PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Katarzyna Mąka-Malatyńska
Wydawnictwo Naukowe UAM
Poznań, 2012
stron: 326
„Problematyka Holocaustu, z większą lub mniejszą intensywnością obecna w polskim kinie od czasu zakończenia wojny, przez lata była uwikłana w polityczne spory i instrumentalnie wykorzystywana przez władze, a i dziś bywa zawłaszczana. Jednocześnie pamięć zbiorowa o Zagładzie pozostawała pamięcią wybiórczą, odpowiadającą martyrologicznemu obrazowi dziejów naszego narodu. Wydaje się, że w ostatnich latach społeczne tabu jest powoli przełamywane, a rola filmu w tym procesie z racji możliwości jego oddziaływania byłaby nie do przecenienia. […] Na styku emocji i intelektualnego wysiłku rodzi się kino pełne wewnętrznych sprzeczności, niekiedy niekonsekwentne, z trudem radzące sobie z ciężarem problemu, ale jednocześnie różnorodne. Wśród polskich filmów o Zagładzie nie brakuje arcydzieł oklaskiwanych przez widzów w Europie i Ameryce, nagradzanych na festiwalach, jak «Korczak» Andrzeja Wajdy czy «Pianista» Romana Polańskiego. Warto też pamiętać, że to właśnie polskie kino jako pierwsze w filmie fabularnym podjęło temat Zagłady Żydów, eksponując odrębność ich doświadczenia” – pisze Katarzyna Mąka-Malatyńska, autorka książki „Widok z tej strony. Przedstawienie Holocaustu w polskim filmie”.

Książka składa się z czterech rozdziałów: „Holocaust w polskim kinie – historia filmowego motywu i jej konteksty” (Przedmiot badań i kilka uwag o metodzie, Pamięć zbiorowa – pamięć narodowa – pamięć audiowizualna, Kino z polityką w tle), „Twarzą w twarz” (Bohater dziecięcy, Bohater ukryty, Bohater zlagrowany, Bohater walczący), „Czasoprzestrzeń wynaturzona” (Antycypowanie Zagłady, Za murami getta, Strona aryjska, Piekło obozu), „W poszukiwaniu formy” (Od paradokumentalizmu po kino gatunków, Fragment – ślad – symbol, Archiwalia filmowe i fotograficzne jako wariant obecności fragmentu w filmie) oraz filmografii, bibliografii i indeksu nazwisk.


JA
opis redakcji
  20.06.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll