W warszawskim kinie Kultura 12 grudnia odbędzie się uroczysty pokaz filmu z 1976 w reżyserii Krzysztofa Zanussiego w nowej, cyfrowej wersji. Otwarty pokaz dla widzów 15 grudnia.
"Barwy ochronne" – jeden z najważniejszych filmów Kina Moralnego Niepokoju – nie zbladł, gdyż opowieść o kuszeniu młodego idealisty przez zgorzkniałego konformistę okazała się odporna na upływ czasu. Widzowie lat 70. w pokazanym na ekranie skorumpowanym środowisku akademickim zobaczyli przede wszystkim metaforę ówczesnej Polski, współcześni mogą ocenić, na ile ta, skądinąd niezamierzona przez reżysera, diagnoza pozostaje aktualna. Wrażenie, mimo upływu lat, nadal robi znakomita kreacja Zbigniewa Zapasiewicza w roli cynicznego docenta, współczesnego Mefistofelesa, który w rzeczywistości okazuje się nieszczęśliwym Faustem, płacącym najwyższą cenę za gwarantowane cyrografem lepsze życie." Barwy ochronne" nie zbladły też wizualnie, przeciwnie – cyfrowa rekonstrukcja podkreśliła znakomitą pracę operatora Edwarda Kłosińskiego.
Kadr z filmu "Barwy ochronne", fot. SF Tor
„Wszyscy są takimi samymi konformistami jak nie przymierzając ty i ja” – to jedna z lekcji, jakiej młodemu asystentowi Jarkowi Kruszyńskiemu udziela starszy kolega, docent Jakub Szelestowski. Miejscem nauki jest obóz językoznawczy, którego uczestnikami są obaj naukowcy. Jarek, idealista, z jednej strony szybko przekonuje się, jak bardzo skorumpowane i miałkie intelektualnie jest to środowisko, z drugiej jednak odkrywa, że i sam rzeczywiście nie jest wolny od hipokryzji...
Sztandarowe dzieło Kina Moralnego Niepokoju z wielką kreacją Zbigniewa Zapasiewicza w roli współczesnego Mefistofelesa. W zamierzeniu reżysera ta opowieść o kuszeniu młodego idealisty miała być dyskursem o naturze i kulturze, ale widownia potraktowała środowisko naukowców jako metaforę Polski lat 70., systemu pozbawionego podstaw etycznych i produkującego cyników i konformistów. Film, mimo osadzenia w realiach PRL-u, pozostaje uniwersalny. Jak powiedział sam reżyser, „rzeczywistość przedstawiona na ekranie tylko w paru szczegółach się zestarzała”…
Po premierze w kinie Kultura w Warszawie i kinie Polonia w Łodzi film "Barwy ochronne" będzie pokazywane szerokiej publiczności w ramach cyklu „Kino bez napisów”.
Rekonstrukcja obrazu "Barw ochronnych" jest dziełem Domu Postprodukcyjnego The Chimney Pot, rekonstrukcją dźwięku zajmował się Radosław Skłodowski.
Organizatorami uroczystego pokazu są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Studio Filmowe Tor, twórcy projektu KinoRP oraz kino Kultura, a także twórcy filmu i goście specjalni.
KinoRP to przedsięwzięcie zainicjowane w roku 2008 i koordynowane przez firmę KPD, którego partnerami są: Studio Filmowe KADR, Studio Filmowe OKO, Studio Filmowe Perspektywa, Studio Filmowe TOR, Studio Filmowe ZEBRA, The Chimney Pot, Studio Filmowe TPS, Yakumama Film, Dukszta&Malisz, Studio Company, TOYA Studios, a także Cyfrowe Repozytorium Filmowe.
Patroni medialni projektu KinoRP to: Radio TOK FM, FILMPRO, KINO, portale internetowe: KronikaRP.pl, Stopklatka.pl i Onet.pl.
Projekt KinoRP honorowym patronatem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski.
Premiery odbywają się w kinie KULTURA w Warszawie, należącym do Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Dotychczas w Kulturze odbyły się kinowe premiery rekonstrukcji cyfrowych następujących filmów:
- Mniejsze niebo Janusza Morgensterna
- Eroica Andrzeja Munka
- Zaklęte rewiry Janusza Majewskiego
- Niewinni czarodzieje Andrzeja Wajdy
- Jowita Janusza Morgensterna
- Constans Krzysztofa Zanussiego
- Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa
- Salto Tadeusza Konwickiego
- Ostatni dzień lata Tadeusza Konwickiego, Jan Laskowski
- Vabank i Vabank II czyli riposta Juliusza Machulskiego
- Zaduszki Tadeusza Konwickiego
- Wesele Andrzeja Wajdy
- Trzeba zabić tę miłość Janusza Morgensterna
- Do widzenia, do jutra... Janusza Morgensterna