PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
„Ekonomia kina” to tytuł konferencji zorganizowanej w dniach 19-20 maja 2016 roku przez świeżo utworzoną Pracownię Badań Produkcyjnych i Nowej Historii Kina przy Uniwersytecie Gdańskim.
Pracownię tę zorganizowało grono młodych ludzi, doktorantów z Uniwersytetu Gdańskiego. Opiekunami Pracowni są profesorowie Paweł Sitkiewicz i Krzysztof Kornacki. Jednostka działa przy wsparciu kierownika Katedry Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej profesora Mirosława Przylipiaka.  Za przygotowanie konferencji odpowiadali, obok doktorantów, wspomniani opiekunowie Pracowni oraz dr Marcin Adamczak z UAM w Poznaniu.

Nie jest to pierwsza konferencja na temat „production studies”: w 2013 roku Wydział Organizacji Sztuki Filmowej PWSFVTiT zorganizował spotkanie na temat Zespołów Filmowych, a następnie o dystrybucji, zaś w na początku maja 2016 – o animacji. Jednakże było to pierwsza aż tak szeroka tematycznie konferencja naukowa, mieszcząca w swym programie referaty z całej Polski w zasadzie na każdy temat: od teorii i metodologii „production studies”, poprzez marketing, dystrybucję, studia regionalne, aż po ujęcie historyczne. W sposób naturalny patronem duchowym badaczy, którzy sięgnęli po te wyzwania, jest profesor Edward Zajiček, który jako pierwszy w Polsce usystematyzował wiedzę o systemie gospodarczym polskiej kinematografii w ujęciu zarówno historycznym, jak i współczesnym.


Krzysztof Kornacki, Grzegorz Fortuna, Piotr Wajda, fot. Joanna Kiedrowska

Jak pisze w jednym ze swoich artykułów Marcin Adamczak, badania kultury produkcji to przyglądanie się złożonym kontekstom produkcyjnym, ekonomicznym, rynkowym, zagadnieniom związanym z planem filmowym  i procesem przygotowań do filmu, realiami twórczości zespołowej zwyczajami i autorefleksyjnymi narracjami pracowników ekip, zwyczajowo znajdującymi się poza obszarem filmoznawstwa.  Dwa główne nurty badań z z obszaru „production studies” to wątek historyczny, polegający na uwzględnieniu dotąd pomijanych aspektów produkcyjnych, opierający się na archiwach i pamięci oraz  współczesny, rozszerzający spektrum wiedzy o filmie o aspekty społeczno-ekonomiczne.

Po dwudniowej, nasyconej wystąpieniami i wykładami konferencji powstanie bardzo potrzebna publikacja naukowa, ale już teraz warto pokusić się o próbę podsumowania. Można powiedzieć, że nie tylko oba nurty piśmiennictwa „produkcyjnego” były szeroko reprezentowane, ale także poszczególne tematy – w dość proporcjonalnym stopniu.


Agata Sotomska i Katarzyna Sosnowska z PISF, fot. Joanna Kiedrowska

Marcin Adamczak wykład inaugurujący poświęcił zagadnieniom, poruszanym także w swojej nominowanej do nagrody PISF książce „Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu”: obszarom „production studies”, korzeniom i historii tej subdyscypliny, metodom możliwym do zastosowania oraz ograniczeniom badawczym. Słuchacze konferencji wielokrotnie podkreślali braki zarówno w usystematyzowanej wiedzy na temat polskiej branży filmowej, jak i odczuwalny niedostatek myśli naukowej i badawczej w tej dziedzinie.

Stąd też waga tej konferencji. Ponieważ zaraz po wakacjach ruszają prace nad wydaniem książki z referatami, nie ma sensu streszczać ich teraz pobieżnie. Natomiast warto wiedzieć, czym zajmują się badacze i kim są. Są to więc w większości ludzie młodzi, studenci i doktoranci, którzy najprawdopodobniej wybiorą ten kierunek drogi naukowej. Zdarzają się też przypadki, kiedy nową, produkcyjną perspektywę badawczą przyjmują doświadczeni filmoznawcy – zainteresowanych wypełnianiem luk widocznie przybywa.


Paweł Sitkiewicz i dziekan WOST PWSFTViT Roman Sawka, fot. Joanna Kiedrowska

Ważną część konferencji stanowiły kwestie produkcyjne i finansowe w produkcji filmowej. W specjalistycznym wykładzie Artur Majer przedstawił ewaluację Programów Operacyjnych PISF, którą obserwuje od wielu lat – najpierw z perspektywy pracownika Instytutu, następnie – badacza. Poruszano kwestię crowdfundingu (Agnieszka Orankiewicz) i regionalnych funduszy filmowych  (Natalia Stysło). Dominowało ujęcie regionalne i lokalne. Jeden z głównych autorów nurtu dr Konrad Klejsa z Uniwersytetu Łódzkiego na podstawie analizy wyników programów PISF-u postawił tezę o scentralizowaniu większości działań z zakresu edukacji i upowszechniania kultury filmowej w Warszawie. Dr Grażyna Świętochowska wygłosiła referat o "historii kinetycznej typografii": "Forget the film, watch the title credits!". Dr Ewa Ciszewska, również z Łodzi, zajęła się rzadko poruszanym w dyskursie naukowym tematem turystyki filmowej. Chyba po raz pierwszy w Polsce wygłoszony został referat o klastrach filmowych (dr Krzysztof Stachowiak), który zwiastował program badań w tej dziewiczej na polskim gruncie dziedzinie.

Wygląda na to, że przed nami szereg ciekawych przedsięwzięć metodologiczno-naukowych. Iwona Morozow z Uniwersytetu Wrocławskiego przedstawiła koncepcję badań etnograficznych planu filmowego – takie badania kultury produkcji filmowej zaczyna właśnie prowadzić zespół pod opieką dr. Marcina Adamczaka, którego centrum działań znajduje się na wydziale produkcji w Szkole Filmowej w Łodzi. Z teorią marketingu filmowego postanowił zmierzyć się dr hab. Arkadiusz Lewicki, który promocję filmową chce przebadać w świetle klasycznych nauk o marketingu. Innym powracającym wątkiem konferencji była edukacja filmowa – i jej pozytywne i groźne aspekty (na te ostatnie zwracał uwagę dr Michał Pabiś-Orzeszyna z Uniwersytetu Łódzkiego i Narodowego Centrum Kultury Filmowej).


Rafał Syska, Michał Pabiś-Orzeszyna, Łukasz Biskupski z Narodowego Centrum Kultury Filmowej, fot. Joanna Kiedrowska

Program uzupełniły wykłady zaproszonych gości. Oprócz wspomnianych prelekcji Marcina Adamczka i Artura Majera, goście uczestniczyli w wykładzie profesora Krzysztofa Kornackiego o archiwum filmowym w Milanówku i w prezentacji Narodowego Centrum Kultury Filmowej (z udziałem dyrektora profesora Rafała Syski).

Nie sposób w krótkim tekście wymienić wszystkich referatów i zagadnień poruszanych w czasie dwudniowej konferencji. Dość powiedzieć, że zainteresowanie wydarzeniem było tak duże, że przez półtora dnia obrady odbywały się w dwóch salach jednocześnie. Szeroko reprezentowany był wątek kina światowego - np. referat profesora Rafała Syski o wytwórni Altmana, kwestia Nollywood (Miłosz Stelmach), rynek chiński (Katarzyna Czajka). Zdumiewająco żywy i niezwykle szeroki okazał się nurt historyczny production studies. Goście wysłuchali referatów m.in., o łódzkiej WFO (Emil Sowiński), o rynku VHS w Polsce (tegoroczny laureat Nagrody Mętraka Grzegorz Fortuna), o dubbingu przedwojennym (profesor Paweł Sitkewicz) a nawet o strategiach Sfinksa (Łukasz Biskupski). Wydaje się paradoksalnie, że perspektywa historyczna szczególnie interesuje młodych badaczy, doktorantów, choć mierzyli się też z najbardziej współczesnymi tematami – jak referat organizatorek konferencji Pauliny Pohl i Krystyny Weiher o „Córach Dancingu” czy Pauliny Richert, która pracując na stażu w regionalnym funduszu krakowskim przebadała widełki zarobków członków ekip filmowych.


Anna Wróblewska, Michał Pabiś-Orzeszyna, Artur Majer, fot. Joanna Kiedrowska

Choć często odczuwało się w referatach poszukiwanie  odpowiednich metod i języka, zmaganie się z nieznanym terenem, to jednak w opinii większości uczestników spotkania poziom referatów był wysoki i zapowiadał wiele ciekawych badań i publikacji, o ile oczywiście uczestnicy wytrwają w swojej determinacji. Wiele się dzieje. Publikacja pokonferencyjna zapowiadana jest na pierwszą połowę 2017 roku, a w Łodzi przy Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej rusza wspomniany wyżej międzyuczelniany zespół naukowy, zajmujący się szerokim spektrum badań produkcyjnych. Wygląda więc na to, że na jednej konferencji się nie skończy, a profesor Zajiček ma co najmniej kilkunastu wiernych kontynuatorów jego myśli. Do nich z pewnością należy wspaniały zespół młodych organizatorów konferencji w składzie: Krystyna Weiher, Paulina Pohl, Piotr Wajda, Grzegorz Fortuna i Joanna Kiedrowska.

Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  29.05.2016
Zobacz również
fot. Joanna Kiedrowska
Marian Dziędziel – jak dobre wino
Sztuka filmowej charakteryzacji – pomiędzy widzialnością a znikaniem
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll