Połącz
Logowanie
zaloguj się
PISF twitter Facebook YouTube
szukaj
O SFP
ZAPA
KINO KULTURA
STUDIO MUNKA
DOKUMENT
DOM PRACY TWÓRCZEJ
Książki filmowe
Don DeLillo to czołowy – obok Johna Bartha i Thomasa Pynchona – przedstawiciel amerykańskiego postmodernizmu. Jest autorem wielu znakomitych powieści, opowiadań, esejów i sztuk teatralnych. W Polsce do tej pory ukazało się – dzięki wydawnictwom Noir sur Blanc, Rebis, Świat Książki – dziesięć jego powieści: „Biały szum” (1997), „Pies łańcuchowy” (1999), „Podziemia” (2001), „Libra” (2007), „Gracze” (2008), „Performerka” (2009), „Spadając” (2009), „Mao II” (2010), „Punkt Omega” (2011). „Cosmopolis” – trzynastą powieść De Lillo – po raz pierwszy wydano w Polsce w 2005 roku, druga edycja książki związana jest z wprowadzeniem na ekrany naszych kin filmu Davida Cronenberga będącego jej ekranizacją.   

Bohaterem „Cosmopolis” jest Eric Parker, 28-letni nowojorski miliarder, usiłujący przedrzeć się ekskluzywną limuzyną przez zablokowany z powodu prezydenckiej wizyty Manhattan, by dotrzeć do swojego nadwornego fryzjera. Otoczony monitorami, śledzi kurs jena, od którego zależy stan jego finansów, spogląda na nowojorskie ulice, a także spostrzega, że ekran kamery w samochodzie pokazuje jego ruchy i gesty... o kilka sekund wcześniej, niż Packer wykonuje je w rzeczywistości...

„Don prezentuje styl stricte amerykański, ale choć jestem Kanadyjczykiem, bardzo go lubię. Amerykanie i Europejczycy uważają Kanadyjczyków za nieco bardziej wyrafinowaną wersję Amerykanów, ale to o wiele bardziej skomplikowana kwestia. W Kanadzie nie mieliśmy ani rewolucji, ani niewolnictwa, ani wojny secesyjnej. U nas tylko policja i wojsko mają pozwolenie na noszenie broni. I nie istnieje tak wielka przemoc społeczna, raczej czujemy się odpowiedzialni za zapewnienie każdemu możliwości osiągnięcia minimalnych zarobków. Amerykanie traktują nas jak kraj socjalistyczny! Z powieściami DeLillo sprawa ma się inaczej: rozumiem jego wizję Ameryki, potrafię się do niej odnieść” – wyznaje Cronenberg.




Cosmopolis

Don DeLillo
Oficyna Literacka Noir sur Blanc
Warszawa, 2012
str. 172
Scroll