Baza / Prawo i finanse
Baza / Prawo i finanse
Nowy Program MEDIA – znamy szczegóły!
Wreszcie są! Biuro MEDIA Desk Polska przedstawiło propozycje Programów Operacyjnych Kreatywnej Europy, adresowanych do filmowców.
Przypomnijmy – Kreatywna Europa to nowy program, który składać się będzie z dwóch komponentów. Jeden z nich to Kultura (dla innych branż kultury), drugi – MEDIA, w postaci dość podobnej do tej, jaką znamy od wielu lat. Prace nad Kreatywną Europą trwały wiele miesięcy. Biuro MEDIA Desk Polska opublikowało właśnie projekt Programów Operacyjnych. Jakie są największe zmiany?


fot. Parlament Europejski

  Development i TV Broadcasting, Szkolenia

Priorytet Development przewiduje realizację w sumie 160 projektów pojedynczych, 80 pakietów projektów i 20 projektów gier video. Ważne jest, żeby te projekty miały potencjał dystrybucji europejskiej. Komisja Europejska rezerwuje 17,5 mln na animacje, kreatywne dokumenty i filmy fabularne oraz 2,5 mln na gry.  Natomiast celem TV Broadcasting jest stworzenie ok. 50 projektów telewizyjnych przeznaczonych na rynki europejskie i globalne. Jak podkreśla Komisja, większy nacisk położony będzie na większy potencjał dystrybucyjny filmu. Dodatkowe punkty będzie można uzyskać za projekt dla młodej widowni.

Zmiany w obszarze developmentu polegają przede wszystkim na  bardziej przejrzystym schemacie składania wniosków, 12 miesięcy przed wejściem w fazę produkcji. Komisja zaznacza większą otwartość na projekty crossmedialne, tworzone na potrzeby platform cyfrowych. W przypadku pakietu projektów maksymalna kwota dofinansowania wynosi 200 000 Euro, a 150 000 w przypadku dokumentów.

W TV Broadcasting nowością jest wzmocnie wsparcia dla ambitnych i wysokiej jakości seriali telewizyjnych realizowanych jako koprodukcją międzynarodowa. Na taki serial można będzie uzyskać aż 1 milion Euro, i to także na sequele i drugie czy trzecie sezony już istniejących produkcji.

Aby wzmocnić pozycję niezależnych producentów, pojawił się warunek, żeby nadawca koproducent miał nie więcej niż 70 proc. udziału. W przypadku kreatywnych dokumentów trzeba się będzie trochę więcej nachodzić za nadawcami, musi być ich aż pięciu; w fabule i animacji pozostają, jak dawniej, trzy.

Fundusze Koprodukcyjne, Dostęp do rynku, Szkolenia

W Kreatywnej Europie pojawił się nowy składnik – Fundusze Koprodukcyjne. To wsparcie międzynarodowych funduszy koprodukcyjnych. Mechanizm ten ma zapewnić wsparcie czterech do siedmiu międzynarodowych funduszy koprodukcyjnych, finansujących produkcję i dystrybucję. Na 2014 rok Komisja zarezerwowała na ten mechanizm 1,5 mln Euro.

Dostęp do rynku to mechanizm, który polega na wsparciu głównych rynków branżowych oraz paneuropejskich branżowych baz danych. Projekty, o jakie chodzi Komisji w tym przypadku, to wydarzenia branżowe, platformy internetowe dla profesjonalistów oraz eventy, których celem jest ułatwienie finansowania, koprodukcji oraz sprzedaż filmów. Media rezerwuje budżet w wysokości 8,17 mln Euro w 2014 roku i przewiduje wsparcie 50-60 wydarzeń. Ten projekt adresowany jest do doświadczonych w tego typu działalności organizacji i zapewnia finansowanie aż do 60 proc. budżetu wydarzeń organizowanych w Europie. Poza Starym Kontynentem – nawet do 80 proc. To spuścizna programu Media Mundus, który także wszedł w skład Kreatywnej Europy.

Szkolenia to jeden z najpopularniejszych priorytetów Media. Komisja rezerwuje na rok 2014 ok. 7,5 mln Euro, przewiduje wsparcie ok. 80 inicjatyw szkoleniowych dla 1500 profesjonalistów rocznie.  O dofinasowania mogą ubiegać się organizacje mogące wykazać się doświadczeniem w tym zakresie. Preferowane będą takie tematy szkoleń, jak marketing, dystrybucja, rozwój widowni, zarządzanie finansowe i handlowe, rewolucja cyfrowa.

Wsparcie dla dystrybutorów i agentów sprzedaży, Budowanie widowni

Wielu europejskich, także polskich dystrybutorów, korzysta ze wsparcia Unii w dystrybucji dzieł europejskiego kina. Również agenci sprzedaży korzystali do tej pory z mechanizmów Media. Te schematy działań w gruncie rzeczy zostaną utrzymane, Komisja rezerwuje na nie 33,45 mln Euro na 2014 rok. Są pewne zmiany, np. w tzw. schemacie selektywnym (czyli opartym na decyzjach) dystrybucji Komisja chce się skoncentrować na wsparciu produkcji niskobudżetowych oraz małych filmów z krajów o niskim potencjale produkcyjnym, a także – znowu – na filmach aktorskich dla dzieci.

Jeśli zaś chodzi o wsparcie agentów sprzedaży, zmiany będą polegały przede wszystkim na zwiększeniu stopy współfinansowania niektórych działań i takie zrewidowanie kryteriów przyznawania środków, żeby ułatwić mniejszym graczom przystąpienie do programu.

Nowością w programie Kreatywna Europa jest schemat Budowanie Widowni. Wynika on z nieco odnowionej filozofii programu, według której wydarzenia czy imprezy muszą być budowane przede wszystkim z myślą o widowni. Mechanizm ten będzie miał na celu „stymulowanie apetytytu europejskich odbiorców” - zwłaszcza ludzi młodych i dzieci – na europejskie filmy. Komisja chce dofinansować około 10 tego typu projektów rocznie, a budżet programu na 2014 rok wynosi 1,9 mln euro. W tym nowym, jak się wydaje, szalenie ważnym mechanizmie, chodzi o wsparcie wydarzeń budujących widownię, np. multi-tertorialnego marketingu bądź imprez promujących europejskie kino na różnych platformach dystrybucyjnych. Tu jest też miejsce na wsparcie edukacji filmowej, czyli dofinansowanie projektów współpracy między inicjatywami edukacyjnymi czy wymiany praktyk.

Ponadto projekt zawiera informacje na temat tradycyjnych już priorytetów jak Festiwale czy Sieci kin, które również zostały utrzymane.

Biuro MEDIA Desk Polska zaprasza wszystkich zainteresowanych profesjonalistów w środę 30 października w godzinach 17.00-20.00 w nowej siedzibie biura MEDIA Desk Polska na  nieformalne spotkanie „kreatywno-integracyjne”, na którym zaprezentowane zostaną programy operacyjne   Kreatywnej Europy  - komponent MEDIA. - „Bardzo serdecznie zapraszamy całą branżę, a w szczególności producentów, dystrybutorów, reżyserów, organizatorów festiwali i innych imprez audiowizualnych, warsztatów i szkoleń oraz wszystkie osoby, które tak jak my wierzą, że nieodłączną częścią wszystkich dobrych projektów jest dzielenie się pomysłami, doświadczeniami, inspiracjami i dobrą energią. Chciałybyśmy, aby nasze nowe biuro było dla Państwa przyjaznym i inspirującym miejscem” - czytamy na stronach MEDIA Desk Polska.

Więcej szczegółów na http://mediadeskpoland.eu


Anna Wróblewska / Mediadesk Polska  24 października 2013 13:08
Scroll