Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
"Barwy ochronne", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej
KRZYSZTOF ZANUSSI, "POSITIF", 1981
"Barwy ochronne" zostały przyjęte bardzo żywiołowo i bezpośrednio. Wywołały gwałtowne emocje, które w pewnym stopniu przesłoniły subtelność przesłania. Dopiero teraz, kiedy emocje już się uspokoiły, przesłanie filmu zostaje odkrywane i odczytywane.
RAFAŁ MARSZAŁEK, KAMIEŃ W WODĘ, WARSZAWA 1980
"Barwy ochronne" nie są moralitetem. Suma konformizmów małych, układających się w matematyczny wzór sporego konformizmu, pozostaje tu bez alternatywy (...). Zabrakło prawdziwych postaw. To, co sobą reprezentują Stary Cynik i Młody Świeczko-Ogarek, to są po prostu taktyki, a nie postawy. Docent uchybia wartościom, w które nie przestał skrycie wierzyć, ale których odkurzać mu się nie opłaca; magister chciałby być jednocześnie "szlachetny i chytry, odważny i ostrożny" (...). Ten znakomity film jest pierwszym tak bezwzględnym w twórczości Zanussiego.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja: 23.05.2012
100 lat polskiego filmu. Baza ludzi umarłych
100 lat polskiego filmu.Austeria
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024