PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
W czasach, kiedy nie istniało jeszcze modne dzisiaj pojęcie edukacji audiowizualnej, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu (które znamy m.in. jako organizatora festiwalu Ale Kino!) uruchomiło warsztaty Wielka Przygoda z Filmem. Obecnie odbywa się ich 21. edycja!
„Z nadzieją, że mnie Pani jeszcze pamięta, piszę, żeby się pochwalić. Nasza przygoda z P. Jędryką wzbogaciła mój list motywacyjny do uczelni w Anglii i dostałem się na Media Production. W tym roku od września zacznę zajęcia z pisania scenariuszy, analizy filmów, obróbki audio, wideo i super się cieszę. To tyle. Pomyślałem, że ucieszy się Pani, czytając o postępach swoich uczniów, więc następny mail wyślę po pierwszym Oscarze”- taki list przyszedł do nauczycielki, Ewy Franczyk, której uczeń brał udział w jednej z edycji warsztatów.

Od 1994 roku w warsztatach uczestniczyło przeszło 1500 uczniów poznańskich szkół podstawowych,  gimnazjów i liceów, realizując przeszło 100 krótkich filmów fabularnych i dokumentów. Zajęcia adresowane są do uczniów klas lub szkolnych kół filmowych w wieku 13 – 20 lat.

Warsztaty pod opieką Michała Rosy, fot. Centrum Sztuki Dziecka

- Nigdy nie myślałem, że tak trwale i na tak długo zapełni nie tylko moje zawodowe życie. Nie lubię jubileuszy. Ważne są tylko te dni, których nie znamy - śpiewał Marek Grechuta, a ja mogę dodać, ze ważne są tylko te filmy, których jeszcze z uczestnikami warsztatów nie zrealizowałem – mówi organizator warsztatów Marian Suchanecki, który zajmuje się nimi od pierwszej edycji i jest tej idei całkowicie oddany.

Warsztaty polegają na realizacji krótkiej kilkuminutowej etiudy fabularnej lub dokumentalnej: od pomysłu do realizacji, od scenariusza poprzez plan filmowy do montażu. Uczestnicy wybierają temat filmu, piszą scenariusz, rozdzielają między siebie niezbędne do powstania filmu funkcje. Na koniec młodzi realizatorzy oglądają swoje działo na uroczystej premierze podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza Ale Kino! w Poznaniu. Na wszystkich etapach realizacji filmu uczestnikom pomagają reżyserzy i operatorzy kamer oraz instruktorzy Centrum. Opiekunami artystycznymi grup byli m.in: Tomasz Dettloff, Stanisław Jędryka, Jacek Filipiak, Mikołaj Haremski, Katarzyna kasica, Krystyna Krupska-Wysocka, Stanisław Lenartowicz, Dorota Latour, Igor Mołodecki, Jerzy Moszkowicz, Krzysztoff Nowak-Tyszowiecki, Michał Rosa, Wiktor Skrzynecki.


Warsztaty pod opieką Stanisława Jędryki, fot. Centrum Sztuki Dziecka

 - Przez te wszystkie lata obserwowałem, jak ewoluowała zarówno ich forma, jak i organizacja - od jednodniowych skromnych warsztatów, jakie zazwyczaj towarzyszą festiwalom, aż po kilkumiesięczny cykl produkcji filmu, od scenariusza do premiery, która odbywa się podczas Festiwalu Ale Kino! w grudniu - mówi Tomasz Dettloff, reżyser, Przewodniczący Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Filmowców Polskich. - Są castingi, próby, wspólny wybór obiektów, potem zdjęcia, a wreszcie montaż i cała postprodukcja. Nie każdy z uczestników rzecz jasna zagra główną rolę - ale każdy staje się członkiem ekipy filmowej i odpowiada za "swoje poletko" np. kostiumy, rekwizyty, script.  Uczestnictwo w tak pomyślanych warsztatach pozwala nie tylko na "sprawdzenie się" w takiej czy innej roli,  ale, niejako przy okazji,  uczy świadomego odbioru filmu, a także szacunku i zrozumienia dla pracy filmowca - nie z perspektywy lektury prasowych czy telewizyjnych wywiadów ze znanymi gwiazdami, ale poprzez własne doświadczenie - dla wielu z uczestników jest to doświadczenie jedyne i niepowtarzalne.

Jak wspomina Tomasz Dettloff, na samym początku, z powodu ograniczeń technicznych, etiudy nie operowały dialogiem. Wszystko trzeba było opowiadać obrazem, co ma oczywiście swoje dobre strony, uczy języka filmu i kreatywności, ale jednocześnie niesie pewne ograniczenia w możliwościach  przekazywania informacji. Na wyrażenie treści obrazem trzeba bowiem niekiedy poświęcić dużo więcej czasu.

Obecny, wypracowany przez lata, kilkumiesięczny tryb jest optymalny, pozwala na profesjonalne dopracowanie etiudy. Uczestnicy spotykają się i pracują etapami, jest czas na refleksję i na zadbanie o szczegóły, a sam proces integruje grupę. Powstałe etiudy, a jest ich ponad setka, miały zawsze profesjonalny sznyt właśnie ze względu na sposób pracy nad nimi– uważa reżyser. - Dzisiaj każdy może wziąć komórkę i nakręcić z kolegami film. Ale u nas sama praca nad scenariuszem trwa długo, czas ten pozwala również na bliższe poznanie się i optymalnie wykorzystanie potencjału każdej grupy uczestników.


Tomasz Dettloff na planie, fot. Centrum Sztuki Dziecka

A grupy te są bardzo różne: z gimnazjum, liceum, ostatnio – także młodzież niepełnosprawna,w moim przypadku  np. osoby niedowidzące i niewidzące. Dla takiej  młodzieży warsztaty spełniają dodatkową funkcję – terapeutyczną. Wówczas przygoda z filmem nabiera dla nich również innego charakteru. Pozwala na przełamanie własnych ograniczeń, czasem zwykłego lęku "czy ja będę w stanie, czy potrafię...?" -  Zawsze pamiętał będę chwile gdy wraz z postępami pracy nad scenariuszem, po pierwszych próbach, niepewności, pojawiają się nieśmiałe głosy "tych z drugiego rzędu" - "Czy ja też będę mogła/mógł zagrać?", " Czy będzie jakaś scenka gdzie coś powiem?" I zawsze staramy się aby każdy miał szansę i znalazł swoje miejsce. Takie otwarcie się "na siebie" potrzebne jest przecież nie tylko w pracy nad filmem...

Marian Suchanecki jak zwykle zajęty, sam wypowiada się oszczędnie, podsuwa wypowiedzi innych, nauczycieli, opiekunów, uczestników. Pozostaje w cieniu, ale to on jest motorem napędzającym Wielką Przygodę z Filmem. On też podkreśla, jak ważnym etapem rozwoju warsztatów jest włączenie do nich młodzieży niepełnosprawnej, dzieci i młodych ludzi ze środowisk zagrożonych wykluczeniem z życia kulturalnego. W tegorocznej, 21. edycji uczestniczą harcerze z Domu Dziecka nr 2 w Poznaniu, uczniowie z Ośrodka Szkolno-wychowawczego dla Dzieci Głuchoniemych w Poznaniu i z Ośrodka Szkolno - Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Poznaniu, ze Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Rodzinom Amici w Poznaniu oraz  z Gimnazjum w Koziegłowach. - Chcemy kontynuować warsztaty rozszerzając grupy uczestników i środowiska, do których do tej pory nie dotarliśmy, a przede wszystkim o te dla których, tego typu warsztaty będą może czymś więcej niż tylko realizacja filmu – mówi Marian Suchanecki.

Powodzenia i do zobaczenia w grudniu, na Ale Kino!


Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny / CSD
Ostatnia aktualizacja:  7.04.2015
fot. Centrum Sztuki Dziecka
Łodzią po Wiśle 2015 - znamy program!
Konkurs dla najmłodszych filmowców amatorów
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll