Baza / Prawo i finanse
Baza / Prawo i finanse
Roberto Olla: Eurimages promuje różnorodność
Z Roberto Olla, dyrektorem zarządzającym Eurimages, w nowym numerze „Magazynu Filmowego” (nr 1/2017), rozmawia Marcin Radomski. Oto fragment wywiadu, który w całości będzie można przeczytać na łamach pisma już 16 stycznia.
Przedstawiciele 37 krajów członkowskich Funduszu Rady Europy Eurimages – European Cinema Support Fund, wspierającego koprodukcje filmowe i dystrybucję europejskiego kina, przyjechali w dniach 12-15 grudnia do Krakowa na specjalną sesję Komitetu w związku z 25-leciem członkostwa Polski w Funduszu.

Marcin Radomski: Polska jest członkiem Eurimages od 25 lat. Jak zmieniało się polskie kino przez te lata?

Roberto Olla
: Polskie kino ma wielu utalentowanych filmowców. Wielu z nich jest od dawna rozpoznawanych za granicą, stali się częścią światowego dziedzictwa kultury. Przez ostatnie 25 lat Eurimages ułatwiło produkcję części filmów reżyserowanych przez polskich autorów (nowych i bardziej doświadczonych) i przyczyniło się – poprzez model koprodukcji – do ich szerszego rozpowszechnienia poza Polską.

Fundusz działa od 1988 roku i wsparł do tej pory 1810 europejskich koprodukcji kwotą 540 milionów euro. Jak zmieniał się model pozyskiwania funduszy w Europie?

Do niedawna filmy były finansowane w ramach krajowych programów wsparcia publicznego z pieniędzy telewizji czy środków od dystrybutorów. Dziś istnieją zachęty podatkowe, jak również fundusze regionalne, które stały się ważnym podmiotem wspierającym produkcję. Poprzedni model finansowania skupiał się na „jakości” i „treści”, dzięki czemu producenci mogli otrzymać większe wsparcie (np. za oryginalność scenariusza lub jego komercyjny potencjał), nowe zmiany spowodowały zwrócenie większej uwagi w kierunku rentowności produkcji (np. miejsce, w którym wydawane są pieniądze na produkcję może partycypować w kosztach lub finansować kolejny projekt). Innymi słowy, w ostatnich latach produkowanych jest więcej filmów, ale nie zawsze idzie to w parze z ich jakością.

Jakie są obowiązki dyrektora zarządzającego Eurimages? A jakie zadania wykonuje przedstawicielka Polski w komitecie Funduszu, Irena Strzałkowska?

Dyrektor zarządzający dba o przestrzeganie regulacji i przepisów prawnych przez wszystkich członków Funduszu oraz zarząd. Dostaje listę potrzeb wyrażanych przez profesjonalistów przed zarządem. Fundusz wymaga również stałej modyfikacji w celu utrzymania użytecznego instrumentu finansowego na rynku międzynarodowym. Irena Strzałkowska jest bardzo doświadczonym i profesjonalnym członkiem Eurimages. Mam wielki podziw dla jej pracy i często konsultuję się z nią przed podjęciem decyzji strategicznych. Ostatnie słowo należy jednak do zarządu.

Od 25 lat Eurimages wsparł finansowo ponad 60 polskich koprodukcji. Czy to dużo w porównaniu z innymi krajami?

Powiedziałbym, że to średni wynik. Polska koprodukuje teraz dużo więcej niż 15 czy 20 lat temu. Im bardziej zainwestuje w koprodukcje, tym zwiększą się międzynarodowe szanse dla polskiego kina. Nowy system stymulowania mniejszościowych koprodukcji wprowadzony przez Polski Instytut Sztuki Filmowej z pewnością sprawdzi się w nadchodzących latach.

Marcin Radomski / Magazyn Filmowy 1/2017  31 grudnia 2016 09:00
Scroll