PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Claude Lanzmann
URODZONY: 27 listopad 1925, Bois-Colombes
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (7)
2010
Le rapport Karski (TV)
Reżyser
2008
Lights and Shadows (Video)
Reżyser
2001
Sobibór
Reżyser
1999
Un vivant qui passe
Reżyser
1994
Tsahal
Reżyser
1985
Shoah
Reżyser
1973
Dlaczego Izrael?
Reżyser
 AKTOR (4)
2008
Lights and Shadows (Video)
On sam
2001
Sobibór
On sam
1999
Un vivant qui passe
On sam
1985
Shoah
On sam
 SCENARIUSZ (3)
2001
Sobibór
Scenariusz
1999
Un vivant qui passe
Scenariusz
1994
Tsahal
Scenariusz
 PRODUKCJA (1)
1999
Un vivant qui passe
Producent
Opis
Studiował filozofię na Sorbonie, gdzie zrobił doktorat poświęcony teoriom Gottfrieda Leibniza. Przez kilka lat przebywał w Niemczech, gdzie otrzymał tytuł profesorski na berlińskim Freie Universität. Od początku lat 50. przyjaźnił się z Jean-Paulem Sartre'em i Simone Beauvoir, dołączając w 1952 roku do redakcji założonego przez nich pisma polityczno-literackiego "Les Temps Modernes". Kinem zajął się już jako blisko pięćdziesięcioletni intelektualista o randze sławnego i doświadczonego eseisty i dziennikarza. Realizowane przez niego dokumenty już od debiutanckiego "Dlaczego Izrael?" (1973) poświęcone były kwestii żydowskiej, która stała się stałym motywem twórczości Lanzmanna, powracającym w całej jego refleksji filozoficznej, dziennikarskiej i filmowej. Światowym wydarzeniem okazał się zwłaszcza jego dziesięciogodzinny "Szoah" (1985), poświęcony ofiarom Zagłady. W tym potężnym, epickim dokumencie Lanzmann zrezygnował z materiałów archiwalnych. Prawie wszystkie zdjęcia nakręcił więc współcześnie, na terenach dawnych obozów śmierci, zapraszając do współpracy świadków ówczesnych zdarzeń. Jednym z jego kolejnych głośnych obrazów był "Tsahal" (1994), uzasadniający z historycznej i kulturowej perspektywy powstanie państwa Izrael. W swoich następnych dokumentach, takich jak "Jakaś przechodząca osoba" (1997) oraz "Sobibór, 14 października 1943, godzina 16:00" (2001) powracał do tematu Holokaustu odkrywając nowe, nieznane dotąd karty z tragicznych dziejów Zagłady.
Magdalena Bartczak
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll