Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Jacek Zygadło – znany operator filmów fabularnych oraz dokumentalnych, mający na swym koncie także reżyserię kilkunastu dokumentów, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 21 lutego 2020 roku obchodzi 70. urodziny.
Jest absolwentem Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1973). Podczas studiów robił zdjęcia do etiud realizowanych przez kolegów, m.in. do „Lustra” (1971) Jerzego Domaradzkiego, „Siły przebicia” (1972) Feliksa Falka i „Listopada” (1972) Piotra Andrejewa. Pierwsza przyniosła mu wyróżnienie, dwie następne – nagrodę na warszawskim Festiwalu Etiud Studenckich (1972).
Po ukończeniu studiów jako profesjonalny już operator zadebiutował zdjęciami w „Z czterech stron” (1974), krótkiej fabule wyreżyserowanej przez… operatora Sławomira Idziaka. Ma na swym koncie również zdjęcia do kolejnej krótkometrażówki Idziaka, zatytułowanej przekornie „Debiut” (1979), a także fabularnej opowiastki „Albo ja, albo inna” (1976), reżyserskiego debiutu innego znakomitego operatora Witolda Adamka. Z krótkich fabuł, przy których realizacji pracował jako operator, warto wymienić dwa niekonwencjonalne filmy etnograficzne Piotra Szulkina – „Dziewce z ciortem” (1975) i „Narodziny” (1975).
Karierę w fabule rozpoczynał jako fotosista na planie debiutanckiego filmu Janusza Zaorskiego „Uciec jak najbliżej” (1972). Jako operator kamery pracował przy realizacji m.in. seriali „Karino” (1974) Jana Batorego oraz „40-latka” (1974) Jerzego Gruzy, a także znakomitego dramatu politycznego „Śmierć prezydenta” (1977) Jerzego Kawalerowicza, zaś jako samodzielny operator zadebiutował zdjęciami do… „Zdjęć próbnych” (1976), nowelowego filmu Agnieszki Holland, Pawła Kędzierskiego i Jerzego Domaradzkiego. Z jego dokonań fabularnych na szczególną uwagę zasługują zdjęcia do „Ćmy” (1980) oraz „Odwetu” (1982), wyreżyserowanych przez Tomasza Zygadłę, jego starszego brata.
Jacek Zygadło jest także autorem zdjęć do blisko pół setki dokumentów, niezwykle różnorodnych zarówno pod względem treści, jak i formy, m.in. „Idzie Mróz” (1973) i „Echo” (1979) Piotra Andrejewa, „Życie codzienne” (1976) i „Kobiety pracujące” (1978) Piotra Szulkina, „Brzuch” (1979) Andrzeja Papuzińskiego. Sam wyreżyserował (według własnych scenariuszy) m.in.: „Pieśń o wszechbycie. Film o Mieczysławie Karłowiczu” (1996), „Aniś ty dla pona, ani pon dla tobie” (1999), opowieść o Helenie Roj, autorce libretta do baletu Karola Szymanowskiego „Harnasie”, a także niezwykle interesujący cykl telewizyjny „Zdobywcy Karpat” (1998), prezentujący sylwetki ludzi zasłużonych dla tego regionu, odkrywców, badaczy, a także po prostu miłośników tych gór (Maciej Gąsienica-Sieczka, Stanisław Staszic, Józef Stolarczyk, Walery Eljasz-Radzikowski, Jerzy Żuławski, Tytus Chałubiński, Jan Gwalbert Pawlikowski, Mariusz Zaruski). To bez wątpienia jeden z naszych najbardziej oryginalnych, a zarazem wszechstronnych artystów filmowego obrazu.
Po ukończeniu studiów jako profesjonalny już operator zadebiutował zdjęciami w „Z czterech stron” (1974), krótkiej fabule wyreżyserowanej przez… operatora Sławomira Idziaka. Ma na swym koncie również zdjęcia do kolejnej krótkometrażówki Idziaka, zatytułowanej przekornie „Debiut” (1979), a także fabularnej opowiastki „Albo ja, albo inna” (1976), reżyserskiego debiutu innego znakomitego operatora Witolda Adamka. Z krótkich fabuł, przy których realizacji pracował jako operator, warto wymienić dwa niekonwencjonalne filmy etnograficzne Piotra Szulkina – „Dziewce z ciortem” (1975) i „Narodziny” (1975).
Karierę w fabule rozpoczynał jako fotosista na planie debiutanckiego filmu Janusza Zaorskiego „Uciec jak najbliżej” (1972). Jako operator kamery pracował przy realizacji m.in. seriali „Karino” (1974) Jana Batorego oraz „40-latka” (1974) Jerzego Gruzy, a także znakomitego dramatu politycznego „Śmierć prezydenta” (1977) Jerzego Kawalerowicza, zaś jako samodzielny operator zadebiutował zdjęciami do… „Zdjęć próbnych” (1976), nowelowego filmu Agnieszki Holland, Pawła Kędzierskiego i Jerzego Domaradzkiego. Z jego dokonań fabularnych na szczególną uwagę zasługują zdjęcia do „Ćmy” (1980) oraz „Odwetu” (1982), wyreżyserowanych przez Tomasza Zygadłę, jego starszego brata.
Jacek Zygadło jest także autorem zdjęć do blisko pół setki dokumentów, niezwykle różnorodnych zarówno pod względem treści, jak i formy, m.in. „Idzie Mróz” (1973) i „Echo” (1979) Piotra Andrejewa, „Życie codzienne” (1976) i „Kobiety pracujące” (1978) Piotra Szulkina, „Brzuch” (1979) Andrzeja Papuzińskiego. Sam wyreżyserował (według własnych scenariuszy) m.in.: „Pieśń o wszechbycie. Film o Mieczysławie Karłowiczu” (1996), „Aniś ty dla pona, ani pon dla tobie” (1999), opowieść o Helenie Roj, autorce libretta do baletu Karola Szymanowskiego „Harnasie”, a także niezwykle interesujący cykl telewizyjny „Zdobywcy Karpat” (1998), prezentujący sylwetki ludzi zasłużonych dla tego regionu, odkrywców, badaczy, a także po prostu miłośników tych gór (Maciej Gąsienica-Sieczka, Stanisław Staszic, Józef Stolarczyk, Walery Eljasz-Radzikowski, Jerzy Żuławski, Tytus Chałubiński, Jan Gwalbert Pawlikowski, Mariusz Zaruski). To bez wątpienia jeden z naszych najbardziej oryginalnych, a zarazem wszechstronnych artystów filmowego obrazu.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja: 22.02.2020
fot. Jacek Czerwiński/SFP
Jacek Bromski żegna Jerzego Gruzę
70. Berlinale. Światowa premiera filmu Olega Sencowa
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024