PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Joanna Krakowska
Wydawnictwo W.A.B.
Warszawa, 2011
stron: 520
Halina Mikołajska, wybitna polska aktorka, zanim ukończyła Państwową Szkołę Dramatyczną w Krakowie w 1947 roku (późniejsza Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna) studiowała chemię na Uniwersytecie Jagiellońskim (1945-46). Grała w teatrach: Krakowa (Miejskie Teatry Dramatyczne, 1946-1949), Wrocławia (Teatry Dramatyczne, 1949-1950) oraz Warszawy (Polski, 1950-1954 i 1982-1983; Dramatyczny, 1955-1962; Współczesny, 1963-1964 i 1967-1980; Narodowy, 1962-1963 i 1964-1966). W filmie wystąpiła zaledwie kilkanaście razy, m.in. w: „Nikt nie woła” (1960) Kazimierza Kutza, „Kartce z podróży” (1983) Waldemara Dzikiego, „Życiu rodzinnym” (1970), „Bilansie kwartalnym” (1974) i „Barwach ochronnych” (1976) Krzysztofa Zanussiego. Była aktywną działaczką opozycji, członkiem Komitetu Obrony Robotników oraz współorganizatorką Towarzystwa Kursów Naukowych. W czasie stanu wojennego została internowana.

Nominowana do tegorocznej edycji Nagrody Nike książka Joanny Krakowskiej jest wnikliwą biografią tej znakomitej artystki oraz wspaniałego człowieka, umieszczoną w szerokim kontekście peerelowskiej rzeczywistości, zarówno w skali makro – ważnych wstrząsów politycznych, jak i mikro – drobnych spraw codziennych. „Człowiek nie jest książką (...), wymyka się ocenom krytyków, jeśli chcą ustrzec się przed tanim moralizowaniem. Zawodzi historyków, pozostawiając ich w wiecznej niepewności. Nie liczy się z czytelnikami, prowadząc ich na manowce niejasnych celów i skrywanych motywacji, prawd i pozorów, zakłamań i tajemnic. Lekceważy archiwistów i bibliotekarzy, gubiąc kartki – dokumenty, plącząc rozdziały i zapisy bibliograficzne” – pisze autorka biografii.      


JA
opis redakcji
  12.06.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll