PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
plakat:
Pod redakcją Marka Sokołowskiego
Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Olsztyn, 2011
stron: 233
Jerzy Skolimowski to artysta o niezwykle ciekawej i skomplikowanej biografii. Urodził się w Łodzi, do gimnazjum uczęszczał w Pradze (m.in. z Milosem Formanem i Vaclavem Havlem), zanim trafił do łódzkiej szkoły filmowej, studiował etnografię. Uprawiał boks (stoczył 26 walk), grał na perkusji w zespole jazzowym, działał w STS-ie i Bim-Bomie, wydał interesujący tomik poezji. Przeznaczeniem jego okazał się jednak film. Współpraca scenariuszowa przy „Niewinnych czarodziejach” Andrzeja Wajdy i „Nożu w wodzie” Romana Polańskiego, a przede wszystkim własny tryptyk – „Rysopis” (1964), „Walkower” (1965) i „Bariera” (1966) – przyniosły mu dużą popularność i uznanie krytyki, zaś film następny – „Ręce do góry” (1967) – 14 lat leżakowania na półce z woli cenzury. Zdegustowany takim obrotem sprawy wyjechał za granicę, gdzie zrealizował wiele znakomitych filmów, m.in. „Na samym dnie” (1970), „Przygody Gerarda” (1970), „Wrzask” (1978), „Fuchę” (1982), „Wiosenne wody” (1989). W 1991 roku nakręcił ekranizację Gombrowiczowskiej „Ferdydurke”, w 2008 – znakomicie przyjęte „Cztery noce z Anną”, a dwa lata później – nagrodzony na weneckim festiwalu – „Essential Killing”.Jerzy Skolimowski zajmuje się również malarstwem. Ostatnie dwanaście lat to wzmożony okres w jego twórczości plastycznej. Swoje prace wystawiał w galeriach amerykańskich, kanadyjskich, francuskich, włoskich, greckich, niemieckich i polskich.

Zredagowana przez Marka Sokołowskiego książka, poświęcona twórczości jednego z naszych najlepszych reżyserów, składa się z dwunastu prac następujących autorów:
Krzysztofa Kornackiego – Jak krytyka pokolenia zmieniła się w afirmację. „O niewinnych czarodziejach",
Iwony Grodź – Portret pryzmatyczny. Wczesne filmy Jerzego Skolimowskiego,
Marioli Marczak – U źródeł polskiego kina współczesnego – Jerzy Skolimowski a trzecie kino,
Karola Jachymka – Przez pryzmat ciała. Cielesność we wczesnych filmach Jerzego Skolimowskiego,
Nataszy Ziółkowskiej-Kurczuk – „Człowiek na dworcu”,
Sławomira Bobowskiego – Czytanie Skolimowskiego. Metaforyczny dyskurs filmowej psychodramy – „Ręce do góry",
Janusza Lachowskiego – „Warszawski James Dean". Polska krytyka filmowa lat sześćdziesiątych wobec twórczości Jerzego Skolimowskiego,
Barbary Gizy – Kino projektowane. O niezrealizowanych scenariuszach Jerzego Skolimowskiego,
Aleksandry Drzał-Sierockiej – „Essential Killing" – filmowa esencja koszmarnej baśni,
Stanisława Burdzieja – Znaczenie kontekstu – wokół „Essential Killing",
Katarzyny Jarosińskiej-Buriak – Tożsamość i lustra, czyli zapiski na marginesie czytania poezji Jerzego Skolimowskiego,
Małgorzaty Jackiewicz-Garniec – O malarstwie Jerzego Skolimowskiego.


JA
opis redakcji
  14.04.2012
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll