Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Agnieszka Warchulińska
Urząd Miasta
Piotrków Trybunalski, 2011
stron: 506
Autorka „Piotrkowa
filmowego” stawia pytanie o fenomen popularności swojego rodzinnego
miasta w branży filmowej, pragnąc jednocześnie dociec, co Piotrków
zyskuje na tej współpracy pod względem kronikarskim oraz promocyjnym.
Jest to jednocześnie mała historia Piotrkowa, zapisana we wspomnieniach
jego mieszkańców i twórców kina, pod wieloma względami ciekawsza od
oficjalnej wiedzy.
Lokalny patriotyzm bywa przedmiotem
żartów, ale umiłowanie bądź przywiązanie względem „małej ojczyzny” coraz
częściej wyraża się poprzez pogłębione zainteresowanie kulturą
materialną i duchową danego regionu, w tym szczególnie jego dziedzictwem
kulturowym. Na fali tego trendu w ostatnich kilku latach powstało kilka
prac o charakterze badawczym bądź popularyzatorskim, będących mniej lub
bardziej szczegółową kroniką wydarzeń filmowych i okołofilmowych
wybranego miejsca. Trudno jeszcze ustalić jeden wzór, który sprawdziłby
się najlepiej przy tego typu twórczości, dlatego warto przyjrzeć się
bliżej obszernej książce piotrkowianki Agnieszki Warchulińskiej zatytułowanej „Piotrków filmowy”.
Chodzi oczywiście o Piotrków Trybunalski, gdzie równo sto lat temu zostały nakręcone zdjęcia dokumentujące proces paulina Damazego Macocha.
Powstałe wówczas zapisy filmowe z gmachu sądu oraz zgromadzonej przed
nim publiczności, jak też oskarżonego i składu sędziowskiego
zapoczątkowały filmowe dzieje Piotrkowa. Do ubiegłego roku zrealizowano
tu ponad sześćdziesiąt filmów polskich i zagranicznych, o czym
przypomina autorka we wstępie. Plenery tego fotogenicznego miasta
pojawiły się m.in. w dziełach Andrzeja Wajdy, Janusza Morgensterna, Agnieszki Holland, Juliusza Machulskiego i Jerzego Hoffmana.
Po lekturze książki dla osób z zewnątrz staje się jasne, iż ta
miejscowość wyrobiła sobie markę jako miejsce przyjazne filmowcom ze
względu na bogatą historię, ciekawy układ urbanistyczny starówki i
architekturę. Liczy się także życzliwość piotrkowian, którzy chętnie
statystują w filmach oraz znoszą różne niedogodności związane z
obecnością planu filmowego, wiedząc, że w ten sposób wnoszą swój wkład w
rozwój kinematografii (jakkolwiek patetycznie by to brzmiało).
Agnieszka Warchulińska, piotrkowska dziennikarka i wielbicielka kina,
stawia pytanie o fenomen popularności swojego rodzinnego miasta w branży
filmowej, pragnąc jednocześnie dociec, co Piotrków zyskuje na tej
współpracy pod względem kronikarskim (zapis nieistniejących już budynków
i ludzi), promocyjnym oraz strategicznym.
Opowieść o „filmowym Piotrkowie”,
rozumianym jako baza scenograficzna dla filmów, została zbudowana w
oparciu o prezentację blisko czterdziestu produkcji, ułożonych w
kolejności chronologicznej powstania. Każda zawiera opis fabuły,
wyszczególnienie piotrkowskich plenerów oraz informacje o filmie
(sylwetki reżysera i odtwórców głównych ról, umiejscowienie dzieła w
historii kina oraz związane z nim anegdoty i ciekawostki). Równie
istotną warstwę wizualną książki tworzy bogaty zbiór zdjęć prywatnych i
fotosów dokumentujących powstawanie filmu, aktorów na planie i poza nim,
jak też współczesny wygląd uliczek, sklepów i zaułków, składających się
na topografię „filmowego Piotrkowa”. Z imponującą skrupulatnością oraz
dociekliwością autorka dokonała kwerendy w lokalnej prasie pod kątem
relacji z planów filmowych, dotarła do statystów oraz piotrkowian,
którzy ze względów osobistych bądź zawodowych w szczególny sposób
odczuli obecność ekipy filmowej w mieście. Dzięki temu publikacja
zyskała wymiar małej historii Piotrkowa, zapisanej we wspomnieniach jego
mieszkańców i pod wieloma względami ciekawszej od oficjalnej wiedzy o
piotrkowskim grodzie. Cieszy również postawa autorki jako badaczki, dla
której historię tworzą nie tylko budynki i wydarzenia, ale przede
wszystkim ludzie. Z tego powodu w ostatniej części Agnieszka
Warchulińska przybliżyła sylwetki czterech osób urodzonych w Piotrkowie i
zasłużonych dla polskiej kinematografii poprzez dokonania artystyczne
bądź wkład w realizację filmów.
Projekt tej obszernej, bogato
ilustrowanej książki zyskał poparcie lokalnych władz oraz licznych
piotrkowskich firm, które okazały zrozumienie dla potrzeby utrwalania
historii miasta w ten niekonwencjonalny sposób. Zresztą kierunek obrany
przez autorkę wpisuje się w nowy nurt polskiego piśmiennictwa filmowego.
Wystarczy przytoczyć kilka tytułów wydanych w ostatnich latach, takich
jak „Filmowa Bydgoszcz 1896-1939”, „Filmowy Tarnów” oraz „100 lat kina w Łowiczu”.
Krok po kroku dają nam one obraz filmowej Polski, który jak dotąd nie
doczekał się pełnej charakterystyki. W książce Agnieszki Warchulińskiej
brakuje jednakże planu Piotrkowa z zaznaczeniem miejsc służących za
plenery filmowe - wpisanie ich w topografię miasta stałoby się bardziej
czytelne dla osób nieznających go. Drugi element wart poprawienia
dotyczy nadmiernie rozbudowanych biografii twórców oraz recenzji
poszczególnych filmów. Odchudzenie tego opasłego tomu znacznie
ułatwiłoby spacery z nim filmowym szlakiem Piotrkowa, do czego szczerze
zachęcam.
Adam Wyżyński
opis redakcji
1.07.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024