Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
KSIĄŻKI FILMOWE
Pod redakcją Sławomira Bobowskiego, Milana Lesiaka i Małgorzaty Różewicz
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Wrocław, 2012
stron: 432
Obszerny tom poświęcony różnorodnym związkom filmu i teatru. W książce znalazły się następujące artykuły: „W poszukiwaniu siebie: kino wobec teatru” Waldemara Frąca, „Kilka uwag o odmienności estetyk teatru i filmu” Janusza Misiewicza, „Film i teatr jako wypadki graniczne. Wokół Ingardenowskich koncepcji filozofii literatury. Pytania konieczne” Małgorzaty Różewicz, „Konteksty wypowiedzi Tadeusza Dąbrowskiego. O sztuce kinoteatru” Kazimierza Gajdy, „Rzeczywistość spektaklu. O teatrze i teatralności w filmach Federica Felliniego i Pedra Almodóvara” Tobiasza Papuczysa, „Inicjująca moc widzenia. «Medea» według Piera Paola Pasoliniego” Joanny Spalińskiej-Mazur, „«Brat naszego Boga» – elementy dyskursu teatralnego i filmowego w próbie zobrazowania drogi powołania” Darii Mazur, „Poetyka powtórzenia. O scenariuszach filmowych Janusza Głowackiego” Beaty Popczyk-Szczęsnej, „Od «Dwu brygad» do «Łóżka Wierszynina». Jak zmieniał się wizerunek teatru w polskich filmach fabularnych drugiej połowy XX wieku” Tadeusza Lubelskiego, „Wizerunki teatru w polskim filmie fabularnym” Piotra Zwierzchowskiego, „Teatralne życie, prawdziwy teatr. «Ostatni dzwonek» Magdaleny Łazarkiewicz” Joanny Preizner, „Quem queritis in sepulchro, o Christicolae? O teatralnej proweniencji wczesnych filmów pasyjnych” Grzegorza Nadgrodkiewicza, „Podwójne życie Artura Ui. «Rewia gangsterska» Wojciecha Adamczyka” Łucji Demby, „Dramat i teatr w obiektywie kamery” Moniki Błaszczak, „Współczesny teatr i film w scenerii Nowej Huty” Krystyny Latawiec, „Film jako archiwum kreacji teatralnych. Film «Geniusz sceny» Romualda Gantkowskiego (1938)” Mariusza Guzka, „Strategie adaptacyjne Jana Klaty na przykładzie «Ziemi obiecanej»" Piotra Rudzkiego, „Między sceną i ekranem. Dwie ballady o mieście” Magdaleny Gołaczyńskiej, „Nowy dramat polski – między estetyką filmu a estetyką telewizji” Izabeli Tabor, „Autotematyzm w spektaklu telewizyjnym Krzysztofa Zanussiego «Skowronek»” Marioli Marczak, „Roboczy szkic do portretu Szekspira w kadrze telewizyjnym (rekonesans tematu badawczego)” Andrzeja Żurowskiego, „«Szekspir współczesny». Grigorij Kozincew jako adaptator «Hamleta»” Joanny Wojnickiej, „Szekspirowski «Tytus Andronikus» oczami Petera Brooka i Julie Taymor (próba porównania adaptacji teatralnej i filmowej)” Karoliny Augustyniak i „Widzenie filmowe w teatrze Tadeusza Różewicza” Stanisława Gębali.
JA
opis redakcji
1.07.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024