PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
KSIĄŻKI FILMOWE
plakat:
Bartosz Michalak
Wydawnictwo MG
Warszawa, 2016
stron: 432
Książka jest zbiorem portretów kilku polskich operatorów. Dokonując ich wyboru autor miał w pamięci i przed oczyma wyjątkowe, niezapomniane kadry z polskich filmów: biegnącego po falach Zygmunta Malanowicza w „Nożu w wodzie", płonące kieliszki spirytusu w „Popiele i diamencie", twarz Lucyny Winnickiej w „Pociągu", Jerzego Stuhra obracającego kamerę na siebie w „Amatorze" i kilka innych. Właśnie w taki sposób wskazał bohaterów książki, którymi są: Jerzy Lipman, Jerzy Wójcik, Witold Sobociński, Jan Laskowski, Mieczysław Jahoda, Edward Kłosiński, Jacek Petrycki, Piotr Sobociński, Paweł Edelman. Każdy z nich przez jakiś czas współpracował ze „swoim” reżyserem (lub reżyserami) tworząc obrazy będące w dużej mierze ich wspólnymi dokonaniami. Ostatnio przykładem takiej współpracy może być twórczość Pawła Edelmana pracującego m.in. z Andrzejem Wajdą, Władysławem Pasikowskim, Romanem Polańskim.

Każdy z bohaterów został przedstawiony jako osobowość niezwykle istotna w powstawaniu obrazu filmowego. Nie tyle jako specjalista technik czy rzemieślnik, ile jako artysta. Szczególnie w rozdziałach poświęconych pionierom polskiej szkoły operatorów można znaleźć bardzo interesujące rozważania o tym, jak doszło do tego, że niemal z dnia na dzień stali się artystami. Sylwetki bohaterów prezentowane są na podstawie opinii, relacji, wspomnień, czasami fragmentów wywiadów publikowanych w książkach zbiorowych, monografiach, wywiadach w kraju i zagranicą. Najczęściej korzystał autor z rozmów, jakie z większością z nich zdążył przeprowadzić w latach 1999-2013. Powstały dzięki tej metodzie portrety wielokrotne tych znakomitych twórców. Przy okazji dając świetny, udokumentowany przyczynek do dziejów polskiej (i nie tylko) kinematografii. No i w końcu wizerunek specyficznie polskiej specjalności, swoistego artykułu eksportowego, jakim są polscy autorzy zdjęć filmowych, a „ich siła polega na tym, że mają wykształcenie artystyczne”, jak we wstępie wyraził się o swoim środowisku Witold Sobociński.


Mieczysław Kuźmicki
opis redakcji
  8.01.2017
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll