PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Zdzisław Kudła jest absolwentem Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od chwili skończenia studiów (1963) do pójścia na emeryturę (2010) pracował w bielsko-bialskim Studiu Filmów Animowanych, gdzie przeszedł drogę od dekoratora do dyrektora. W ostatnich latach powrócił do malarstwa, które uprawia niezwykle intensywnie, jak kiedyś film. 6 lipca ten znakomity artysta obchodzi 80. urodziny. Wszystkiego najlepszego!
Scenarzysta, autor opracowania plastycznego i reżyser filmów rysunkowych oraz wycinankowych. Przy jego udziale lub współudziale – jako autora opracowania plastycznego – powstało ponad 110 filmów dla dzieci i dorosłych, jest współscenarzystą 15 filmów, reżyserował lub współreżyserował (najczęściej z Franciszkiem Pyterem) – 25, w tym dwa pełnometrażowe. Zadebiutował w 1968 roku animowanym filmem dla dorosłych zatytułowanym „Arena” według scenariusza Macieja Szumowskiego, znanego krakowskiego dziennikarza i dokumentalisty.

Ma na swym koncie wiele autorskich animacji dla dorosłych, przejmujących opowieści przestrzegających przed niepokojącymi skutkami  ludzkiej działalności. Na szczególną uwagę zasługuje: „Syzyf” (1970), „Kwiat” (1973), „Krzyż” (1973), „Impas” (1975), „…ergo sum” (2004), a zwłaszcza „Bruk” (1971) nagrodzony na festiwalach w Nyon, Oberhausen i Montrealu, „Szum lasu” (1972) w Nyon, Belgradzie i Warszawie oraz „Karaluch. Blatta Orientalis” (1989) w Bielsku-Białej.

Wyreżyserował również kilka odcinków popularnych seriali dla dzieci: „Bolek i Lolek wyruszają w świat” („W puszczach Kanady”, 1968; „Na stokach Kilimandżaro”, 1969, „Grobowiec faraona”, 1970), „Bajki Bolka i Lolka” („Królowa śniegu”, 1971), „Przygody „Bolka i Lolka” („W puszczy”, 1973; „Zimowe igraszki”, 1973; „Wakacje na wsi”, 1974), „Zabawy Bolka i Lolka” („Niezwykłe odkrycie”, 1975) oraz dwa filmy pełnometrażowe: „Porwanie w Tiutiurlistanie” (1986; współreżyseria: Franciszek Pyter) i „Gwiazda Kopernika” (2009; współreżyseria: Andrzej Orzechowski). Ten pierwszy, będący niezwykle efektowną ekranizacja popularnej książki Wojciecha Żukrowskiego, to wielowątkowa pełna magii opowieść o poszukiwaniu porwanej królewny, prowadzonym przez trójkę nieodłącznych przyjaciół – koguta, kota i lisicę, utrzymana w konwencji na wpół groteskowej baśni, urzekająca przepiękną, adekwatną do zawartych treści plastyką, precyzyjną animacją oraz dopracowaniem każdego najdrobniejszego szczegółu, ten drugi – pełna suspensu i tajemnic historia dzieciństwa i młodzieńczych lat przyszłego astronoma, okraszona świetną muzyką Abla Korzeniowskiego. „Porwanie w Tiutiurlistanie” zostało nagrodzone na festiwalach w Chicago i Poznaniu, a „Gwiazda Kopernika” w Erywaniu, Teheranie i Łodzi. Warto dodać, że Zdzisław Kudła otrzymał w 2011 roku Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za całokształt dokonań artystycznych.

„Połknąłem już bakcyla filmu animowanego. Sporadycznie malowałem czy też wykonałem kilka polichromii, szczególnie w pierwszych latach po studiach. Twórczość filmowa nigdy nie była niezależna, nie zawsze realizowało się to, co chciałoby się. Jeszcze mniejsze szanse miało życie z malarstwa” – stwierdził na łamach książki Jerzego Armaty i Anny Wróblewskiej „Polski film dla dzieci i młodzieży”. Po przejściu na emeryturę o filmie animowanym nie zapomniał, zajął się bowiem malarstwem sztalugowym, nawarstwionym, kadrowanym jak filmowe sceny. Jego prace to wielopłaszczyznowy komentarz do otaczającej rzeczywistości i przeżyć osobistych. Przypominają niegdysiejsze filmy.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  5.07.2017
Zobacz również
fot. Kuźnia Zdjęć/SFP
10. Kameralne Lato: Jak pracować na planie filmu reklamowego?
Warszawa w filmie Bollywood
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll