W słownikach terminologii filmowej spotyka się różne warianty znaczeniowe tego słowa, dotyczące przede wszystkim stanu przygotowań finansowo-organizacyjnych produkcji filmowej.
Teraz, na początku drugiej dekady XXI wieku, rynek producentów mieni się wieloma kolorami tęczy struktur własnościowych, rozmiarów i wielkości własnego majątku (trwałego i kapitałowego). Widzimy tu najprzeróżniejsze podmioty. Przykładowo producentami są:
Po 6 latach od wejścia w życie Ustawy o kinematografii minister kultury zdecydował się na przekształcenie Instytucji Filmowych.
Producenci są zgodni: rewolucji nie ma, ale jest pewien constans, pewna stabilizacja, co jest niewątpliwie pozytywne
W polskiej praktyce rzadko kiedy producent jest osobą fizyczną działającą w tej sferze gospodarki zupełnie samodzielnie i na swój rachunek, raczej można mówić o osobach które są prezesami firm podejmujących się produkcji filmu (choć są oczywiście wyjątki
W 2008 ogłoszony został Pierwszy Dolnośląski Konkurs Filmowy, którego organizacją zajęła się Instytucja Kultury Województwa Dolnośląskiego "Odra-Film".
W 2008 roku Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz podjął oficjalną decyzję o wspieraniu produkcji filmowej przez miasto.
W 2008 Wojciech Szczurek – prezydent miasta – powołał Gdyński Fundusz Filmowy.
Łódź jest pierwszym miastem, które zdecydowało się trwale dofinansowywać rodzime projekty filmowe.
Po raz pierwszy Sejmik Województwa Śląskiego przeznaczył pieniądze na wspieranie sztuki audiowizualnej w 2008 roku. Od tego czasu Instytucja Filmowa "Silesia-Film" organizuje konkurs o nazwie Śląski Fundusz Filmowy.