Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Najbliższe spotkanie z cyklu Evviva l’arte odbędzie się w Teatrze Collegium Nobilium już 17 lutego 2016 roku o godz. 19.00. Wstęp wolny.
Magnus von Horn w wywiadzie dla "Gazety Wyborczej": „Ten kraj jest dziwny (…). Mało tolerancji. Lęk przed obcością. Polacy wyjeżdżają, spotykają się z innymi kulturami, a potem wracają i znów są tacy sami. Szkoda. Świat jest jak książka, którą trzeba przeczytać do końca, nie zatrzymywać się tylko na jednej stronie. Ale przy tym wszystkim Polskę lubię, inaczej bym tu nie mieszkał. I jestem dumny, że mogłem zrobić film wspierany przez oba instytuty filmowe (…) Jestem filmowcem polskim i szwedzkim na równi.”
Urszula Antoniak w rozmowie z Anną Kilian: „ Kiedyś (…) umyłam okna i zobaczyli to wszyscy sąsiedzi. Zrobiło się niemiło – okazało się, że powinnam była zatrudnić do tego sprzątaczkę, na przykład inną Polkę lub kobietę czarnoskórą. Wykorzystałam to doświadczenie w filmie Niderlandzki dla początkujących, w którym w jednej ze scen Polka dostaje od swojej nauczycielki języka paczkę z jedzeniem, bo ta z góry zakłada, że jak Polka – to biedna. Niektórzy Holendrzy wolą kojarzyć Polaków z biedą, komunizmem, gastarbeiterami i łatwymi kobietami. Trzeba trafić na takich, którzy są otwarci.”
Wypowiedzi gości najbliższego spotkania z cyklu Evviva l’arte dotykają tematu, który będzie punktem wyjścia do rozmowy: na ile cudzoziemiec, a w szczególności twórca cudzoziemiec, w swej przybranej ojczyźnie czuje się obcy, na ile swój. Jak doświadczenie emigracji i asymilacji wpływa na treść i kształt artystycznej wypowiedzi?
Magnus von Horn jest Szwedem, absolwentem łódzkiej filmówki, autorem obsypanego ważnymi polskimi nagrodami debiutu fabularnego Intruz. "Mam dystans do Szwecji – mówi - bo tam nie mieszkam, i dystans do Polski, bo nie urodziłem się Polakiem”. Zdystansowane spojrzenie na obie ojczyzny z pewnością łączy go z Polką Urszulą Antoniak, reżyserką, która ponad 20 lat temu zamieszkała w Holandii. Łączy także to, że w swoich filmach dotykają problemu wyobcowania lub samotności z wyboru będących udziałem ich bohaterów (może najbardziej - głównej postaci wielokrotnie nagradzanego obrazu Antoniak "Nic osobistego").
Pomysłodawczynią i realizatorką projektu z cyklu Evviva l’arte jest Natalia Adaszyńska.
Urszula Antoniak w rozmowie z Anną Kilian: „ Kiedyś (…) umyłam okna i zobaczyli to wszyscy sąsiedzi. Zrobiło się niemiło – okazało się, że powinnam była zatrudnić do tego sprzątaczkę, na przykład inną Polkę lub kobietę czarnoskórą. Wykorzystałam to doświadczenie w filmie Niderlandzki dla początkujących, w którym w jednej ze scen Polka dostaje od swojej nauczycielki języka paczkę z jedzeniem, bo ta z góry zakłada, że jak Polka – to biedna. Niektórzy Holendrzy wolą kojarzyć Polaków z biedą, komunizmem, gastarbeiterami i łatwymi kobietami. Trzeba trafić na takich, którzy są otwarci.”
Wypowiedzi gości najbliższego spotkania z cyklu Evviva l’arte dotykają tematu, który będzie punktem wyjścia do rozmowy: na ile cudzoziemiec, a w szczególności twórca cudzoziemiec, w swej przybranej ojczyźnie czuje się obcy, na ile swój. Jak doświadczenie emigracji i asymilacji wpływa na treść i kształt artystycznej wypowiedzi?
Magnus von Horn jest Szwedem, absolwentem łódzkiej filmówki, autorem obsypanego ważnymi polskimi nagrodami debiutu fabularnego Intruz. "Mam dystans do Szwecji – mówi - bo tam nie mieszkam, i dystans do Polski, bo nie urodziłem się Polakiem”. Zdystansowane spojrzenie na obie ojczyzny z pewnością łączy go z Polką Urszulą Antoniak, reżyserką, która ponad 20 lat temu zamieszkała w Holandii. Łączy także to, że w swoich filmach dotykają problemu wyobcowania lub samotności z wyboru będących udziałem ich bohaterów (może najbardziej - głównej postaci wielokrotnie nagradzanego obrazu Antoniak "Nic osobistego").
Pomysłodawczynią i realizatorką projektu z cyklu Evviva l’arte jest Natalia Adaszyńska.
MZ
Evviva l’arte
Ostatnia aktualizacja: 9.02.2016
8 polskich filmów w samolotach Turkish Airlines
"Obce niebo" na DVD
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024