnionych na umowę o pracę przez producenta, nagród i premii uznaniowych, i innych – szczegółowo wymienionych w trybie naboru wniosków do właściwego podmiotu. 
   
Podsumowując problematykę developmentu projektu filmowego, z konieczności potraktowanej tu jako wstęp do bliższego rozpoznania, można zaryzykować twierdzenie że każda złotówka wydana w tym czasie na lepsze przygotowanie projektu procentuje dwojako – jako realna oszczędność w okresie samej produkcji filmu i jako asumpt do poprawienia jakości gotowego dzieła.



* Uwaga – oba wymienione główne źródła finansowania developmentu są omówione dokładnie w sąsiadującej zakładce portalu pn. development / programy / dofinansowania.
** Wszystkie dane za opracowaniem „Programy operacyjne na rok 2012” – www.pisf.pl.
Michał J. Zabłocki / Portalfilmowy.pl  30 marca 2012 12:15
Scroll