PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Mariola Pryzwan
Wydawnictwo MG
Warszawa, 2012
stron: 272
Chyba o żadnym innym polskim aktorze nie ukazało się w naszym kraju tyle wydawnictw i artykułów, co o Zbigniewie Cybulskim. Mogliśmy przeczytać jego fabularyzowaną biografię autorstwa Jerzego Afanasjewa, były zbiory wspomnień o Cybulskim, a także wiele krytycznych analiz i interpretacji jego artystycznego dorobku i wizerunku.

W publikacjach tych głos Cybulskiego pojawiał się zazwyczaj w pewnym cudzysłowie, wynikającym z kontekstu refleksji. Aktora poznawaliśmy zatem przez pryzmat sądów na jego temat. Kolejne portretujące artystę – cudze – punkty widzenia w fascynujący sposób mnożyły tropy w dociekaniach nad fenomenem i prawdziwym obliczem Zbyszka. Najnowsza książka Marioli Pryzwan, autorki dwukrotnie wydanego zbioru wspomnień o odtwórcy roli Maćka Chełmickiego, pozwala na niezapośredniczone niczyją perspektywą i w tym sensie bezpośrednie spotkanie z Cybulskim.

W wydawnictwie „Cybulski o sobie” znajdziemy trudno dostępne dzisiaj teksty i wystąpienia aktora z prasy polskiej i audycji radiowych, wywiady udzielone przez niego dla zagranicznych mediów, osobiste notatki, listy i dokumenty; liczne materiały ikonograficzne (zdjęcia, fotosy, plakaty), a także kalendarium życia. W większości są to rzeczy niepublikowane we wcześniejszych książkach, pochodzące z archiwum rodzinnego żony artysty Elżbiety Chwalibóg-Cybulskiej, której praca jest dedykowana.

Klucz porządkujący kolejne rozdziały stanowią wątki i idee poruszane przez Cybulskiego. Biograficzne i egzystencjalne kwestie, aczkolwiek obecne i przejmujące (jak korespondencja z żoną po urodzinach syna), zajmują tutaj mało miejsca. Na pierwszym planie pozostają rozważania o aktorstwie, w których Cybulski przedstawia się z konsekwencją przede wszystkim jako pedagog zawodu. Ze swadą i mentorską charyzmą tłumaczy, jakie wykonawstwo ceni i jest mu bliskie, w jaki sposób buduje role, jakie wyróżnia typy i style gry, jakie dostrzega uwarunkowania pracy w teatrze i w filmie, jak rozumie gwiazdorstwo i popularność. Punktem wyjścia do komentarzy czyni przeważnie własne doświadczenia artystyczne. W twierdzeniach tych odczytać można mniej lub bardziej wprost formułowaną polemikę z zarzutami stawianymi przez recenzentów i publiczność samemu Cybulskiemu – oskarżeniami o manieryczność, kreowanie podobnych postaci, epatowanie prywatnością.  Aktor stara się zracjonalizować przyjęte przez siebie metody twórcze: opowiada o koncepcji granych bohaterów, przybliża motywacje użytych do ich sportretowania środków ekspresji. Brak krytycznego czy historycznego komentarza pozwala nam skupić się na poglądach Cybulskiego i dostrzec uniwersalną wartość jego teoretyzujących wizji. Przed dydaktyzmem, banałem czy górnolotnością broni je pasja autora. Cybulski z entuzjazmem pojmuje aktorstwo jako odpowiedzialność i zobowiązanie wobec widza do wyrażania „humanistycznych prawd” i „obrony małych ludzkich spraw”. Deklaruje przywiązanie do sztuki zaangażowanej, która nie będąc masową rozrywką, jest w stanie poruszać szerokie rzesze odbiorców. Nie ma w tym żadnej kokieterii ani kalkulacji na rzecz jakichkolwiek ideologii, gustów czy oczekiwań. Cybulski zwyczajnie wierzy, prostodusznie i idealistycznie – zwłaszcza ze współczesnej perspektywy – w etos artysty-społecznika. W takiej roli czuje się najpewniej i też stara się ją realizować w sztuce i życiu. Dzięki temu każde wystąpienie publiczne traktuje gorliwie jako okazję do niesienia misji dialogu między aktorem a widownią. Zawsze jest „na służbie”. Dla zagranicznych mediów pełni funkcję rzecznika polskiej kultury artystycznej. W Polsce dyplomatycznie, choć nie bezkrytycznie, oręduje zarówno akademickiej tradycji, jak i awangardowym poszukiwaniom dramatu, teatru i filmu. Bywa nieufny wobec nowofalowych eksperymentów formalnych i nihilistycznych postaci ekranu i sceny. Powaga dominuje w tonie jego wypowiedzi nad dystansem, na który jednak wielokrotnie się zdobywa, zwłaszcza w odniesieniu do statusu sławy. Zebrane w książce Pryzwan materiały ikonograficzne są zresztą słodko-gorzką pigułką biurokratycznej strony bycia aktorską gwiazdą doby PRL-u. Podania, wnioski, telegramy, raporty, legitymacje i umowy sygnalizujące zakres praw, wolności i przywilejów – a raczej ich braku – Cybulskiego uświadamiają, jak umownym zjawiskiem była kariera artystyczna w polskim państwie lat 50. i 60.

Czy nowe wydawnictwo pozwala nam dowiedzieć się czegoś nowego i rozstrzygającego o Cybulskim? Bohater publikacji odsłania tutaj tylko, albo aż, tę część swojej osobowości, tę życiową rolę, którą prawdopodobnie najbardziej akceptował i najczęściej uobecniał (nie tylko przed kamerą czy na scenie) – oblicze aktora, postrzegającego uprawiany zawód jako powołanie i drogę do porozumienia z drugim człowiekiem. O samym sobie Cybulski mówi zatem prawdziwie – wyłącznie to, co chce, żebyśmy o nim wiedzieli. Jego ludzka istota pozostaje tajemnicą i wyzwaniem.

Radosław Osiński
opis redakcji
  6.05.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll