PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
SALON FILMOWY
  14.09.2011
Ustawa o kinematografii jako konstytucja filmowców. Czy Prawo filmowe jest wystarczające? W Polsce, w określonej przez tzw. ustawę zasadniczą (Konstytucję) hierarchii powszechnie obowiązujących aktów prawnych, ustawa ma rangę niższą (moc prawną) od Konstytucji oraz umów międzynarodowych ratyfikowanych za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, równą rozporządzeniu Prezydenta RP z mocą ustawy a wyższą od zwykłych rozporządzeń.
Konstytucja RP zna tylko jeden rodzaj ustaw, uchwalanych przez Sejm, Senat i zatwierdzonych przez Prezydenta. Ustawa towarzyszące im rozporządzenia tworzą porządek prawny w danej dziedzinie. Mamy więc prawo cywilne, karne, podatkowe, administracyjne, itp. W mediach np. dziennikarze mają swoje Prawo Prasowe, twórcy i odtwórcy Prawo Autorskie, a kinematografia Prawo filmowe. Podstawowym aktem jest tu Ustawa o kinematografii z 30 czerwca 2005 roku ( Dz.U. nr 132/2005). Powołała ona, opisała zadania i sposób funkcjonowania podstawowej jednostki organizacyjnej kinematografii jaką jest Polski Instytut Sztuki Filmowej. Najważniejsze jest – potwierdzone 5-letnią praktyką – sprawne i interaktywne funkcjonowanie mechanizmu obrotu środkami pozyskanymi przez PISF od wszystkich podmiotów eksploatujących filmy (tj. nadawców TV, kin, dystrybutorów, itp.). Dzięki tej redystrybucji środków (gdzie np. obserwowany wzrost frekwencji w kinach oddziałuje widocznie na wielkość przychodów) PISF może realnie wspierać polskich producentów (także zwrotnie dystrybutorów i kiniarzy), festiwale, archiwa, digitalizację filmów, udzielać stypendia, itp. a także gwarantować środki na promocję polskiej sztuki filmowej, edukację i upowszechnianie kultury filmowej, oraz m.in. tworzyć warunki powszechnego dostępu do dorobku polskiej i światowej twórczości filmowej, wspierać młodych twórców i rozwijać potencjał zaplecza kinematografii.
Komisja Europejska notyfikowała 16 maja 2006 r. postanowienia dotyczące opisanych w ustawie programów dofinansowań udzielanych przez PISF.    

Ustawie z 2005 r. towarzyszą Rozporządzenia wykonawcze Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ich streszczenia znajdą się poniżej. Poprzednia Ustawa o kinematografii z 16 lipca 1987 r. została zmieniona na Ustawę o państwowych instytucjach filmowych; jej ostatnia nowelizacja nastąpiła 1 kwietnia 2011 (Dz.U. nr 126).  Ponadto Polska podpisała, 10 lat od daty jej uchwalenia, Europejską Konwencję o koprodukcji filmowej z 2 października 1992 r. (Dz.U. nr 196/2003).  Istotne są także normy dotyczące mechanizmów i procedur pozyskiwania środków z PISF, czyli statut PISF i jego regulaminy (opisy procedur i większość zarządzeń PISF udostępniono na www.pisf.pl). I to właściwie wszystko. Oczywiście wiele aktów prawnych o charakterze ogólnym wpływa na funkcjonowanie kinematografii i jej poszczególnych dziedzin, niemniej branżowe Prawo filmowe jest dość szczupłe. Dla np. producenta filmowego, zapoznanie się z nim jest koniecznością.

Opieka państwowego mecenatu nad działalnością w kinematografii objawia się wspieraniem publicznymi środkami przedsięwzięć z zakresu produkcji różnych gatunków i rodzajów filmów, dofinansowaniem różnych programów i priorytetów. Ich nazwy i sposoby oceny wniosków mogą się zmieniać każdego roku w detalach, więc konieczne jest śledzenie tych zmian na właściwych stronach internetowych. Poza PISF, działalność filmowców w sferze niektórych imprez i festiwali wspiera bezpośrednio MKiDN, obok różnych innych instytucji publicznych (por. artykuł „Finansowanie produkcji filmowej w Polsce”).


fot. SFP

Ustawa o kinematografii, jako swoista spec-ustawa, zagwarantowała filmowcom w miarę stabilny i logiczny system organizacyjno-finansowy (w przeciwieństwie do funkcjonowania publicznego radia i telewizji, zorganizowanych na mocy często nowelizowanej, zbyt ogólnej Ustawy o radiofonii i telewizji). Prawo filmowe posiada jednak różne luki, których wypełnienie wymaga z jednej strony zmian zasadniczych aktów prawnych i podjęcia jednoznacznych decyzji (prawo cywilne, ustawa o podatku VAT, i inne) a z drugiej aktywności związków zawodowych i stowarzyszeń producentów i twórców. Wymienić warto braki zaktualizowanych przepisów z dziedziny: prawa pracy  i kodeksu cywilnego  (np. nieuregulowanej przepisami prawa umowie opcji – tak charakterystycznej w stosunkach producenta ze scenarzystą; problemie pracy i zapłaty za nadgodziny dla zawierających umowę o dzieło i umowy zlecenia); norm technologicznych dla produkcji i dystrybucji filmów; regulaminów zawodowych (tj. uzgodnienia w branży rzeczywistych obowiązków w trakcie produkcji dla poszczególnych zawodów i specjalności jak i dla samych producentów - co postulują twórcy); opracowania reguł ubezpieczenia produkcji i koprodukcji jako normy w przedsięwzięciach wysokobudżetowych, i  inne.  Miejmy nadzieję że legislacyjne inicjatywy branżowych stowarzyszeń jak np. SFP czy KIPA, lub innych organizacji, oraz ciśnienie rynku, spowodują uzupełnienie luk w przepisach. Zbliży to naszych krajowych producentów do pozycji rzeczywistych partnerów w Polsce i na świecie,  na miarę ich aspiracji i zdolności organizacyjnych.
Michał J.Zabłocki
Ostatnia aktualizacja:  14.12.2013
Nowe wytwórnie: Alvernia
Historia festiwalu w San Sebastian
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll