Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Głównym producentem filmu jest stołeczne Muzeum Powstania Warszawskiego.
Władysław Pasikowski i Muzeum Powstania Warszawskiego pracują nad filmem o Janie Nowaku-Jeziorańskim. Produkcja pod roboczym tytułem „Kurier” ma już scenariusz. - Tak wybitna postać jak „kurier z Warszawy” zasługuje na pełnometrażowy, zrealizowany z rozmachem film fabularny, który będzie dystrybuowany w kraju i za granicą – mówi Jan Ołdakowski, dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego. Tego typu produkcje poświęcone bohaterom narodowym mają swoje stałe miejsce w kinematografii państw przykładających dużą wagę do edukacji patriotycznej, czego przykładem mogą być takie amerykańskie filmy, jak „Patton” czy „Lincoln”. Polskie dzieło „Generał Nil” dowiodło, że zapotrzebowanie na takie kino istnieje także nad Wisłą – dodaje dyrektor.
Autorem scenariusza jest również Władysław Pasikowski, twórca takich filmów jak „Jack Strong”, „Psy” czy „Kroll”. - Postanowiliśmy nakręcić film o kilkunastu dniach poprzedzających wybuch Powstania, tych ostatnich dniach, gdy podejmowano najważniejsze decyzje dla losu przedwojennej i wojennej Polski oraz jej mieszkańców. Uznaliśmy, że idealnym bohaterem takiego filmu będzie Jan Nowak-Jeziorański – zdradza Władysław Pasikowski. Dlaczego akurat ta postać? Jan Nowak spotkał osobiście wszystkie najważniejsze figury z szachownicy ówczesnej gry politycznej, której stawką była nasza obecna teraźniejszość, a która mogła, wierzcie państwo lub nie, wyglądać całkiem inaczej. O wadze tych decyzji i ludziach je podejmujących będzie nasz film, a także o tym, gdzie byśmy byli, gdyby ci ludzie 70 lat temu nie stanęli na wysokości zadania. Przyświeca nam myśl, aby rola Jana Nowaka nie została zapomniana i żeby młodzi ludzie zdawali sobie sprawę z tego, jakie znaczenie miało postępowanie zwykłego młodego człowieka w niezwykłych czasach – odpowiada reżyser.
Fabuła filmu opowiada o kilkunastu dniach przed wybuchem Powstania, kiedy dowództwo Armii Krajowej rozważa wszystkie za i przeciw rozpoczęciu otwartej bitwy z Niemcami. Trudna misja, jakiej podjął się Nowak-Jeziorański polegała na przedostaniu się z okupowanej Polski do Londynu, by przekazać informacje o walkach Armii Krajowej i dowiedzieć się czy Brytyjczycy udzielą pomocy dla walczącej Warszawy, na które liczyło dowództwo AK, a także politycy i delegat rządu na kraj. Po spotkaniu z najważniejszymi politykami brytyjskimi wraca do kraju ze smutnymi wieściami: żadnej pomocy nie będzie. W tle rozgrywają się wydarzenia kluczowe dla przyszłości naszego kraju: dokonany zostaje zamach na Adolfa Hitlera, premier Stanisław Mikołajczyk jedzie do Moskwy, bezskutecznie próbując doprowadzić do ugody ze Stalinem, powstaje PKWN, Sowieci zbliżają się do Warszawy, a dowództwo AK w Wilnie zostaje podstępnie aresztowane. - Zdzisław Antoni Jeziorański, bo tak właściwie nazywał się nasz bohater, jest jedną z najważniejszych postaci XX-wiecznej historii Polski – komentuje Piotr C. Śliwowski, szef działu historycznego Muzeum Powstania Warszawskiego. Wspomnienia Nowaka spisane w książce „Kurier z Warszawy” to doskonały fundament scenariusza filmowego. Nie brakuje w nich napięcia, zwrotów akcji i karkołomnych zadań. Równie istotne jest to, że Nowak zdawał sobie sprawę z olbrzymiej odpowiedzialności spoczywającej na jego barkach, co dodaje jego losom dramatyzmu i czyni go barwną, pełnokrwistą postacią – wymarzonym bohaterem filmowym – dodaje Śliwowski.
MZ
Muzeum Powstania Warszawskiego
Ostatnia aktualizacja: 5.01.2016
fot. Ossolineum
Odsłonięcie tablicy poświęconej Konwickiemu
"Punkt wyjścia" kandydatem do nominacji oscarowej wg Variety
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024