PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  23.12.2012
Kiedy w 2008 roku podjęto decyzję o realizacji "Hobbita", przed twórcami filmu stanęło nie lada wyzwanie - musieli odbudować świat wykreowany na potrzeby trylogii "Władca Pierścieni".
 
– Widz musi mieć wrażenie, że przebywa w tym samym świecie, co poprzednio. Z jedną znaczącą różnicą: świat „Hobbita” jest bardziej idylliczny, bo zło nie jest jeszcze tak potężne - tłumaczy Peter Jackson. Większość zdjęć do, realizowanych równocześnie, trzech części "Hobbita", powstała w należącym do niego Stone Street Studio w nowozelandzkim Miramar. W tym celu wykorzystano sześć hal zdjęciowych, z czego dwie zbudowane specjalnie z tej okazji.

Od początku wszystkie działania ekipy były na bieżąco dokumentowane i umieszczane na specjalnym wideoblogu,tak, by fani filmu mogli śledzić kolejne etapy jego powstawania. Dzięki temu wraz z Peterem Jacksonem możemy m.in. zwiedzić Stone Street Studio:



Punktem wyjścia do wykreowania filmowego wizerunku Śródziemia stały się liczne szkice koncepcyjne stworzone po dyskusjach z Jacksonem i jego ekipą przez ilustratorów dzieł Tolkiena Johna Howe i Alana Lee. Na czele grupy 350 ludzi, którzy wcielili je w życie, stanął scenograf Dan Hennah. Na początek stworzył on modele każdej dekoracji, by po korektach rozpocząć ich budowę. – W wielu momentach przypominało to pracę w teatrze. Mieliśmy na przykład drzewa na kółkach – wspomina. Ponieważ pod względem technologicznym Śródziemie przypomina średniowiecze, większość elementów scenografii i kostiumów musieli wykonać rzemieślnicy. Zatrudniono całą rzeszę kowali, siodlarzy, szkutników i garncarzy.

W kilku przypadkach użyto dekoracji powstałych na potrzeby "Władcy Pierścieni". W ten sposób wykorzystano m.in. wyciągnięty z magazynu i poddany renowacji dom Bilba Bagginsa, a także będący siedzibą elfów Rivendell, w którym dobudowano obserwatorium Elronda oraz dziedziniec i salę obrad Białej Rady.


Kadr z filmu "Hobbit. Niezwykła podróż", fot. Warner Bros. Pictures

Hobbiton ponownie zbudowano na Alexander Farm w rejonie Matamata. Dodano zieleń, by stworzyć ogrody hobbitów. Nową dekoracją był Rhosgobel, siedziba Radagasta, z drzewem rosnącym pośrodku jego domu. Wiele uwagi poświęcono jaskini Golluma, cichemu i niesamowicie posępnemu miejscu. Najwięcej pracy włożono jednak w zbudowanie ogromnej skalnej siedziby goblinów, z jej platformami i chodnikami.

 Kręcenie w nowej technice 3D, za pomocą nowoczesnych cyfrowych kamer, wymusiło inne od dotychczasowych rozwiązania. – Dekoracje musiały mieć też intensywniejszą paletę barwną, ponieważ nowe kamery „zjadają kolor” - mówi Henneh. Jackson wielką wagę przywiązywał do światła, które musiało być naturalne, a zarazem oddawać magiczny klimat opisywanych krain. Zrealizowane w studiu sekwencje na etapie postprodukcji połączono z ujęciami plenerowymi.



Zdjęcia na Wyspie Północnej i Południowej Nowej Zelandii trwały osiem i pół tygodnia, w szeregu lokalizacji doskonale znanych już z „Władcy pierścieni”. Nad ich przebiegiem czuwał, odpowiedzialny za lokacje, Jared Connon. - By uzyskać zgodę na zdjęcia w Fiordland National Park i w Mount Owen w Kahurangi National Park trzeba było też spełnić wymogi ochrony środowiska. Ważne było na przykład zapewnienie dróg dojazdowych dla ciężkiego sprzętu niezbędnego do kręcenia w technice 3D – tłumaczy. Do wielu miejsc można było się dostać tylko helikopterami. – Logistyka była dopracowana w najdrobniejszych szczegółach, ale zmienna nowozelandzka pogoda nie szczędziła nam niespodzianek - wspomina operator Andrew Lesnie.
Rafał Pawłowski
portalfilmowy.pl / Forum Film Poland
Ostatnia aktualizacja:  24.12.2012
Zobacz również
Kristen Stewart: Królewna Śnieżka bis
Trwają poszukiwania przywódcy "Strażników Galaktyki"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll